Hvis du må ha lyd på den sportslige bilen din har BMW en lydgenerator i sin i4 M50 som tuter ørene fulle av noe som høres ut som en funksjonsfeil på et romskip i Star Wars. Heldigvis kan du skru av lyden Iconic Sound og nyte en elbil som byr på lavt støynivå og mer avansert kjøreglede enn de fleste. Inkludert BMWs egne M-modeller.
Det skyldes flere ting, som at de to elmotorene til sammen yter 544 hestekrefter, med prioritert og mest effekt på bakakselen. Såkalte ARB-X differensialer skal fordele kreftene ti ganger raskere enn i tradisjonelle biler, noe som merkes godt ved aktiv kjøring.
Bilen har også et nytt og avansert system som integrerer regenerering og bremser sømløst og raskere enn de færreste kan matche. Alt dette gjør at BMW i4 M50 så effektiv at du tror det ikke før du får prøve det.
Lynrask
En ting er akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,9 sekunder rett frem. Det er like raskt som deres M3 Competition, selv om i4 etter hvert vil tape, spesielt etter fartssperren på 225 kilometer i timen. I slike hastigheter er samtidig støynivået beskjedent, noe som gjør norsk motorveihastighet til en tilnærmet lydløs opplevelse.
Gir du full gass med rattutslag jobber systemene så rask og effektivt at det går nesten like fort som rett frem. Gjør du det med ESP på merker du hvor lite tregere det går. Gjør du det med ESP i Sport kan bilen føles litt leken og nervøs, men skrur du ESP av må du virkelig overdrive for å oppnå hjulspinn, skrensing og piping fra dekkene.
Litt av skylden for det må nok solvarm asfalt og Pirelli P Zero-dekk i 275/30- og 245/35-profil på 20-tommers M-felger ta. 18-tommer er standard og gir nok bedre rekkevidde, mens 19-tommer er en mellomting som sikkert vil fungere bra for de fleste. Vinterføre og annet glatt underlag får vi komme tilbake til, da Bayern viste seg fra sin beste side i september.
Avansert understell
Performance-modellene fra Polestar og spesielt Tesla har imponert oss på bane tidligere med noen av de samme egenskapene, men dette hadde blitt walk-over. BMW i4 M50 har nemlig i tillegg adaptive støtdempere, samt luftfjæring på bakakselen. Dette takler underlaget bedre og reduserer uønskede bevegelser på en imponerende måte. Selv om bilen med en stor batteripakke er tyngre enn både tradisjonelle biler og de to nevnte elbilene.
Foruten vektøkningen på hele 555 kilo sammenlignet med M340i xDrive, er sporvidden økt med henholdsvis 26 og 12 millimeter foran og bak. Tyngdepunktet er senket 37 millimeter, blant annet ved at battericellene er lavere enn i SUV-en iX, for mindre krengning og mer forutsigbar oppførsel.
Flere stabilisatorstag gjør dessuten bilen stivere, i tillegg til at batteripakken gjør det. Den variable sportsstyringen bidrar derfor enda mer direkte til at bilen gjør det du vil når du sender signaler via rattet.
En annen fordel med variabel styring, justerbare dempere og valgfri gassrespons er at bilen fungerer som en komfortmaskin også, hvor ujevnheter og fysiske krefter effektivt reduseres.
Noen storbil er i4 ikke, men hvis du ikke skal ha med landslaget i basketball eller styret i Landsforeningen for Overvektige, går det greit. Stor bakluke forenkler innlastingen i det lange bagasjerommet, mens en tredelt bakseterygg øker fleksibiliteten.
Lading og utlading
Ønsker du å utnytte rekkevidden og oppnå de inntil 520 kilometerne i4 M50 tilbyr ifølge WLTP-tallene, bør du unngå å utnytte alle bilens sportslige egenskaper til fulle. Det samme gjelder når du passerer 200 kilometer i timen på Autobahn, men må du fort frem kan du det også.
Denne typen kjøring gjorde en skikkelig rekkeviddetest vanskelig, men strømforbruket ved rolig kjøring antyder at BMW holder det de lover. Modellen i4 eDrive40 med bakhjulsdrift har hele 590 kilometers offisiell rekkevidde, så hvis du ofte skal langt får du klare deg med litt mindre effekt, men likevel med mange av M-modellens egenskaper.
En ladeeffekt på inntil 200 kW betyr at du kan lade bilen fra 10 til 80 prosents kapasitet på en drøy halvtime. Forvarming og kjøling av batteriet optimaliserer både bruken og ladingen av batteriet. Dette er bare noe av det som kan fjernstyres fra din BMW-app, som har fått betydelig flere funksjoner enn tidligere. Slik det oppgraderte iDrive infotainmetsystemet også har fått.
Nytt og gammelt
Den store endringen der er en stor og buet skjerm, som har fått mange nye og gode løsninger. Grafikken er bedre, valgmulighetene flere og det moderne instrumentpanelet med flere visningsmuligheter kler en elbil bedre enn fossilbilene, mens head-up-displayet gjør navigasjonen enklere. Foruten intuitiv betjening av berøringsfunksjonene har bilen stemmestyring og de har beholdt det brukervennlige kommandohjulet mellom setene.
Interiørdesign er ikke mye endret fra dagens 3-serie, og foruten skjermen er det bare gjort noen små moderniseringer. BMW kan også seter, så komfortnivået på langtur er utmerket, enten du strammer sidevangene eller ikke. Utstyrsnivået er generelt høyt, plastfaktoren lav og de nye digitale løsningene mange, så det er lett å trives ombord. Spesielt bak rattet.
Skal man finne noe negativt om bilen bortsett fra den fæle elektriske motorlyden og høye vekten, må man lete nøye. Bremsene, som fungerer effektivt og sømløst enten du regenererer energi rolig eller hugger til med kaliperne på skivene, henger litt på generatoren når du slipper opp. Selv om du har skrudd av økt regenerering eller enpedalskjøring.
Ekstrautstyrslisten er lang og kan gjøre bilen betydelig dyrere, men uten moms og avgifter blir det en gavepakke uansett. Du kan koble opp Apple Car Play og din venninne Siri, mens den integrerte stemmestyringen trenger litt opplæring og tilpasning for å gjøre det du ber den om. Den skal visstnok være lærevillig og intelligent så vi får tro BMW på det.
Optimaliserer bruken
Intelligent er også bilens aktive fartsholder, som benytter utallige sensorer, radarer og kameraer, samt GPS for å redusere energiforbuk og risiko. Selvkjøring mot nivå 3 skal den også takle, selv om sjåføren ikke får slippe rattet helt ennå.
Utvendig minner bilen mest om 4-serie Grand Coupe. Den gigantiske nyregrillen kan du elske eller hate, mens de smale lyktene med LED- og Laser-lys både ser bra ut og lar deg se bra ut. Enkelte detaljer som luftåpninger i forskjermen og en diskret hekkspoiler, gjerne som en del av en karbonpakke, gjør det lett å like bilen.
Det vil de trolig gjøre, de første kundene som får bilen i år, mens de fleste av de mange tusen som har bestilt, får sin bil utover i 2022. Den bakhjulsdrevne eDrive40 dukker opp i februar, men det gjelder ifølge importøren kun en håndfull kunder, da over 99 prosent har valg M50. Noe de ikke vil angre på.
Selv om bilen har en rekke normale egenskaper er det likevel kjøreegenskapene og ytelsene kundene vil sette mest pris på. BMW forsvarer sin påstand om å være «den ultimate kjøremaskin» også som elbil, selv om Porsche Taycan og trolig Maserati MC-20 gjør det bedre, til en betydelig høyere pris. Uansett ser den elektriske fremtiden stadig lysere ut.
BMW i4 M50
Motor To elmotorer, firehjulstrekk
HK/kW/Nm 544/400/795
0-100 km/t 3,9 sek.
Toppfart 220 km/t
Vekt 2.290 kg
L/B/H 478/185/145 cm
Batteri (netto) 80,7 kWh
Rekkevidde WLTP 520 km
Forbruk pr. 100 km 18,0 kw
Ladeeffekt 200 kw
Tilhengervekt 1.600 kg
Bagasjerom 470/1.290 liter
- Pris
Fra 506.800 kr
Pris denne 556.800 kr
Denne med utstyr 650.000 kr*
*Anslag
- Pluss
Kjøreegenskaper
Ytelser
iDrive-oppdatering
- Minus
Vekt
Elektrisk lyd
Fartsgrenser
- Design
Som en slektning av 4-serie Grand Coupe er den lett å like, selv med stor grill.
- Førermiljø
Klassisk BMW med gode seter og en ny stor skjerm og økt brukervennlighet.
- Kjøreegenskaper
Her har BMW utnyttet teknologien som ligger i en elektrisk drivlinje til det fulle.
- Ytelser
Like rask som M3 på sprinten og holder godt følge i svingene inntil toppfarten skal testes.
- Plass
Fungerer som en familiebil hvis du ikke har stor vov-vov.
- Mye for pengene.
Momsfri sportsbil med familieegenskaper er en no-brainer.
- Konklusjon 10
Det kommer alltid noe nytt og bedre, men vi vet ikke hva det neste blir.