Les hele artikkelen
Hvis noen lurte på hvordan Goodwood Festival of Speed ville komme ut igjen på den andre siden av pandemien, er det korte svaret «bedre enn noen gang». Aldri siden den spede starten i 1993 har festivalen vært mer relevant i sin tid.
MASSIV MARKERING: Det har vært en og annen markering av 50-årsjubileet til BMW M Division, men neppe noen større enn på Goodwood Festival of Speed, hvor det meste av både sports- og racingbiler fra historien var representert.
FOTO: IVAR ENGERUD
Mer enn du kan absorbere
Med fire dager overfylt av action fra morgen til kveld på en rekke arenaer, samt åpne paddocker for alt fra verdens eldste firehjulstrekker (1903 Spyker) til dagens aller feteste super-, hyper- og megabiler, blir de tradisjonelle bilutstillingene som magre, døende dinosaurer i forhold.
Festivalen er nå så omfangsrik, både i areal og innhold, at du bare kan glemme å få alt med deg hvis du ikke har en hel weekendbillett og går systematisk til verks. En dag eller to vil nærmest bli å skrape i overflaten for å få med deg det du synes er aller viktigst.
HELT SJEF: Goodwood-eier Duke of Richmond, Charles March(t.h.), kan feire 30 år med Festival of Speed neste år. Han er over alt under motorsportsarrangementene og slår gjerne av en prat med de mange marshalene som gjennom sin frivillige innsats gjør dette fantastiske arrangementet mulig. Ekte entusiasme.
FOTO: IVAR ENGERUD
Global arena
Goodwood-eier Charles March, Duke of Richmond (mest kjent som Lord March mens faren levde) har i løpet tiden fra den første festivalen i 1993 blitt bransjens viktigste person med et kontaktnett i toppen av verdens bilindustri som savner sidestykke.
Fra å ha vært en festival hvor europeiske og amerikanske produsenter viste seg frem, finner du i dag utstillere, deltagere og publikum fra hele verden. Indiske og kinesiske elbilprodusenter, japanske driftere og asiatiske utstillere bidro til at årets show nok gikk over i historien som det aller beste noen sinne.
KAMUFLERT DEBUT: Polestar hviler ikke på laurbærene, og lanseringene av både konsepter og produksjonsmodeller kommer tett. De benyttet Goodwood Festival of Speed til å lansere sin Polestar 5, dog i kamuflasje. Den store firedørs GT-modellen er avledet fra konseptet Precept og skal etter planen i produksjon i 2024.
FOTO: IVAR ENGERUD
SUPERVAN: Ford hadde også planlagt sin deltagelse på Festival of Speed godt, for debuten til deres Pro Electric SuperVan var en av høydepunktene. Med fire elektriske motorer på til sammen 2.000 hestekrefter flytter den seg fra stillestående til 100 km/t på under to sekunder. Noe som krever en fører fra øverste hylle: Romain Dumas, erfaren Le Mans-fører og tidligere rekordholder på Goodwood FoS.
FOTO: IVAR ENGERUD
Teknologiskifter
Selvsagt vil enhver tradisjonell entusiast nok savne litt mer av utstillinger og deltagere fra historiske epoker, men både 75-årsjubileet til Ferrari, 40-årsjubileet for Gruppe C racing og ikke minst 50-årsjubileet til BMW M ble markert som bare Goodwood kan.
Og både i paddockene og ikke minst ute på bakkeløpsarenaen kunne en studere teknologiske skifter fra bilens barndom frem til dagens elbiler med noen helt vanvittige elektriske racerbiler.
Rekordrakett
Blant alle de utrolige maskinene som racet var McMurty Automotives singleseater «Spéirling EV» en nærmest usannsynlig opplevelse i hendene på tidligere F1-fører Max Chilton.
KANONKULE PÅ HJUL: Ingen som fulgte med litt på det som skjedde i bakkeløpet denne helgen kunne unngå å la seg imponere av McMurtry Automotive Spéirling. Den vanvittige enseteren er selvsagt elektrisk med over 800 hestekrefter på omtrent like mange kilogram og et viftesystem som genererer et marktrykk på over to tonn. Med den tidligere F1-føreren Max Chilton bak rattet skjøt den opp den 21,9 kilometer lange bakken på 39,08 sekunder. Det tilsvarer en snitthastighet en hårsbredd fra 240 km/t!
FOTO: IVAR ENGERUD
Den knøttlille raketten er bare 320 centimeter lang og 150 centimeter bred, men med plass til en batteripakke og motorer som yter nær 1.000 hestekrefter på ett tonn. Legg til to vifter i bunnen som suger den til bakken som ingen andre, og du har en rakett på hjul som passerer 100 km/t før det er gått 1,5 sekunder og 300 km/t på rett over 9,0 sekunder.
På søndag føk den opp den 1,9 kilometer lange bakken foran godset på 39,08 sekunder, 0,8 sekunder raskere enn den tidligere rekorden til Volkswagen ID R. Det tilsvarer en snitthastighet på vanvittige 240 km/t.
Denne bildekavalkaden gir bare en bitteliten smak av hva Goodwood Festival of Speed 2022 hadde å by på for mer enn 200.000 fremmøtte:
SØLVPIL: Tyskernes dominans i motorsportens toppklasse på 1930-tallet var enorm gjennom statlig støtte til Auto Union og Mercedes-Benz. Den optimale iterasjonen av utviklingen kom gjennom Auto Union Type C i 1936, drevet av en 6-liters, kompressormatet V16-motor på 550 hestekrefter. Tom Kristensen fikk æren av å ratte dette beistet gjennom helgen.
FOTO: IVAR ENGERUD
AMERIKANER PÅ VEI TIL NORGE: Lucid Air har hatt en humpete vei til markedet. Den er på ingen måte over, men bilen ser så bra ut at vi gjerne ser den gli inn i den elektriske bilparken i Norge.
FOTO: IVAR ENGERUD
FERRARI-MARKERING: Ferraris 75-årsjubileum ble selvsagt viet oppmerksomhet, for merket har både en rik historie i landet, og mange av de mest spesielle eksemplarene har britiske eiere. Som denne 1964 250 LM som ble kjørt av førere som Roy Salvadori, Jackie Stewart og Innes Ireland for den engelske Ferrari-importøren Maranello Concessionaires.
FOTO: IVAR ENGERUD
MONEY TALKS: Den ser ut som en klassisk Bentley Blower, men den er fullstendig nybygd fra innerst til ytterst. Ikke én gammel eller original del er brukt. Alt er bygd nytt av Bentley selv etter at alle komponenter er 3D-scannet fra Bentleys egen originalbil. 12 slike «Continuation»-biler er bygd og solgt, og nå skal de gjøre akkurat det samme med en annen av deres klassikere: Le Mans-vinneren Speed Six fra 1929 og 1930.
FOTO: IVAR ENGERUD
TIL SALGS? Mercedes-Benz hadde blant annet tatt med en 300 SLR. Dette eksemplaret, med nummer 704, var bilen Hans Hermann rattet i Mille Miglia i 1955, men han måtte bryte fra andreplass etter Stirling Moss i 722. Siden fabrikken også har 722 og Fangios vogn med nummer 658 (som ble nummer to), kan vi ikke se bort fra at den vil komme på markedet en gang i fremtiden. Selv om den neppe vil bringe 1,3 milliarder kroner som Uhlenhaut Coupéen. Jochen Mass rattet denne gjennom helgen.
FOTO: IVAR ENGERUD
MASSIV INTERESSE: Det var stappfullt hele helgen på de ulike fabrikkenes stands, som her på BMW M-standen med blant annet nye M4 CSL. Etter et besøk på Festival of Speed er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor fabrikkene har markert Goodwood i kalenderen med en skarpere farge enn de tradisjonelle bilutstillingene.
FOTO: IVAR ENGERUD
VERY BRITISH: Entusiasten Ben Collings jobber med, og kjører noen av historiens mest spesielle og verdifulle racerbiler fra pionertiden. Som denne 1933 Alfa Romeo 8C 2300 Monza, kjøpt ny av franskmannen Jean-Pierre Wimille. Dette var det råeste du kunne få kjøpt «over disk», og en tilsvarende vogn ble faktisk kjøpt og racet av nordmannen Eugen Bjørnstad midt på 1930-tallet.
FOTO: IVAR ENGERUD
«KNAPT INNKJØRT»: Jaguar hadde med seg en håndfull eksemplarer av F-Type som virkelig fikk kjørt seg på en egen liten bane. Fra morgen til kveld hørte en lyden av skrikende dekk da fabrikkens testførere tok med unge og gamle kunder og interesserte på heftige demoturer hvor det gikk mer på tvers enn rett frem. Det ble nok et og annet dekkskift i løpet av helgen, og bilene blir vel solgt med rabatt etter konstant pisking i timesvis.
FOTO: IVAR ENGERUD
SISTE ETAPPE: Vi har allerede møtt på amerikaneren Jim Glickenhaus tidligere i sommer med sine mange sportsbil og racingprosjekter. Goodwood Festival of Speed var siste etappe før transport hjem til New York for hans Le Mans-racer, som kom på en meget respektabel 3. plass i 24-timersløpet. Forhåpentligvis finner han midler til en satsing også i 2023 da Le Mans feirer 100-årsjubileum.
FOTO: IVAR ENGERUD
SIKTER MOT STJERNENE: BMW M handler både om sportsbiler og racerbiler. Den gedigne statuen foran godset inneholdt både legendariske 3.0 CSL og den kommende Le Mans hyperbilraceren.
FOTO: IVAR ENGERUD