Gatebiler er ikke primært ment for bane, men når BMW slenger CS (Club Sport) på sine M-modeller, visker de til en stor grad ut skillet. Nå har de for første gang gjort det med M5 og resultatet er imponerende.
At bilen blir i overkant leken og nervøs med Pirelli P Zero Corsa-dekk på en regnvåt Rudskogen, bekrefter bare at den er desto raskere og morsommere på tørr asfalt. Som om ikke en BMW M5 Competiton med 625 hestekrefter er nok, har ingeniørene i München hentet ut ytterligere ti hestekrefter fra motoren i CS-versjonen.
Lett og effektiv
Viktigere er det likevel at de har redusert vekten med 70 kilo, senket tyngdepunktet, redusert ufjæret vekt, optimalisert luftmotstanden og gjort ytterligere finjustering av understellet. Dette gjør at bilen føles ekstremt stram og direkte når du som sjåfør betjener ratt og pedaler. Karbonkeramiske bremser som står for 23 av de reduserte kiloene bidrar dessuten til at du kan bremse senere, hardere og oftere enn før, noe som kommer godt med når du presser bilen for fullt.
Gjør du det må du skjerpe deg, for bilen er blitt det mange karakteriserer som «helt sjuk». Med en utrolig effektiv launch control akselerer bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder blank. De neste 100 tar litt lenger tid, men ytterligere 7,4 sekunder på vei mot toppfarten på 305 kilometer i timen er imponerende, og litt skremmende.
Heldigvis kjører du ikke bare rett frem og når du klamrer deg til det alcantarakledde sportsrattet merker du at styringen er millimeterpresis og akkurat så hard du ønsker den avhengig av valgt innstilling. Du kan også velge oppsett for firehjulsdriftsystemet M xDrive, hvor 4WD Sport eller 2WD er alternativene til vanlig 4WD. Dette påvirker også styringen så mye at du i praksis har flere biler å velge blant.
God eller gal
Ren bakhjulsdrift fordrer at ESP er skrudd av, noe som igjen fordrer at du er god eller gal hvis du kjører aktivt, spesielt på vått føre. Det kan du bli etter mange timer bak rattet, men utlært blir du trolig aldri.
For oss dødelige og ikke minst på offentlig vei betyr 4WD Sport med ESP i M Dynamic Mode at du får bedre veigrep og ikke minst litt assistanse hvis noe er i ferd med å gå galt. Du bør fortsatt være god eller gal for å utnytte bilen til fulle, men litt tryggere blir det.
Disse og flere andre innstillinger kan du gjøre i bilens hovedskjerm ved berøring eller bruk av kommandohjulet i det velfungerende iDrive-systemet. To forhåndsvalgte kjøreoppsett kan velges via røde M1- og M2-knapper på rattet, så taper du ikke unødvendig tid.
For uten vanlig automatfunksjon kan den åttetrinns automatiske girkassen overstyres delvis med de store karbonhendlene på rattet eller låses i manuell. Dette egner seg bedre for kjøring på offentlig vei, så slipper du å trille på høyt turtall etter at du har vært aggressiv med gasspedalen. Da passer det også å gire ned når du skal bremse ned på vei inn i neste sving.
Tre trinn på sjaltehastigheten velges også med Drivelogic-knappen på girspaken, så du får den girkassen du ønsker deg avhengig av kjørestil, for den tilpasser seg selvfølgelig kjøringen din.
Dype og trange
Underveis nyter du også godt av de dype og trange racingsetene i karbon med alcantaratrekk, skinn med konrtastsømmer og justerbare sidevanger. Seteputen kan tiltes og ryggen justeres, i tillegg til rattets teleskopfunksjon, så det er lett å finne den perfekte sittestilling. Med mindre du skal veldig langt.
Det gjelder også bak, hvor to dype sportsseter med karbondetaljer er plassert. Et romslig bagasjerom gjør bilen mer allsidig, men ikke legg løse gjenstander der hvis du skal sette bilen på prøve.
Lydbildet fra de to doble eksosrørene i bronsefarget stål er kanskje ikke like støyende som «i gamle dager», men du får en ekstra dimensjon i opplevelsen når sportseksoknappen er trykket inn. Uansett vet naboene dine når du starter opp, spesielt hvis du må tidlig på jobb.
Ny eller brukt
Matt folie er ikke alltid like kledelig, men når BMW benytter matt lakk i fargen Frozen Deep Green metallic på sin M5 CS er det vanskelig å ikke like den. I tillegg til bronsefarget ramme rundt nyregrillen og på andre deler, er det enda en annen fargedetalj det er verdt å ta med seg. Som en hylles til racing er kjørelysene gule, slik du kjenner dem fra Le Mans og andre baner.
LED-lys bak og Laser-lys foran for ser også bra ut, i tillegg til at det er nyttig. Speil, spoiler, sideskjørt og lufteåpninger i karbon gjør seg også godt på en bil som er så eksrem som M5 CS. Det er vanskelig å beskrive hvor ekstrem, men den er merkbart heftigere enn M5 Competition og er krevende å utnytte til fulle.
Den er også betydelig dyrere, med en startpris på drøye 2,3 millioner kroner. Noe ekstrautstyr kan du også slenge på, hvis du er så heldig at du er en av dem som har bestilt en av de begrenset anntal bilene som produseres, kun i 2021. Én bil er på vei til en norsk kunde, men det finnes en pent brukt bil med få kilometer på tripptelleren også, hvis du ikke vil driste deg ut i et bruktmarked som neppe gjør bilen rimeligere.
Trygt og godt
Bilen har heldigvis alle de sikkerhetssystemene du kan få bruk for underveis også, hvor filskiftvarsler er en av dem du gjerne skrur av. Dette og alle komforfunksjonene betjenes praktisk fra bilens iDrive infotainemtsystem, hvor berøring, setmmebruk og et praktisk kommandohjul betjener det meste.
Det digitale instrumentpanelet har flere visningsformer i Road, Sport og Track, men runde klokker får du ikke. Flere assistentsystemer kobles ut i de to sistnevnte, mens head-up-diaplayet får en oversiktelig turteller med gul- og rød turtallsindikator for effektive girskift.
På norske veier får du ikke glede av så mange av dem om gangen, men du får garantert glede av bilen. Spesielt på bane og enda mer spesielt når det er tørt.
BMW M5 Club Sport
Motor4,4 liter V8 t
HK/kW/Nm635/467/750
0-100 km/t3,0 sek.
Toppfart305 km/t
Vekt1.925 kg
L/B/H500/190/147 cm
Forbruk1,09 l/mil
CO2 utslipp WLTP248 g/km
Bagasjerom530 liter
- Pris 2.353.700 kr
- Pluss
Kjøreegenskaper
Motor
Design
- Minus
Utsolgt
Harde seter
Fartsgrenser
- Design
Litt diskret sedan med grom lakk, samt tøffe bronse- og karbondetaljer.
- Førermiljø
Alcantararattet redder det foran deg og setene er helt fenomenale.
- Kjøreegenskaper
Heftig til tross for størrelsen og overbevisende på alle måter.
- Ytelser
Både akselerasjon og toppfart er på aller øverste hylle.
- Plass
Kun fire bøtteseter, men det er en stor bil.
- Mye for pengene
Alt er inkludert, men du må på det dyrere bruktmarkedet for å finne en.
- Konklusjon 10
Ikke mulig å lage en bedre storbil med sportslige egenskaper.