– Vi har forsøkt å fange noe av den naturlige skjønnheten fra 1950-tallets racerbiler, den gang karosseriene ble banket kun basert på skisser. Linjene ble til intuitivt mens karosseribyggerne arbeidet sammen med designerne, forklarer Zagato-eier Andrea Zagato mens vi tar en første titt på den italienske karosseribyggerens seneste verk.
Fra lukket til åpen
Det er allerede gått syv år siden vi var invitert til å delta på kundeoverleveringen av den første Mostro Coupé på Alfa Romeos testbane i Arese. Fem eksemplarer er bygd i ettertid av den versjonen, og nå står den første åpne «barchetta» (som betyr liten båt på italiensk) klar til levering.
Som for den lukkede utgaven var ikke målet med prosjektet å skape en ny versjon, men snarere en nedstrippet tolkning tro mot originalen og samtidig tilpasset dagens krav til en banebil.
Historisk hyllest
– I denne modellen ønsket vi å skape en sensuell og naturlig design med utgangspunkt i noe av det mest spesielle Zagato-historien har bydd på. Vi ville for all del ikke overdesigne bilen, men ha en ren, ærlig og enkel tilnærming til en tolkning av Le Mans-originalen fra 1957. Jeg så originalen på Villa d’Este for snart 20 år siden, og vi har forsøkt å være tro spesielt mot proporsjonene, smiler den beskjedne karosseribyggeren.
Og proporsjonene er ikke akkurat vanlige med en gigantisk front og lange sveipende skjermer som ser ut som de glir gjennom dørene og rett over i bakskjermene og den frekt avrundede hekken.
Former fremtiden
De seneste tiårene har Andrea og kona Marella jobbet hardt med å skape en ny fremtid for det tradisjonsrike familieselskapet, gjerne koblet mot viktige jubileer i italiensk og engelsk bilindustri. Først med den unike Alfa Romeo TZ3 Corsa i forbindelse med Alfa Romeos 100-årsjubileum i 2010. Modellen ble etterfulgt av ni gatemodeller TZ3 Stradale.
Etter å ha bygd et par spesialmodeller for BMW og Fiat har de også funnet plass til å bygge flere modeller for Aston Martin og en liten serie av den frekke Lamborghini 5-95.
Lange tradisjoner
Maserati er definitivt et av de merkene Zagato har gjort noen av sine mest ikoniske designer. Spesielt på 1950-tallet da Maserati A6G 2000 Zagato Berlinetta var en av de vakreste bilene i sportsbilmarkedet. Den var inspirasjonen da Zagato gjorde noe på sin gamle partner med Maserati GS Zagato i 2007.
Nå er det et av de minst ærerike, men mest spesielle kapitlene i Maseratis og Zagatos felles historie som er gjenstand for en nytolkning.
Fornøyd eier
– Jeg har lenge satt pris på Zagatos evne til å skape tidløse linjer med en visuell styrke. Så da Andrea og teamet hans kom med forslag på å skape en ny åpen modell rundt Mostro-raceren var jeg et lett offer, smiler bilens asiatiske eier mens vi ser på den unike bilen sammen med designeren Nori Harada.
Powered by Maserati
Zagato kaller den ikke en Maserati – det offisielle navnet er «Mostro powered by Maserati». Og kundene kan velge mellom to alternativer: en 4,2-liters V8 på 414 hestekrefter og en 3,0-liters twin-turbo V6 på 621 hestekrefter.
Selv om Zagato ikke avslører mer enn at det er en utgave av Maseratis 4,7-liters V8 som lurer under panseret, hviskes det om en racepreppet versjon av motoren som brukes i GranTurismo MC Stradale.
Som for Mostro Coupé er det belgiske Gillet som har stått for chassiset, og de kan jo ett og annet om lettvektskonstruksjoner og biler til banebruk. Originalen gjorde godt over 300 km/t, så denne bør ikke være mye dårligere.