DS9 skulle dukket opp i fjor, men et virus og andre utenforliggende omstendigheter utsatte introduksjonen til etter avgiftsøkningen på rundt 60.000 kroner fra nyttår. Nå er endelig bilen her for å ta opp kampen med de tre tyske premiummerkene og drivlinjen, interiøret og komfortnivået gjør at Mercedes-Benz, Audi og BMW ikke bør slappe av.
Stellantis-konsernets premiummerke DS har nemlig mye av det mange drømmer om i en bil og med konkurransedyktige priser er det trolig merket i grillen som setter begrensninger. Bare fordi de ikke lager en tysk bil.
Må passe seg
Størrelsen tilsier at det er E-klasse, A6 og 5-serie som skal passe seg, selv om fasongen på DS9 ikke er unik. Grillen, fronten og lyktene er imidlertid spesielle, slik aluminiumslisten som strekker seg over hele det profilerte panseret også er. LED-lysene er både adaptive og automatiske med en rekke funksjoner, noe vi ikke fikk testet i fransk dagslys.
De innfelte dørhåndtakene lakkert i bilens farge og markerte skulderlinje som strekker seg langs siden og helt bak over de tredimensjonale baklyktene med diamantmønster er også særegent og vitner om at designerne ikke liker kopier. Selv om bilen som en hyllest til DS-modellen fra 1950-tallet har fått markeringslys på C-stolpen, uten at det vil sette det samme preget på bilhistorien som originalen.
Drivlinjen er ikke helt ny, men er hentet fra den frekke fetteren 508 PSE, som har fått mye skryt. Det er mange som er skeptiske til å betale 750.000 kroner for en stylet og sprek Peugeot også, men de som gjør det blir ikke skuffet. Det er samtidig verdt å merke seg at dersom du skal spekke opp en tysk premiumbil til det samme nivået som de franske, må du finne frem den store lommeboken.
ULIK: Spesielle bremser, klokke, markeringslys og interiørdetaljer gjør DS9 særegen.
Enkel firehjulstrekk
DS9 har en 1,6 liters bensinmotor på 200 hestekrefter som driver forhjulene sammen med en elmotor på 100 hester koblet til girkassen. Bakhjulene drives separat av en elmotor på 113 hestekrefter så det er ikke noen tradisjonell og mekanisk firehjulstrekk, men elektronikken sørger for at det fungerer tilfredsstillende i de fleste situasjoner.
To pluss to er imidlertid ikke alltid fire, så den samlede systemeffekten er på 360 hestekrefter, men det holder i massevis. Sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 5,6 sekunder, som bare er fem tiendeler tregere enn en Porsche 718 Cayman. Toppfarten på 250 bør også holde, og vel så viktig er forbikjøringsøvelsen fra 80 til 120 som bare tar 2,8 sekunder.
Når du kjører på ren elektrisitet går det litt tregere, men du bør klare deg greit helt opp til bensinmotoren slår inn, lenge etter at du har passert norsk motorveihastighet. Da er for øvrig støynivået fra dekk, speil og andre lite aerodynamiske elementer tilnærmet fraværende, og det er lett å kjøre fortere enn du tror og kanskje ønsker. 4×4-versjonen har dessuten fått økt sporvidde og redusert bakkeklaring, så stabiliteten i høye hastigheter fremstår eksemplarisk.
Mange oppgraderinger
Dette nyter du selvfølgelig godt av når hastigheten reduseres og rattutslagene økes også. Det skyldes dessuten at hjuloppheng, stabilisatorstag, støtdempere og bremser er tilpasset de økte kreftene, sammenlignet med de 250 hestene i den forhjulsdrevne utgaven. 20 tommers tyskklingende Münich-felger med Michelin Pilot Sport 4S-dekk i 235/40-dimensjon gjør dessuten noe med både utseendet og veigrepet.
I tillegg har 4×4-versjonen fått et adaptivt understell som også tilpasser seg underlaget ved hjelp av et kamera i frontruten i kjøreprogrammet Comfort. Det er ikke lett å merke forskjellen da bilen uansett sluker underlaget eksemplarisk, men systemet er neppe lansert for moro skyld.
I Sport blir demperne litt stivere, mens det strenge ESP-systemet slapper litt mer av. Bilen er uansett ikke ment som en råne- eller driftingbil, men du kan kjøre mer aktivt enn folk flest gjør og ikke minst passasjerene setter pris på. Gjør du likevel det, kan du samtidig overstyre den åttetrinns automatkassen med girhendler på rattstammen.
Kjøreprogrammene Electric og Hybrid gjør at bilen oppfører seg som forventet, mens 4WD forbereder bilen på glatt underlag. Effektiv regenerering hentet fra bilprodusentens mange seire i Formel E gjør at du enklere kan utnytte den elektriske rekkevidden på 47 kilometer, samt bruke opp strømmen optimalt når du har lagt inn målet i navigasjonen.
Lekkert interiør
Innvendig leveres bilen i utstyrsgradene Rivoli og Opera, hvor sistnevnte løfter bilen opp til nivåer de tyske premiumbilene må slite for å følge. En DS Lounge-pakke oppgraderer interiøret ytterligere til det aller ypperste.
Hardplast er fraværende og det lille vi fant av polstret plast på dørlommene, var foret med mykt stoff. Taket er dekket i Alcantara, men resten tilsynelatende er dekket med tykt og mykt nappaskinn. Setene er utformet med grovt klokkeremmønster for et lekkert design, mens sømmene er akkurat så synlige du ønsker det for å understreke at dette er kvalitet.
Utformingen av midtkonsollen har noen typiske skarpe DS-elementer, elegant girspak og et stort skinnkledd armlene med stuerom under. Det flotte skinnrattet mangler varme, men sitter som støpt i hendene, mens den lille klokken på dashbordet og Focal høyttalere rund baut er lekkert integrert.
Det digitale instrumentpanelet og berøringsskjermen i midten ser bra ut, men de franske infotainment-ingeniørene bør ta seg et kurs i brukervennlighet, selv om Apple Car Play og Android Auto kan benyttes med ledning. Funksjonene er mange og mye fungerer utmerket, men å betjene det fra rattet eller med berøring er ikke det bilen er best på.
Flygende teppe
Da må vi tilbake til komforten, spesielt i denne bilen som har alt. Foruten den behagelige kjørefølelsen som gjør at du drømmer om en langtur, har alle setene varme, ventilasjon og massasje. Passasjersetet kan skyves frem fra langbente og kravstore passasjerer, mens det store panorama soltaket kan slippe inn så mye lys og luft du måtte ønske. Omfattende stemningslys gjør sikkert mer ut av seg i mørket.
DETALJER: En rekke tøffe designdetaljer både innvendig og utvendig bidrar til bilens fremtoning.
Du får kanskje ikke den dramatiske sportsligheten de tyske premiummerkene kan by på eller den riktige logoen i grillen. Men du får en bil som løfter komfortbegrepet til nye høyder, uten at du behøver å føle deg som en sinke. Filskiftholderen er litt aggressiv og ESP-systemet lar seg ikke skru av, men du kan overvåke og styre flere funksjoner via en App.
Du kan kjøre bekymringsløst og rimelig på strøm i det daglige, og du kan nyte et interiør vel vitende om at både designerne og garverne har gjort en god jobb. Plastprodusentene vil hate deg, men passasjerene vil elske deg. Forutsatt at bruker en god slump med penger for å kjøre en fransk premiumbil.
DS9 E-Tense 4×4
Drivlinje: 1,6 liter R4 + 2 elmotorer 4×4
HK/kW/Nm (system) 360/265/?
0-100 km/t:5,6 sekunder
Toppfart:250 km/t
Egenvekt uten fører: 1.840 kg
L/B/H: 493/193/147 cm
Batterikapasitet: 11.9 kWh
Elektrisk rekkevidde 47 km
Forbruk: 0,18 l/mil
CO2-utslipp: 41 g/km
Bagasjerom: 510 liter
Tilhengervekt 1.205 kg
- Pris
Rimeligste (2WD 250 hk) 640.000 kr
Denne modellen 780.000 kr
Denne med utstyr 910.000 kr
- Pluss
Komfort
Interiør
Komfort
- Minus
Fransk
4×4-system
Infotainment
- Design
Fasongen er grei, men detaljene løfter bilen til noe spesielt.
- Førermiljø
Fransk infotainment, men utforming og materialene er helt på topp.
- Kjøreegenskaper
Som et flygende teppe som tåler å kjøres aktivt.
- Ytelser
360 hestekrefters hybrid drivlinje holder til all praktisk bruk.
- Plass
Ja.
- Mye for pengene
Alt inkludert, men lettere å bruke tyske mark enn franske franc på luksusbil.
- Konklusjon 8
Komfortabel og velkjørende luksusbil fra «feil» land.