Da Porsche skulle samarbeide med italienerne

Les hele artikkelen

Selv om Porsche stadig feide inn klasseseire pÄ sine spesialbygde racerbiler pÄ slutten av 1950-tallet, begynte de Ä slite mer og mer med Ä vÊre konkurransedyktige i GT-klassen.

Den aldrende Porsche 356 hadde blitt betydelig tyngre i sine seneste utgaver, sÄ for Ä komme tilbake i vinnerposisjon gikk de til det uvanlige skritt Ä sÞke hjelp. Ikke bare utenfor selskapet, men ogsÄ utenfor landet.

Avtale med komplikasjoner

Fokuset ble rettet mot Italia hvor bilfabrikker i samarbeid med karosseribyggere hadde blitt mestre i omskape gateversjoner til fjÊrlette racevinnere. I 1960 gikk Porsche sammen med en gammel venn av familien, Þsterrikeren Carlo Abarth, for Ä bygge 20 nye 356B-baserte racerbiler til 1961-sesongen, med en opsjon pÄ 20 til.

Avtalen var enkel: Porsche skulle sende komplette, rullende 356B-chassis til Abarth som skulle fullfÞre bilene med et karosseri designet og bygd i Italia. Selv om det ikke sto i kontrakten var det underforstÄtt at karosseriene skulle bygges hos Zagato, den mest suksessfulle racerbilbyggeren pÄ den tiden.

SÆRPREG: Hekken er ofte spesiell pĂ„ Abarths modeller, og 356B Carrera GTL er intet unntak.

FOTO: IVAR ENGERUD

Abarth «glemte» imidlertid Ä fortelle at han var i ferd med Ä avslutte samarbeidet med Zagato. I stedet hentet han inn den tidligere Bertone-designeren Franco Scaglione. Designet han valgte hadde litt uvanlige proporsjoner med en skarp, lav front og en meget kort og rund hekk. Modellen var 12,5 centimeter lavere og 12 centimeter smalere enn en standard 356B.

TRADISJONER: Karl Abarth var Ăžsterriker (som Porsche), men han etablerte businessen i Italia, med en skorpion som varemerke.

FOTO: IVAR ENGERUD

Startproblemer

Selve byggingen av karosseriene i aluminium ble satt bort til Rocco Motto i Torino. Porsche leverte den nyeste utgaven av 356-plattformen til Abarth, men layouten var ikke veldig ulik de fÞrste modellene som kom et tiÄr tidligere.

TUNING: Et skikkelig Abarth-anlegg hĂžrte selvsagt med i effektoppgraderingen. Abarth fikk ut 135 hestekrefter av den 1,6-liters luftkjĂžlte motoren.

FOTO: IVAR ENGERUD

De stÞrste forbedringene hadde skjedd pÄ motorfronten. Plattformene var utstyrt med Porsches seneste 1,6-liters, luftkjÞlte Carrera-motor pÄ 135 hestekrefter. Da den fÞrste prototypen skulle monteres var den en katastrofe. Karosseripanelene passet overhode ikke, og bare rÄ kraft kombinert med dyktige hÄndverkere kunne fÄ den fÞrste bilen sammen.

Etter Ä ha levert tre karosserier skulle Motto fÄ fÞrste delbetaling. Og med penger pÄ konto tok det selskapet ferie. Abarth greide ikke Ä levere som avtalt i mars 1961, og kvaliteten var pÄ langt nÊr pÄ det nivÄ Porsche hadde forventet.

Banesuksess fra dag én

Det som var viktigst var imidlertid hvordan den nye bilen oppfĂžrte seg pĂ„ banen. Og der leverte den – bĂ„de med lavere vekt og mindre luftmotstand enn den tyske utgaven. Den nye racingversjonen ble kalt 356B Carrera GTL med «L» for «Leicht».

ANALOGT: Det er noe eget med enkle, delikate, analoge instrumenter.

FOTO: IVAR ENGERUD

Prototypen debuterte i Targa Florio i 1961, og den bokfĂžrte umiddelbart sin fĂžrste klasseseier, starten pĂ„ flere Ă„r med suksess. NĂŒrburgring, Le Mans og Targa Florio var bare de viktigste arenaene hvor modellen dominerte. Men suksessen kunne ikke utslette skuffelsen Porsche hadde med mĂ„ten det hele hadde skjedd pĂ„ fra Abarths side.

Det ble ikke noen forlengelse av kontrakten etter de fÞrste 20 bilene, og Porsche gikk videre pÄ egenhÄnd med utviklingen av en ny racingmodell. Tilbake i Italia satt en skuffet Abarth. Han hadde hÄpet Ä kunne utvide sin egen modellrekke med en Porsche-motorisert modell, men Porsche brÞt alle bÄnd, og planene kunne begraves.

GLATT: Frontlyktene sitter under plastdeksel for Ă„ optimalisere aerodynamikken.

FOTO: IVAR ENGERUD

Svenske pionerer

Kun 20 eksemplarer av Porsche 356B Carrera GTL ble bygd, og ett av disse gikk rett til Sverige. Sverige var Porsches viktigste eksportmarked fra starten, inntil USA fikk smaken pÄ den nye tyske sportsbilen utover 1950-tallet.

Det var den svenske VW- og Porsche-importĂžren Scania-Vabis (ja – lastebilprodusenten!) som kjĂžpte Carreraen til sin fĂžrer Carl-Gunnar Hammarlund i 1961. «CG», som han ble kalt, hadde racet Porsche med stor suksess siden 1953. NĂ„ fikk han et vĂ„pen som gjorde ham uslĂ„elig. I 1961 og 1962 startet han i 11 GT-lĂžp og vant samtlige. Seiersbilen var akkurat det eksemplaret du ser pĂ„ disse sider – chassis nummer 1008.

HISTORISK: Den Ättende av 20 356B Carrera Abarth GTL ble solgt til Sverige.

FOTO: IVAR ENGERUD

Topphastigheten var pÄ nÊrmere 225 km/t, og helt fra debuten pÄ SkarpnÀck utenfor Stockholm 1. mai 1961 var CG utilnÊrmelig. Han var kort og godt suveren til han la opp etter 1963-sesongen.

PÅ VEI MOT SEIER: CG Hammarlund pĂ„ vei mot en ny seier pĂ„ svenske baner, i konkurranse med en horde andre Porsche 356.

FOTO: FAST CARS COLLECTION

Til USA

OgsÄ 1008 ble pensjonert og stÄende stille et Är fÞr den ble solgt til en amatÞrracer. Senere havnet den i en svensk bilsamling hvor den forble stille og rolig til vinteren 1992. Da var Steve Tillack fra Redondo Beach, California i Sverige for Ä inspisere en del biler etter det havarerte imperiet til eiendomsmagnaten Hans Thulin.

NorskÊttede Tillack var (og er) en av verdens fremste eksperter pÄ restaurering av klassiske sportsbiler, og han hadde lenge vÊrt interessert i en slik Porsche uten Ä finne det rette eksemplaret. Det var ingen slik i Thulin-samlingen, men via banken som hÄndterte salget fikk Tillack vite om at den kunne vÊre til salgs fra en annen svensk samling.

Bilen var chassis 1008, med en rik lĂžpshistorie fra Sverige og Finland. PĂ„ grunn av CGs suverene kjĂžring var den uten store skader og med 95 prosent av originallakken i behold. Etter en kort budkrig ble bilen Tillacks, og siden den tid har den vĂŠrt i USA.

OVERBEVIST: Villa d’Este-dommerne, med Adolfo Orsi (t.h.) i spissen lot seg imponere over bĂ„de bilens originalitet og den omfattende dokumentasjonen Robert A. Ingram hadde samlet fra racingtiden i Sverige.

FOTO: IVAR ENGERUD

NĂ„ eies verdens mest originale 356 B Carrera Abarth GTL av Robert A. Ingram som tok den tilbake til Italia og Concorso d’Eleganza Villa d’Este nĂ„ i vĂ„r for Ă„ delta i racingklassen «Win on Sunday, sell on Monday».

Og den vant pÄ sÞndag, men ble ikke solgt pÄ mandag.