Det blir ikke mer luksuriøst

Les hele artikkelen

Rolls-Royce Cullinan er den mest overdådige SUV-en i verden, men den er lite tilgjengelig og svindyr. I det som er et kostbart segment, drister vi oss likevel til å kåre den nye Bentley Bentayga Hybrid til vinneren.

KLASSISK: De elegante orgelpipespakene for justering av luftdysene har fulgt Bentley opp gjennom historien.

Foto: Andreas Scheel

Alt fra Aston Martin DBX, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Turbo GT og Maserati Levante Trofeo, til BMW X6 M Competiton, Mercedes-AMG 63 S GLE og Audi RS Q8 er riktignok raskere og kan gjøres relativt luksuriøse og kostbare, men det er noe eget med Bentley. 

Bentayga Speed med W12-motor er trukket fra det europeiske markedet og V8-versjonen er kjapp, men med en halv million kroner i sparte avgifter er det den ladbare hybridversjonen som frister oss nordmenn. Og det skyldes ikke bare prisen, som likevel begynner på 2,5 millioner kroner.

TUNG: De store skivene og enda store hjulene kommer godt med når 2,7 tonn luksus skal ned i hastighet.

Foto: Andreas Scheel

Majestetisk

Nå har bilen fått en bredere og større grill som gjør at den ser enda mer majestetisk ut der den tilsynelatende krymper omgivelsene. De to doble frontlyktene har fått mer avanserte LED-lys med såkalt diamond cut-innfatning, som ser tøft ut, både på dagtid og ikke minst i mørket.

Bak er de litt klumpete baklyktene med B-design byttet med brede og lave lykter, som sammen med de tilsvarende eksosrørene gjør at bilen ser enda bredere ut bakfra.

 
BREDT: Baklyktene har fått en bred, lav og oval profil, som står i stil til…….
Foto: Andreas Scheel
BREDT:….de to doble eksosrørene som slipper ut eksos når V6-eren er i bruk.
Foto: Andreas Scheel
KOMFORTABEL: Med dette betjeningspanelet til disposisjon skjønner du at du vil sitte godt.
Foto: Andreas Scheel
EKSKLUSIV: First Edition betyr en spesialpakke til 370.000 kroner hvor brodert logo og doble kontrastsømmer er det minst spektakulære.
Foto: Andreas Scheel

De faktiske målene bekrefter at bilen er blant de største, og utformingen av setene gjør at den nye versjonen har fått enda bedre benplass i det tredelte baksetet. Det kan for øvrig leveres med to spesialseter og en fast midtkonsoll for dem som prioriterer å bli kjørt.

Bagasjerommet er samtidig enormt og i forsetene får du god plass selv om du skulle være OL-medaljør i sleggekast. Der har du samtidig så mange og deilige justerings-, massasje- og klima-muligheter at du aldri får lyst til å gå ut av bilen.

Stor og tung

Det flotte skinnrattet kan mer enn å styre bilen, mens bremsepedalen fungerer bedre enn de fleste hybridbilene når det gjelder å kombinere regenerering med de gigantiske skivebremsene. Når du må bråbremse de 2,7 tonnene biter de store og brede dekkene samtidig så godt fra seg at det blir tryggere enn du skulle frykte.

LUKSUS: Tofarget grønt spesialskinn med doble kontrastsømmer og karbonpaneler, samt mye utstyr i en ergonomisk og brukervennlig utforming gjør det ekstremt trivelig ombord.

Foto: Andreas Scheel

For å komme opp i hastighet kan du kjøre på ren elektrisitet i rundt 40 kilometer. Ikke klasseledende, men det holder til det meste av småkjøring. Ulempen er at elmotoren kun har 128 hestekrefter, så akselerasjonen er ikke en Bentley verdig og du risikerer å bli flau ut av lyskrysset og ut på hovedveien.

Kobler du i stedet den flotte treliters V6 bensinturboen til girkassen får du til sammen 449 hestekrefter, og da begynner det å smake av fugl. 0 til 100 kilometer i timen går unna på respektable 5,5 sekunder og toppfarten på 354 bør holde for de fleste. Da maltrakterer du samtidig de offisielle WLTP forbrukstallene på 0,34 liter pr. mil, men du sparer tid på pendlingen.

LYST: De avanserte LED-lysene i såkalt Diamond Cut-innfatning ser bra ut og gjør at du ser bra ut.

Foto: Andreas Scheel

God plass

Vi testet ikke toppfarten på 254 kilometer i timen, men hverken turtallsperren eller motorveishastighet gjør støynivået plagsomt. Fartsfølelsen blir også  dempet av fantastisk lydisolasjon og mykt skinn, så du får mer følelsen av et raskt flygende teppe. Spesielt hvis du har åpnet det store panorama glasstaket slik at fuglekvitter og vindsuset høres, samtidig som lyset fra solen og lukten av nytresket korn slippes inn.

Vekten på 2.645 kilo er ikke bare en ulempe ved akselerasjon og retardasjon. Når du fyller opp med passasjerer og bagasje, runder du lett tre tonn. Da blir det krevende med kjappe retningsforandringer på svingete veier. Den avanserte luftfjæringen gjør riktignok alt som står i dens makt for å holde bilen på rett kjøl, men de fysiske lovene er absolutte.

 
EUFONI: To av de utallige Naim-høyttalerne ombord bidrar til en lydopplevelse av de sjeldne.
Foto: Andreas Scheel
OPPGRADERT: First Edition-logo og spoiler i karbon vitner om at du ikke har spart på noe.
Foto: Andreas Scheel
DEILIG: Med utallige justeringsmuligheter, kjøling og massasje finner du deg godt til rette.
Foto: Andreas Scheel
Passasjerene i baksetet kan betjene blant annet klimaanlegg, lys og gardiner fra et avtagbart panel, samt lese av en mengde informasjon.
Foto: Andreas Scheel

Det betyr ikke at du blir noen sinke opp på fjellet eller på smale landeveier, men Bentleys egen Bentayga V8 eller en av de overnevnte kandidatene gir mer kjøreglede for den aktive sjåføren. Det er likevel urovekkende lett å kjøre fort med bilen. Til tross for full konsentrasjon om å holde fartsgrensen, antydet lovens lange arm med en håndbevegelse det var umulig å misforstå, at vi gjerne kunne senke hastigheten neste gang vi passerte en laserkontroll. Puh!

Mye utstyr

SAMARBEID: Det siste Bentley gjorde før de inngikk et samarbeid med Macallan Whiskey, var å avslutte samarbeidet med Breitling med en lekker analog klokke med skive i «Dark Mother of Pearl».

Foto: Andreas Scheel

I tillegg til komforten, er det fristende å la det høye utstyrsnivået bidra til å ødelegge konsentrasjonen. Det digitale instrumentpanelet har fått en rekke funksjoner og visningsalternativer som kan gjøre det enklere å finne frem. Der har du også muligheten til å betjene en rekke komfort- og kjørefunksjoner med valgfrie visingsalternativer, inkludert infrarødt nattsyn med fotgjenger- og dyregjenkjenning.

Den store skjermen i midtkonsollen, hvor det meste er intuitivt og omfattende, kan betjenes med berøring, stemme og et kommandohjul. Ytterligere kjøreinformasjon kan avleses i et head-up display på frontruten. Øvrige paneler for skjermens hovedvalg, klima, lys og kjøresystemer er ergonomisk plassert, inkludert et betjeningspanel i dørene for vindusheiser, speil og bakluke. Baksetepassasjerene har dessuten en egen avtagbar skjerm for betjening av klima, lys og stereo, samt avlesning av kjøre- og annen informasjon.

MER ENN GRØNN: Med såkalt Black Specification får bilen lakkerte 22 tommers felger, sorte eksosrør og andre detaljer.

Foto: Andreas Scheel

Hvorvidt du velger bilen med All-Terrain Spesification med egne offoradprogrammer eller ikke, tør vi garantere at du kommer frem på hytta i vinterferien. Du kan uansett velge mellom Sport, Comfort og Custom, samt Bentley (sic.) som er slik fabrikken vil du skal kjøre. Du kan også velge mellom fire nivåer på luftfjæringen avhengig av behov.

Ekstravagant

Testbilen var en First Edition-bil med utstyrspakker og annet for til sammen 876.200 kroner. Det inkluderer noen lekre 22-tommers felger, Blackline- og andre eksteriørpakker, samt Mulliner spesiallakk.

MODERNE: Det nye digitale instrumentpanelet har fått en lang rekke visningsalternativer og en mengde betjeningsmuligheter fra rattet.

Foto: Andreas Scheel

Blant høydepunktene på innsiden er Naim-anlegget som gjør at du gjerne blir sittende i bilen i stedet for å gå inn i Konserthuset. Samarbeidet med Breitling avsluttes med en elegant analog klokke på dashbordet, mens en digital TV-mottager gjør at både Barne-TV, nyheter og sport kan sees underveis. Mulliner- og Touring-pakker er også med på å heve inntrykket ombord når det gjelder luksus og kjøring. Valg av paneler og skinnkvaliteter, samt sømmene og broderiene på dette er utallige, mens tilbehøret, enten det gjelder kofferter eller smykker, er meget omfattende.

 
PANELER: Til tross for et utall betjeningspaneler er det enkelt å betjene kjøreoppsett……..
Foto: Andreas Scheel
PANELER:…….lys, head-up display og infrarødt nattsyn.
Foto: Andreas Scheel
PANELER: Klimaanlegget og hovedvalgene for berøringsskjermen i midtkonsollen…….
Foto: Andreas Scheel
PANELER:…….gjør det enkelt å betjene bilens utallige systemer og kontroller.
Foto: Andreas Scheel

Ettersom det er vanskelig å kombinere både sportslighet, plass, luksus og komfort i en og samme bil dekker Bentley Bentayga Hybrid i alle fall de tre siste elementene eksemplarisk.  Bentayga V8 øker sportsligheten noe, men samtidig prisen betraktelig. Derfor har da også 24 av de 31 nyregistrerte bilene de siste årene hatt ledning. Den andelen går neppe ned nå med den nye bilen, slik heller ikke luksusfølelsen gjør.

Bentley Bentayga Hybrid

 

Drivlinje: 3 liter V6 T + elmotor 4×4

HK/kW/Nm (system) 449/330/700

0-100 km/t:5,5 sekunder

Toppfart:254 km/t

Egenvekt uten fører:2.645 kg

L/B/H:513/200/175 cm

Elektrisk rekkevidde 40

Forbruk:0,34 l/mil

CO2-utslipp:82 g/km

Bagasjerom: 479 liter

Hengervekt 2.500 kg

Pris

Fra 2.490.000 kr

Med utstyr 3.300.000???? kr

Pluss

Komfort

Luksus

Naim-anlegg

Minus

Vekt

Pris

Elektrisk akselerasjon

Design

Ladbar og majestetisk SUV som fremstår slik den ønsker.

Førermiljø

Lekkert, komfortabelt, omfattende og brukervennlig med alt av utstyr.

Kjøreegenskaper

Komfortabel og stabil, men tung.

Ytelser

Kjapp nok til alt annet enn å tøffe seg.

Plass

Stor nok.

Mye for pengene

Ja, men mye penger.

Konklusjon 9

Når komfort og luksus er kravene til en SUV.