Comeback etter 70 år

Les hele artikkelen

Riktignok ikke tilbake i Formel 1. Enn så lenge snakker vi om å være tilbake i manesjen der motorsport-fansen samles i september, Goodwood Revival, som holdes fra 16. til 18. september.

Torino eller Silverstone

BRM ble startet av Raymond Mays, som før 2. verdenskrig var med på å starte ERA, English Racing Automobiles. BRM var et utskudd av etterkrigstidens British Motor Racing Trust, som hadde som mål å bygge en racerbil som kunne hamle opp med tyskerne og italienerne.

De lærde strides om hvor og når det første Formel 1-løpet ble holdt. Det første løpet som ble arrangert i tråd med nye Formel 1-regler, ble holdt i Torino i 1946, i påvente av mesterskapet mange trodde skulle komme året etter. Men det tok tid å bli enige, og det var først i 1950 at Formel 1 nærmest slik vi kjenner det i dag startet, med racing på Silverstone. 

Alfa Romeo vant mesterskapet de første to årene med Giuseppe «Nino» Farina, etterfulgt av to år med Ferrari-seiere og Alberto Ascari. Dernest vant Juan Manuel Fangio med Maserati, Mercedes og Lancia/Ferrari. Først i 1958 vant briten Mike Hawthorne bak rattet på en Ferrari, mens året etter vant Jack Brabham endelig mesterskapet med en britisk bil, en Cooper Climax. 

BRM klarte omsider å vinne Formel 1-mesterskapet med Graham Hill bak rattet i 1962.

TIDSMASKIN: BRM sin nyeste (jo da) konstruksjon MK1 P15 V16 Chassis IV debuterer på hjemmebane. Maks turtall ventes å overgå 12.000 o/min.

Foto: BRM

600 HK

BRM-modellen som skal vises på Goodwood Revival er en «continuation»-variant av Mk1 P15 V16, løpsbilen som i 1952 tok hele pallen i Goodwood Trophy-løpet.

I 2020 kunngjorde den historiske motorsport-spesialisten Hall & Hall at de ville bygge reproduksjoner av Type 15 Mk1 BRM V16, ettersom den eneste gjenlevende løpsbilen sto på museum. Bilen som debuterer på Revival er den fjerde nybygde utgaven.

EKTE NOK: Enkelte kaller de nye bilene replikaer, men dette er nøyaktige reproduksjoner som er blitt til ved hjelp av de originale tegningene – og med produksjonsrettighetene i behold.

Illustrasjon: BRM

Originalen hadde et slagvolum på kun 1,5 liter, men takket være doble kompressorer som Rolls-Royce videreutviklet fra Spitfire-motoren Merlin, var effekten hele 600 HK ved elleville 12.000 omdreininger i minuttet. Tester hos Rolls-Royce viste at motoren tålte 14.000 omdreininger.

Nye BRM frontes av den ungdommelige 82-åringen John Owen, sønnen av den opprinnelige BRM-lagsjefen Sir Alfred Owen. John Owen har drømt siden han var guttunge om å få høre det  uforglemmelige hylet fra V16-motoren. Med i stallen er tidligere BRM F1-ingeniør Rick Hall. På Goodwood Revival skal den nye bilen, nummer 4, kjøres av sønnen Rob Hall fra Hall & Hall.