Denne Bond-bilen fyller 50

Les hele artikkelen

I 1972 lanserte Aston Martin en restylet V8-modell, som fjernet den kantede fronten og de rette linjene på DBS V8 og erstattet de med mykere former og et, i manges øyne, vakrere karosseri. Nykommeren den gang så ganske enkelt mer muskuløs ut, godt hjulpet av luftinntaket og senere «power bulge»-opphøyningen på panseret, samt karikaristiske luftuttak og Coca Cola-flaske-linjer på sidene. Designen signert William Towns, preget bilene fra merket i flere tiår etterpå.

SLEKTSKAP TYDELIG: V8 som coupé slekter kanskje mest tydelig på forgjengeren DBS V8. Merk deg åpent luftinntak på panseret.

Foto: Max Earey

ZF eller Torqueflite

Under panseret sitter den gedigne motoren, en 5,3-liters V8 med direkte bensininnsprøytning fra Bosch, akkurat slik DBS V8 hadde hatt. Man kunne velge mellom femtrinns manuell ZF girkasse eller Chryslers mer bedagelige tretrinns-automatgir Torqueflite, som Bristol Cars skulle sverge til i en mannsalder. Stort sett ble ikke effekten oppgitt den gang, men Aston Martin mener i dag at de fleste av disse bilene leverte omkring 320 HK og 488 Nm. Null til 60 mph (0-97 km/t) tok 6,6 sekunder og toppfarten var cirka 260 km/t.

LUKKER IGJEN: I 1978 kom V8 som kabrioleten Volante. Fronten fikk «Oscar India»-look, med lukket grill og  «power bulge» (fremfor inntak) på panseret.

Foto: Max Earey

Bond-bil

Fra april 1972 til juli 1973 ble det bygd 289 eksemplarer av første generasjon AM V8. I 1977 kom en kraftigere V8 Vantage som etter sigende kunne akselerere fra 0 til 100 km/t raskere enn en Ferrari Daytona, og fristet med en toppfart på 274 km/t. I juni 1978 kom en Volante-variant for de som ønsket seg kabriolet. AM V8 ble bygd frem til 1989, men det var i 1987 at coupé-utgaven var med i James Bond-filmen «The Living Daylights».

TIL SALGS: En kontakt i London tipset oss nylig om denne 1987-modellen V8 Volante, med venstreratt. Pris: 180.000 pund, cirka 2.150.000 kroner.

Foto: Privat