Derfor landet de på nøyaktig 90 fot

Les hele artikkelen

YYachts viste frem Y90 på båtmessen i Cannes i september. Det er den andre 90-foteren verftet leverer, og som på de øvrige båtene fra YYachts er skrog og rigg bygget i karbonfiber. 

PREMIERE: Den elektriske jollen hadde premiere på yacht-festivalen i Cannes, og er designet for å passe inn i garasjen til Y9.

Foto: Ragnvald Johansen

Like bak akterenden ligger en annen nykommer av betydelig mindre format og skvulper. Det er den helt nye elektriske lettbåten, holdt i samme stil som moderskipet «Bella», og bygget for å passe perfekt inn i garasjen bakerst.

– Nå var du heldig, vi viser frem den elektriske jollen for første gang i dag, og den kom hit for fem minutter siden, sier Øksby og med et stort smil før han leder vei ombord.

DANSEPLATTING: Fordekket på YYachts Y9 er stort nok til å ta en svingom. Importør og agent for Norge Espen Øksby til venstre i bildet, på styrbord side. 

Foto: Ragnvald Johansen

Oppfyller nesten alle ønsker

Det først som slår en er hvor mye plass det er over alt. Det store soltaket som sørger for at sittegruppene på dekk får skygge, vitner om at denne båten er bestilt av noen som gjerne seiler i områdene rundt Middelhavet. YYachts tilbyr tilpasninger og skreddersydde løsninger på det aller meste, og kan konfigurere båten i henhold til hva slags bruk eieren ser for seg.

MIDDELHAVETS SOL: Solen i områdene rundt Middelhavet kan bli sterk, og eieren har bestilt tak med solceller på toppen. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Går det an å bestille hva som helst?

– Nesten, såfremt det ikke påvirker den grunnleggende filosofen bak konstruksjonen kan vi oppfylle de aller fleste ønsker, sier Øksby.

– Hva består den filosofien av?

– Grunnleggeren Michael Schmidt har et motto, og det er «Keep it simple: it must look good, and sail nicely», sier Øksby.

Ønsket 100 fot

Og sett på avstand er det de lange klare linjene som dominerer designen. Fraværet av kompliserte strukturer og unødvendig staffasje kan lure øyet med hensyn til størrelse, men når en kommer nærmere blir det åpenbart at dette er en stor seilyacht.

RENE LINJER: På avstand er det lett å se at designeren har fokusert på mest mulig rene linjer. 

Foto: Nico Martimez/YYachts

I det medfølgende presseskrivet står det at en del kunder faktisk etterspurte et skrog som var ti fot lengre, men Schmidt frarådet det.

– Når båten blir for stor blir den etter min erfaring altfor dyr, fordi en må gjøre så mange spesialtilpasninger og montere utstyr som ikke er standard. Vi har derfor bygget en 90-foter med komforten til en 100-foter, skriver Schmidt.

KOMFORT: Det er lagt mye vekt på komfort ombord, og det er plenty med steder en kan slenge seg nedpå om bord i YYachts Y9. 

Foto: Ragnvald Johansen

Store krefter

I tillegg til å sørge for skygge ute på dekk, skal solcellene oppå det hevede taket visstnok produsere nok strøm til at en slipper å starte generatoren når båten ligger for anker. Fordekket er som et dansegulv, og for de som liker å sole seg har Y9 en diger solseng plassert rett bak masten.

FRIVAKT: Den som er så heldig få en frivakt kan slappe av på den gedigne solsengen bak masten. 

Foto: Ragnvald Johansen

Dimensjonene på utstyr som det hydrauliske staget for heving og senking av bommen gir virkelig et godt inntrykk av kreftene som er i sving når «Bella» får vind i seilene. Medregnet ballasten i kjølen veier Y9 i utgangspunktet 55 tonn, men «Bella» har en del ekstra utstyr ombord som nok hever det litt.

MASSIVE DIMENSJONER: Utstyr som det hydrauliske staget under bommen minner det du finner på lastebiler i steinbrudd. 

Foto: Ragnvald Johansen

Overraskende langt

Under dekk venter en gedigen salong, der store vinduer i flere høyder sørger for at det er like lyst og trivelig under dekk som det er i en moderne hytte. Over alt dukker det opp små detaljer som tydelig viser at Y9 er bygget av folk som har vært mye til sjøs.

YYachts Y9 Bella interior
LYST OG TRIVELIG: Vinduer i flere nivåer slipper in mengder av naturlig lys, og gjør salongen til et trivelig sted å være.

Skjult bak de store lenestolene er det små beslag i gulvet, som holder dem fast underveis, og alt av skuffer og skap gir et massivt og solid inntrykk. Det er ikke så ofte en går ombord i en privat seilbåt, og blir overrasket over hvor langt det er å gå for å komme til kabinen som ligger lengst frem. Over alt er det forseggjorte møbler, og store behagelige senger til gjestene.

Fornøyd mannskap

Men komforten tar ikke slutt når en beveger seg ut mot akterenden. Schmidt skriver i pressemeldingen at «fornøyd mannskap, fornøyd eier» er en uskreven lov innen yachtmiljøet. De samme eksklusive materialene er blitt brukt til innredning av både mannskapslugarer og det tilhørende badet, samt den kombinerte byssa og pauserommet.

AVANSERT: YYachts Y9 har en rekke avanserte systemer, og på skjermene ved siden av mannskapslugarene kan en følge med på alt sammen. 

Ragnvald Johansen

Derfra er det direkte tilgang til skjermene som overvåker båtens systemer, og motorrommet med Volvo Penta D3-170 motorer. Mannskapet har også en egen leider som fører direkte opp på dekk like ved ror-posisjonene, slik at de raskt kan nå dit uten å måtte gå via hovedsalongen.

Litt mannskap

Akkurat som de andre modellene fra YYachts er også Y9 utstyrt med en rekke elektriske og hydrauliske systemer for å gjøre den enklest mulig å håndtere. Det skal ifølge Øksby være mulig å seile den for to dedikerte personer, men et mannskap på en til to personer ekstra vil gjøre seilasen mer behagelig.

GRYTEKUNST: Byssa inneholder det meste som skal til for å kunne servere en tre-retters når ankeret har fått fest og seilene er rullet sammen. 

Foto: Ragnvald Johansen

Og skulle en være så heldig få med en kokk, er byssa utstyrt med det meste som skal til for å trylle litt ved grytene. Siden det er mulig å spesifisere så mange aspekter ved tekniske løsninger og innredning må en belage seg på mellom ett og to års byggetid, og prisen vil bli et resultat av lengden på ønskelisten.