Rolls-Royce Cullinan er den mest overdådige SUV-en i verden, men den er lite tilgjengelig og svindyr. I det som er et kostbart segment, drister vi oss likevel til å kåre den nye Bentley Bentayga Hybrid til vinneren.
Alt fra Aston Martin DBX, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Turbo GT og Maserati Levante Trofeo, til BMW X6 M Competiton, Mercedes-AMG 63 S GLE og Audi RS Q8 er riktignok raskere og kan gjøres relativt luksuriøse og kostbare, men det er noe eget med Bentley.
Bentayga Speed med W12-motor er trukket fra det europeiske markedet og V8-versjonen er kjapp, men med en halv million kroner i sparte avgifter er det den ladbare hybridversjonen som frister oss nordmenn. Og det skyldes ikke bare prisen, som likevel begynner på 2,5 millioner kroner.
Majestetisk
Nå har bilen fått en bredere og større grill som gjør at den ser enda mer majestetisk ut der den tilsynelatende krymper omgivelsene. De to doble frontlyktene har fått mer avanserte LED-lys med såkalt diamond cut-innfatning, som ser tøft ut, både på dagtid og ikke minst i mørket.
Bak er de litt klumpete baklyktene med B-design byttet med brede og lave lykter, som sammen med de tilsvarende eksosrørene gjør at bilen ser enda bredere ut bakfra.
De faktiske målene bekrefter at bilen er blant de største, og utformingen av setene gjør at den nye versjonen har fått enda bedre benplass i det tredelte baksetet. Det kan for øvrig leveres med to spesialseter og en fast midtkonsoll for dem som prioriterer å bli kjørt.
Bagasjerommet er samtidig enormt og i forsetene får du god plass selv om du skulle være OL-medaljør i sleggekast. Der har du samtidig så mange og deilige justerings-, massasje- og klima-muligheter at du aldri får lyst til å gå ut av bilen.
Stor og tung
Det flotte skinnrattet kan mer enn å styre bilen, mens bremsepedalen fungerer bedre enn de fleste hybridbilene når det gjelder å kombinere regenerering med de gigantiske skivebremsene. Når du må bråbremse de 2,7 tonnene biter de store og brede dekkene samtidig så godt fra seg at det blir tryggere enn du skulle frykte.
For å komme opp i hastighet kan du kjøre på ren elektrisitet i rundt 40 kilometer. Ikke klasseledende, men det holder til det meste av småkjøring. Ulempen er at elmotoren kun har 128 hestekrefter, så akselerasjonen er ikke en Bentley verdig og du risikerer å bli flau ut av lyskrysset og ut på hovedveien.
Kobler du i stedet den flotte treliters V6 bensinturboen til girkassen får du til sammen 449 hestekrefter, og da begynner det å smake av fugl. 0 til 100 kilometer i timen går unna på respektable 5,5 sekunder og toppfarten på 354 bør holde for de fleste. Da maltrakterer du samtidig de offisielle WLTP forbrukstallene på 0,34 liter pr. mil, men du sparer tid på pendlingen.
God plass
Vi testet ikke toppfarten på 254 kilometer i timen, men hverken turtallsperren eller motorveishastighet gjør støynivået plagsomt. Fartsfølelsen blir også dempet av fantastisk lydisolasjon og mykt skinn, så du får mer følelsen av et raskt flygende teppe. Spesielt hvis du har åpnet det store panorama glasstaket slik at fuglekvitter og vindsuset høres, samtidig som lyset fra solen og lukten av nytresket korn slippes inn.
Vekten på 2.645 kilo er ikke bare en ulempe ved akselerasjon og retardasjon. Når du fyller opp med passasjerer og bagasje, runder du lett tre tonn. Da blir det krevende med kjappe retningsforandringer på svingete veier. Den avanserte luftfjæringen gjør riktignok alt som står i dens makt for å holde bilen på rett kjøl, men de fysiske lovene er absolutte.
Det betyr ikke at du blir noen sinke opp på fjellet eller på smale landeveier, men Bentleys egen Bentayga V8 eller en av de overnevnte kandidatene gir mer kjøreglede for den aktive sjåføren. Det er likevel urovekkende lett å kjøre fort med bilen. Til tross for full konsentrasjon om å holde fartsgrensen, antydet lovens lange arm med en håndbevegelse det var umulig å misforstå, at vi gjerne kunne senke hastigheten neste gang vi passerte en laserkontroll. Puh!
Mye utstyr
I tillegg til komforten, er det fristende å la det høye utstyrsnivået bidra til å ødelegge konsentrasjonen. Det digitale instrumentpanelet har fått en rekke funksjoner og visningsalternativer som kan gjøre det enklere å finne frem. Der har du også muligheten til å betjene en rekke komfort- og kjørefunksjoner med valgfrie visingsalternativer, inkludert infrarødt nattsyn med fotgjenger- og dyregjenkjenning.
Den store skjermen i midtkonsollen, hvor det meste er intuitivt og omfattende, kan betjenes med berøring, stemme og et kommandohjul. Ytterligere kjøreinformasjon kan avleses i et head-up display på frontruten. Øvrige paneler for skjermens hovedvalg, klima, lys og kjøresystemer er ergonomisk plassert, inkludert et betjeningspanel i dørene for vindusheiser, speil og bakluke. Baksetepassasjerene har dessuten en egen avtagbar skjerm for betjening av klima, lys og stereo, samt avlesning av kjøre- og annen informasjon.
Hvorvidt du velger bilen med All-Terrain Spesification med egne offoradprogrammer eller ikke, tør vi garantere at du kommer frem på hytta i vinterferien. Du kan uansett velge mellom Sport, Comfort og Custom, samt Bentley (sic.) som er slik fabrikken vil du skal kjøre. Du kan også velge mellom fire nivåer på luftfjæringen avhengig av behov.
Ekstravagant
Testbilen var en First Edition-bil med utstyrspakker og annet for til sammen 876.200 kroner. Det inkluderer noen lekre 22-tommers felger, Blackline- og andre eksteriørpakker, samt Mulliner spesiallakk.
Blant høydepunktene på innsiden er Naim-anlegget som gjør at du gjerne blir sittende i bilen i stedet for å gå inn i Konserthuset. Samarbeidet med Breitling avsluttes med en elegant analog klokke på dashbordet, mens en digital TV-mottager gjør at både Barne-TV, nyheter og sport kan sees underveis. Mulliner- og Touring-pakker er også med på å heve inntrykket ombord når det gjelder luksus og kjøring. Valg av paneler og skinnkvaliteter, samt sømmene og broderiene på dette er utallige, mens tilbehøret, enten det gjelder kofferter eller smykker, er meget omfattende.
Ettersom det er vanskelig å kombinere både sportslighet, plass, luksus og komfort i en og samme bil dekker Bentley Bentayga Hybrid i alle fall de tre siste elementene eksemplarisk. Bentayga V8 øker sportsligheten noe, men samtidig prisen betraktelig. Derfor har da også 24 av de 31 nyregistrerte bilene de siste årene hatt ledning. Den andelen går neppe ned nå med den nye bilen, slik heller ikke luksusfølelsen gjør.
Bentley Bentayga Hybrid
Drivlinje: 3 liter V6 T + elmotor 4×4
HK/kW/Nm (system) 449/330/700
0-100 km/t:5,5 sekunder
Toppfart:254 km/t
Egenvekt uten fører:2.645 kg
L/B/H:513/200/175 cm
Elektrisk rekkevidde 40
Forbruk:0,34 l/mil
CO2-utslipp:82 g/km
Bagasjerom: 479 liter
Hengervekt 2.500 kg
Pris
Fra 2.490.000 kr
Med utstyr 3.300.000???? kr
Pluss
Komfort
Luksus
Naim-anlegg
Minus
Vekt
Pris
Elektrisk akselerasjon
Design
Ladbar og majestetisk SUV som fremstår slik den ønsker.
Førermiljø
Lekkert, komfortabelt, omfattende og brukervennlig med alt av utstyr.
Kjøreegenskaper
Komfortabel og stabil, men tung.
Ytelser
Kjapp nok til alt annet enn å tøffe seg.
Plass
Stor nok.
Mye for pengene
Ja, men mye penger.
Konklusjon 9
Når komfort og luksus er kravene til en SUV.