Denne får du ikke kjøpe

Les hele artikkelen

Da BMW lanserte elbilen i4 i fjor, var det modellene i4 eDrive40 og i4 M50 som ble rullet ut. Sistnevnte er den mest populære i Norge og er foreløpig den eneste i4-modellen med firehjulsdrift. 

BMW i4 M50 har 544 hestekrefter, 795 Nm og skal klare 0 til 100 på 3,9 sekunder. Så langt er det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 961 slike biler i Norge mot 64 stykker av i4 eDrive40. 

BMW i4 M50 koster fra 603.720 kroner og har en rekkevidde på mellom 416 og 520 kilometer, mens i4 eDrive40 koster fra 512.620 kroner og går mellom 492 og 590 kilometer. 

Lavere rekkevidde

At luksusbilprodusenter holder seg til få motor- og drivverksalternativer er sjelden. Det er derfor ikke overraskende at BMW nå utvider modellporteføljen med den nye i4 eDrive35. 

Som navnet tilsier slekter denne elbilen mye på eDrive40-utgaven som selges i Norge. Denne har 340 hestekrefter mens nye eDrive35 har 281 hestekrefter. Batterikapasiteten senkes også fra 80,7 kWh til 70,2 kWh og rekkevidden på nye eDrive35 skal ligge på 418 kilometer.

SER LIK UT: Innstegsmodellen BMW i4 eDrive35 ser lik ut som eDrive40-utgaven nordmenn kan kjøpe.

Foto: BMW

I likhet med BMW i4 eDrive40 får også eDrive35 bakhjulsdrift. 

Til Finansavisen forteller BMW Group Norges kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby at de ikke har noen planer om å ta eDrive35-modellen til Norge. Dette forklares med BMW-importøren vil prioritere bestillingene av i4 M50 og eDrive40 som allerede ligger inne. 

Billigere firehjulstrekker på vei

Selv om det ikke er bekreftete av BMW, er det grunn til å anta at en rimeligere i4-variant med firehjulsdrift også er på vei. Denne er antagelig bygget med utgangspunkt i eDrive40-varianten, men med en elektrisk motor foran slik M50 har. 

Hvor mye motoreffekt denne kommende modellen eventuelt vil få, er usikkert. Om den skulle dukke opp er det likevel naturlig å anta at den blir noe kraftigere enn 40-modellen med bakhjulsdrift.