SOKNDAL: Det er ikke akkurat flust av racerbaner i Norge. SÃ¥ nÃ¥r noe nytt og fint Ã¥pner, da er det mange øyne som rettes i retning moroa.Â
Tidligere i Ã¥r kjørte de første, raske bilene pÃ¥ den nylagte asfalten pÃ¥ Motorcenter Norway, som bygges og eies av KNA Raceway.Â
Motorcenter Norway
Lengde: 2.324 meter
Høydeforskjell: 23 m
Antall svinger: 14
Kjøreretning: Mot klokken
Britisk design
Bak banens layout stÃ¥r det britiske selskapet APEX Circuit design. Tidligere har de tegnet andre baner som Dubai Autodrome og Zhejiang International Circuit.Â
For Motorcenter Norways del er resultatet en banelengde på 2.324 meter, med 14 svinger. På sitt bredeste er den 50 meter og på det smaleste knappe 20 meter. Kjøreretningen går mot klokken. Det er en del opp og ned (totalt 23 meter i høydeforskjell), samt en skikkelig korketrekker som gir deilig sug i magen.
– Det er en teknisk krevende bane, med litt inspirasjon fra Laguna Seca, sier Christopher Larsen.
Han er arrangements- og markedsansvarlig hos Motorcenter Norway AS, som stÃ¥r for driften.Â
Lokasjonen er 250 meter over havet, omgitt av svaberg og vindmøller. Miljøet er grÃ¥tt, hvitt og blÃ¥tt – samt litt grønt. NoksÃ¥ pittoresk. Det samme gjelder kjøreturen opp til banen pÃ¥ offentlig vei. Den snirkler seg opp fjell og gjennom smale daler.Â
Nærmeste tettbebyggelse er 7 kilometer unna, sÃ¥ her kan en boltre seg.Â
PÃ¥ banen
Den fysiske jobben Ã¥ bygge Motorcenter Norway tok ett Ã¥r. Men bakgrunnsarbeidet har stÃ¥tt pÃ¥ noksÃ¥ mye lenger. NÃ¥ stÃ¥r imidlertid selve banen klar, samt en stor innendørs motocrosshall. De kan ogsÃ¥ skilte med offroad-omrÃ¥de ute. PÃ¥ planen stÃ¥r videre en dragstripe (grovplanert, men ikke ferdig finansiert per dags dato), gokartbane, samt pitgarasje og servicebygg.Â
– Motorcosshallen var det første som Ã¥pnet, i februar, sier driftsansvarlig Hanne Mathisen.Â
Hun kan fortelle at prosjektet rundt banen først gikk fra null interesse i bygda, til nÃ¥ Ã¥ være «fullt på». Det som for sikkert mange er hovedattraksjonen – bilbanen – Ã¥pnet stort i juni, med 160 biler og NM-racing.Â
– Pitboksen hÃ¥per vi kan Ã¥pnes neste Ã¥r. Vi er i dialog med en lokal bensinstasjon for Ã¥ sikre 98-oktan i nærheten. Hurtigladere for elbiler ønsker vi Ã¥ fÃ¥ her oppe pÃ¥ anlegget, poengterer Larsen.Â
Samlet sett skal det investeres 130 millioner kroner i relasjon til anlegget, informerte KNA ved Ã¥pningen.Â
For både motorsykkel og bil
Racingbanen på Motorcenter Norway er godkjent for alle klasser innen standardbil. Samt GT og Formel-racing inntil Formel 3. Banen har høyeste nasjonale godkjenning innen bil og MC.
– Banen har «Fia Grade 3», samt «FIM Grade B»-klassifisering, som er det samme som Rudskogen, forteller Larsen og fortsetter:Â
– Banen funker ogsÃ¥ bra bÃ¥de trackdays og førerutvikling. For ikke Ã¥ nevne MC.Â
– Hva er folks favorittdel av banen så langt?
– Det er absolutt utgangen fra T2 og til T3. Det er en blind inngang, med 9,8 prosent fall i T3. Der kjenner passasjerer det, smiler Larsen og henviser til en av de tidligste svingene som har en skikkelig korketrekker.Â
Ã…pent for alle og enhver
Motorcenter Norway kan bookes for alt fra løp og trening til treff og teambuilding. PÃ¥ sine nettsider utlyser de dedikerte banedager, for bÃ¥de MC og bil, hvor alle og enhver kan melde seg pÃ¥. Larsen kan røpe at de i løpet av oktober ogsÃ¥ fÃ¥r pÃ¥ plass banebiler som privatpersoner og bedrifter kan leie.Â
Se Finansavisen Motor kjøre på Motorcenter Norway med nye Porsche 911 GT3 i videoen under.