SE FREMTIDENS BILBRANSJE LIVE HER FRA KL. 12.00!
Digitalkonferansen Fremtidens bilbransje går av stabelen 9. og 10. september. Der snakker blant andre alipinist, investor, bilentusiast og Porsche-ambassadør Aksel Lund Svindal.
I prat med konferansier Andreas Scheel forteller den kjente alpinisten om blant annet fremtidens biler og egne opplevelser i bil. For ikke å nevne historien om en av hans første biler:
– Min første bil var en Seat Leon, men ganske kjapt etterfulgt av en 1967-modell Ford Mustang. Det var fordi jeg var i alpene hele vinteren, så jeg tenkte at jeg egentlig ikke trengte bil i Norge om vinteren, så da kunne jeg like gjerne kjøre en gammel bil, forteller Lund Svindal.
Alpinisten forteller at det før kjøpet av Mustangen stod mellom den og en gammel Porsche.
– Jeg hadde ikke råd til 911-en, for den var litt dyrere. Det er klart at prisutviklingen på den gamle 911-en versus den gamle Mustangen gjør at det er en av de dårligste finansielle avgjørelsene jeg har gjort, smiler Lund Svindal.
Eldre Porsche 911 har de siste årene skutt i været i popularitet og pris blant samlere og entusiaster.
Fremtidens bilverden
Konferansier Scheel og Lund Svindal prater også om fremtidens entusiasme for bil i en elektrisk fremtid.
– Jeg tror det er en fordel for entusiasmen at hverdagsbilen blir gjort enda enklere. Jeg tror kanskje vi kan sammenligne det litt med vinyl, hvor vi gikk via kasett og så CD, til at alle nå streamer. Det er da det skjer at vinyl plutselig blir veldig hot igjen. Da har du lidenskapen hos de som synes lyden på vinyl er mye varmere. Det samme tenker jeg det er med biler, sier Lund Svindal.
Han fortsetter med å poengtere positiv kjøreopplevelse i moderne elbiler.
– Jeg tror det er veldig få, med mindre du sliter med rekkevidden eller å lade, som bytter til elbil og synes at kjøreopplevelsen er så mye dårligere enn i en forbrenningsmotor at de ønsker å bytte tilbake. Det er en fantastisk utvikling som har gått for brukeropplevelsen i hverdagen.
– Men det betyr ikke at det fortsatt ikke er kult med et girskfite og den aktive tilnærmingen til å kjøre, melder alpinisten.
Resten av intervjuet med Aksel Lund Svindal kan du se på digitalkonferansen Fremtidens bilbransje.