Denne bilen kommer for sent, men godt

Les hele artikkelen

  • Stasjonsvogn.
  • Firehjulstrekk.
  • Bakkeklaring.
  • Diesel.

Dette har vært fire av de beste salgsargumentene for biler i Norge i en mannsalder, helt til diesel nylig ble et skjellsord og lading tilsynelatende det eneste saliggjørende. Derfor blir ikke den helt nye Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain en storselger i Norge.

Det er synd, for dette er en flott og stor stasjonsvogn (check) med avansert firehjulstrekk (check), økt bakkeklaring (check) og effektiv dieselmotor (check). Den dekker dermed de fleste behov nordmenn har, inkludert bekymringsløs langtur til hytta i kaldt vær.

PREMIUM: Utgangspunktet er lekkert, og med noen oppgraderinger fremstår Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain som en luksusbil.

Foto: Andreas Scheel

Som det meste annet har C-klasse også vokst i størrelse hele veien fra 1993, og dagens modell er en ekte femseter med god plass til både passasjerer og bagasje. 4Matic-systemet som dukket opp  i C-klasse i 2002 har nå flere oppsett for vanlig kjøring og offroad, selv om sistnevnte egentlig er forbudt. Du kan likevel være trygg på at du kommer deg frem, enten du har dårlig tid på tørr asfalt eller må karre deg gjennom snøen, over isen eller i sølen.

TERRENGBIL: Med økt bakkeklaring og litt SUV-pynt rundt hele bilen står All-Terrain-navnet i stil til bilen.

Foto: Andreas Scheel

Mange versjoner

C-klasse har tidligere kommet som sedan, stasjonsvogn, coupé og kabriolet, men som en All-Terrain-versjon har bilen fire centimeter økt bakkeklaring, hjulbuene er større og beskyttelseslister er dandert som SUV-pynt. For øvrig er bilen lik når det gjelder plass, utstyr og materialer, men med en del design- og andre utstyrspakker ser den nye bilen lekker ut.

DETALJER: Knappene for justering av setene i døren er litt rar med berøringsfunksjonen, men kvaliteten og detaljrikdommen ombord er overveldende.

Foto: Andreas Scheel

Dette kan oppgraderes i flere trinn, men det er deilig å ha en bil med alt det moderne digitale utstyret, skinn og tredetaljer, digitale LED-lys og panoramasoltak i glass, samt parkerings- og sikkerhetspakker, for å nevne noe. Denne fullspekkede bilen koster da 230.000 kroner mer enn innstegsmodellen, men så vil du garantert kose deg ombord.

SIKKERHET: Avanserte digitale LED-lys gjør det enklere og tryggere å kjøre bil i mørket.

Foto: Andreas Scheel

Den to liter store og firesylindrete dieselmotoren under panseret har bare 200 hestekrefter og 440 Nm i dreiemoment, men også en boost-funksjon som gir ytterligere 20 hester og 200 Nm i en kort periode. Det gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,8 sekunder som holder til det meste, men samtidig et forbruk som kryper ned mot en halvliter på mila når du kjører pent. 1.800 kilos hengervekt bør også holde for de fleste, så bilen er utvilsom praktisk også.

Flere oppsett

På veien oppfører bilen seg eksemplarisk helt til du begynner å leke racerbilsjåfør, da bakkeklaringen som er økt med 40 millimeter og vinterdekkene ødelegger litt for veigrepet. Flere kjøremoduser lar deg justere blant annet understell, gassrespons og styring, mens girkassen kan settes i Sport eller overstyres med hendler på rattet.

KOMFORT: Mercedes-Benz kan seter og du vil trives godt enten du kjører aktivt, langt eller begge deler.

Foto: Andreas Scheel

Kjøremodusene Offroad og Offroad+ er nye, hvor sistnevnte også har bakkeassistenten DSR (Downhill Speed Regulation). Alt dette gjør at du kan tilpasse bilen til underlag, førerfohold og kjørestil, så det er lett å finne seg til rette bak rattet.

Der sitter du dessuten behagelig i elektrisk justerbare skinnseter, som kan oppgraderes på flere vis. Skinn, kunstskinn, trepaneler og pianolakk dominerer interiøret, sammen med mørke vinduer bak, panoramatak, sort taktrekk og interiørlyspakke.

BRUKERVENNLIG: Bilens digitale instrumentpanel har et utall praktiske funksjoner og valgfrie visningsalternativer som alle styrer enkelt fra rattet.

Foto: Andreas Scheel

Mye penger

Noe av dette er ekstrautstyr, som sammen med mye annet øker prisen med 233.250 kroner. Alt dette trenger du kanskje ikke, men digitale hovedlys, oppvarmet ratt og adaptiv fartsholder er blant det viktigste. Kjøper du først en Mercedes-Benz er det kjipt å være kjip.

TRIVELIG: Den store berøringsskjermen med alle tenkelige og utenkelige funksjoner passer godt inn i det moderne førermiljøet.

Foto: Andreas Scheel

Noe annet du kan ha glede av er det avanserte infotainmentystemet MBUX, navigasjon med såkalt Augumentet video og Head-up display. Videoprojisering forenkler da kjøring på ukjent vei og du kan snakke med bilen. «Hei, Mercedes» svarer og utfører flere kommandoer, men men kan også være litt vel initiativrik, men hyggelig å ringe opp folk du ikke har snakket med på lenge. Med litt trening blir dere begge bedre.

KLASSISK: Du behøver ikke vri om nøkkelen, men det er befriende å kunne starte motoren før du kjører avgårde.

Foto: Andreas Scheel

Nå blir det heldigvis ikke forbudt å hverken kjøpe eller kjøre dieselbiler i Norge, i hvert fall ikke i overskuelig fremtid. At dieselprisene øker er en ting, men strømmen blir heller ikke billig, og drivstoffkostnadene er uansett en liten del av det totale kostnadsbildet. Derfor er det egentlig ingen grunn til å styre unna den nye c-klasse All-Terrain, selv om den trolig hadde solgt bedre om den hadde kommet tidligere.

Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain

 

Drivlinje: 2,0 liter R4 TD 4×4

HK/kW/Nm (system) 200/147/440

0-100 km/t:7,8 sekunder

Toppfart:231 km/t

Egenvekt uten fører:1.800 kg

L/B/H:490/182/149 cm

Forbruk:0,49 l/mil

CO2-utslipp: 131 g/km

Bagasjerom: 490/1.510 liter

Hengervekt: 1.800 kg

  • Pris

Denne modellen 706.800 kr

Med utstyr 940.050 kr

  • Pluss

Allsidighet

Komfort

Fremkommelighet

  • Minus

Sportslighet

Dyrt utstyr

Dieselpriser

  • Design

En klassisk stasjonsvogn med SUV-pynt og elegante detaljer treffer godt.

  • Førermiljø

Både utforming, materialkvalitet, utstyrsnivå og brukervennlighet er bra.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og velkjørende, men høyden og vinterdekk ødelegger litt.

  • Ytelser

De færreste vil savne noe mer når de har med familien på påsketur.

  • Plass

Dagens C-klasse er like stor som E-klasse var, så dette bør holde.

  • Mye for pengene

Hvis du først tar steget opp i den ekte premiumklassen er det ok.

  • Konklusjon 8

En utgående klassiker som vil treffe de fleste der de egentlig vil være.