Skinnet bedrar, en smule. Det er ikke Lancia-fabrikken som står bak comebacket, men snarere det franske racinglaget GCK Motorsport. I oktober viste de frem retro-mod-varianten Lancia Delta Evo-e, som kort sagt er en ombygd og oppusset veteranbil med elmotor. Med opptil 200 HK og 350 Nm, samt et lite 29 kWh batteri som skal holde til 200 kilometers rekkevidde. Null til 100 km/t på 6,6 sekunder, gjør at ingen brekker nakken.
Felles drivverk
Men det er i manesjen det skjer. Sammen med totalt 14 elbiler, samtlige med identiske elektriske drivverk fra østerrikske Kreisel, med en batteripakke på mer potente 52,6 kWh, vil rallycrossutgaven yte 500 kW. Det tilsvarer 680 HK. Dreiemomentet fra første berøring av gasspedalen er 880 Nm. GCK Energy leverer strøm til elbilene i rallycrossklassen RX2e. I tillegg er det duket for en ny omgang med FIA Cross-Country World Championship, der GCK stiller med en kraftigere SUV-racer á la Extreme E, som også deltar i neste års Dakar Rally.
En seier å delta
Det gjenstår å se om GCK (Green Corp Konnection) klarer å matche suksessen til WRC-ikonet Lancia Delta HF Integrale, som dominerte rally-VM gruppe A på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tallet. I alt vant Lancia mesterskapet seks år på rappen fra 1987 til 1992, som konstruktør. I grunn spiller det ingen rolle hvordan GCK gjør det.
Å få se Integrale-fasongen igjen i fri flyt, sidelengs på grusen, vil være en seier i seg selv. Som kan inspirere andre til å ta lignende grep. Rallycrossens RX2e kan bli en Greatest Hits-parade av 80-tallsikoner. De fleste savner nok Gruppe B-monstrene som Audi Quattro Sport S1, Peugeot 205 Turbo 16 Evolution, Renault 5 Maxi Turbo, MG Metro 6R4 og Lancia 037, mer enn de savner Gruppe A. Gi dem tid. Elmotor i «gammel» bil kan bli en nostalgi-hit.