Denne er helt ny og koster 21. mill.

Les hele artikkelen

Løpsbilen som offisielt het XK120-C ble verdenskjent for overlegen aerodynamikk og nydelige linjer, signert flyingeniøren og Jaguar-designeren Malcolm Sayer. C-Type vant det første 24-timersracet den deltok i på Le Mans i 1951, med Peter Walker og Peter Whitehead bak rattet. I 1953 tok Jaguar C-Type nok en Le Mans-seier med Duncan Hamilton og Tony Rolt.

Ikke gategodkjent

53 eksemplarer av C-Type ble bygd på 1950-tallet, hvorav 43 ble solgt til private lag. 16 nye C-Type skal bygges med 3,4-liters rekkeseksere, triple Weber-forgassere, en motoreffekt på drøye 220 HK og skivebremser som standard.

EKTE NOSTALGI: Drømmen om å kjøre løp som gamle helter i en ekte Jaguar, er ett salgsargument til nye C-Type Continuation.

Arkivfoto: Jaguar

Det første kundeeksemplaret er inspirert av løpsbilen som i 1952, takket være den unge og lovende racerkjøreren Stirling Moss, vant det franske Reims Grand Prix-løpet. Lakken er pastellgrønn, med seter i grønt semsket skinn. Originale tegninger, samt 3D-skanning og bruk av CAD-programvare skal sørge for at de nye bilene er identiske med de gamle kjenningene.

De nye C-Type-bilene er ment til bruk i racing, på banedager og vei, såfremt veien er avstengt. Gategodkjent er ikke nye C-Type Continuation.

Delt mottakelse

C-Type er kanskje den britiske løpsbilen som har resultert i flest replikaer, såfremt man utelukker Lotus Seven og angloamerikanske AC Cobra. Men replikaer, uansett hvor virkelighetsnære de er, får aldri den samme respekten og anerkjennelsen som de originale racerbilene. Har du lyst til å delta på de mange flotte historiske FIA Historic-løpene, må bilen du stiller med være FIA-godkjent til formålet. Det er de splitter nye C-Type Continuation-bilene.

HEFTIG: Nye C-Type koster 1,8 millioner pund, det er vel 21 millioner kroner før avgifter. Bonusen er deltagelse i historiske billøp i regi av FIA. Foto: Jaguar

Le Mans Classic og Jaguar Classic Challenge som blant annet skal arrangeres på Le Mans og Silverstone, tillater de nye bilene. Men den ypperste juvelen for mange entusiaster er å bli invitert til Goodwood. Hertugen av Richmond som er festivalsjef og godseier, uttalte i 2014 at den den gang nye E-Type Lightweight Continuation ikke var ønsket på Goodwood Revival.

Skjegget i postkassen

Hvorvidt nye C-Type fra Jaguar blir tillatt i løp på Goodwood Revival i september, gjenstår å se. Og hvorvidt prinsippene står for fall, dersom Jaguar betaler klekkelig. 

Vi mistenker at Jaguar vil sitte igjen med skjegget i postkassen. Goodwood Revival har mer å tape på å slippe inn nybygde biler i historiske billøp, enn å la være. Det handler om omdømmet og det å feire genuint gamle biler. Flotte replikaer finnes også på Goodwood, men de har alltid vært forvist til tilskuerplass.