Deler interesse for verdens mest populære: Her samles entusiastene

Les hele artikkelen

– Dette er en trist dag, begynner lederen i den norske MX-5 klubben, Tore Strøm.

– Fordi dette er det siste organiserte treffet i år, legger han til, en oktoberkveld hos Østerås Bilsenter i Bærum.

Embed: Thomas Giertsen har gjort det slutt med Jaguar | Mil etter mil – en podcast om bil
https://shows.acast.com/milettermil/episodes/thomas-giertsen-har-gjort-det-slutt-med-jaguar

Det har dessuten vært to år uten særlig aktivitet under pandemien, og derfor har han sammen med daglig leder og eier Morten Johnsen ved Østerås Bilsenter samlet et førtitall MX-5-modeller helt fra 1989 til 2021. Inne i butikken er alle de fem modellseriene stilt ut takket være velvillige eiere, mens alle modellene og en lang rekke varianter står pent parkert utenfor.

– Pandemien har lagt en demper på aktivitetene, men til vanlig har vi en felles kjøretur annenhver uke og en lengre sommertur hvert år, sier Strøm, spesielt til nye medlemmer.

KLUBBMESTER: Leder Tore Strøm i Mazda MX-5 klubben trives best bak rattet i verdens mest solgte roadster.

Foto: Andreas Scheel

Fine veier

De er det flere av blant den sulteforede gjengen, med representanter fra blant annet Hamar, Tønsberg og Halden som har tatt turen for å kjøre litt i kortesje og møte likesinnede.

– Det er mange fine småveier fra Hamar og hit, sier en.

KOMPLETT: Inne i butikken Østerås Bilsenter har daglig leder Morten Johnsen samlet et eksemplar av alle de fem modellseriene av Mazda MX-5.

Foto: Andreas Scheel

– Østfold har et unikt veinett, sier en annen.

Det sier de i biler som ikke trives best oppunder toppfarten på opptil 215 kilometer i timen. Mange mener 80 er en riktig hastighet, og da går det uansett mer enn fort nok på en rekke landeveier over det ganske land.

UJÅLETE: Pølser og Cola er nok for å tilfredsstille entusiastiske MX-5-eiere.

Foto: Andreas Scheel

– Klubben har mange forskjellige typer mennesker, men alle har like biler. Noen har tilrettelagt bilene for banekjøring og andre bruker den mest til kos. Derfor er det hyggelig å kjøre sammen, sparke litt i dekkene og prate bil. Det vil si MX-5, presiserer Strøm.

Klubben har 300 aktive medlemmer av de rundt 2.500 MX-5 på norske skilter. Bare en av disse eies «dessverre» av Strøm, men han trøster seg med at han bare får kjørt en bil av gangen uansett.

Nytt og gammelt

Foruten sparking i dekk benytter entusiastene kvelden til å se på både gamle og ikke minst nye modeller, noe Mazdas pressesjef Petter Brinch gjerne snakker mer om.

NY MODELL: Pressesjef Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda Norge (f.h.) snakker om neste års modell, med blant annet Tore Strøm og Morten Johnsen som tilhørere.

Foto: Andreas Scheel

– Det skjer ingen store endringer på neste års modell, som fikk en rekke tekniske- og sikkerhetsmessige oppgraderinger i fjor. Nå er det blant annet en ny eksteriørfarge Platinum Quartz tilgjengelig. Det kommer også en spesialmodell med blå kalesje og terracotta skinn, samt forbedret lydbilde og kjøreegenskaper via motorstyringen på den minste motoren. Det er uansett godt å se så mange entusiastiske Mazda-eiere, erkjenner han.

POPULÆR: Også på parkeringsplassen er alle de fem modellseriene samt en rekke årsmodeller og varianter representert.

Foto: Andreas Scheel

Selv uten store nyheter kan MX-5-kundene velge mellom softtop eller Retractable Fastback og 1,5 eller 2,0 liters motor samt sekstrinns manuell- eller automatisk girkasse. Mange av disse selges akkurat hos Østerås Bilsenter som gjennom sine 29 år har vært med på nesten hele MX-5s historie og vært en av landets største Mazda-forhandlere.

Pølsefest

– Det er hyggelig å samle en så upretensiøs og hyggelig gjeng med en så fin interesse, sier Johnsen, som selvfølgelig har en MX-5 i garasjen.

GOD AFTEN: Mens mørket senker seg over Grini Næringspark koser Mazda MX-5 klubben seg innendørs.

Foto: Andreas Scheel

Etter en kjøretur og før hjemturen kan derfor de rundt 70 deltagerne kose seg med pølser, Cola og ensporet prat, mens de gleder seg til neste års sommertur som går til Sognefjorden. Men først skal bilene pleies gjennom vinteren.