Bråstopp: Innfører fartsgrense

Les hele artikkelen

Begravet i en pressemelding om nye Prodrive Hunter T1+, som benytter det egenutviklede biodrivstoffet Prodrive EcoPower, kan vi lese at FIA har nedsatt en toppfart på 170 km/t. Muligens viden kjent for ihuga motorsportinteresserte, en ny oppdagelse for undertegnede.

Embed: 30-årskrise | Mil etter mil – en podcast om bil on Acast
https://play.acast.com/s/milettermil/30-arskrise

Toyota protesterte

NY BENSIN: Prodrive EcoPower som er lagd av avfall fra landbruk og syntetisk bensin fra karbonfangst, reduserer visstnok CO2-utslippet med 80 prosent, sammenlignet med vanlig blyfri.

Idet vi leser oss opp om emnet er det klart at dette ikke er en ny regel. Også i fjor var det fartsgrenser. I et rally.

Hallo?! i luken, er første tanke. Ørken, frihet… og fartsgrenser. Det høres ut som om noen spiller oss et puss. Et par søk senere og det blir klart at, jo da, i fjor var bilene i T1- og T2-klassene begrenset til en toppfart på 180 km/t, mens de øvrige T3-, T4- og T5-kjøretøyene måtte nøye seg med 130 km/t. Årsaken til fartsbegrensningen i T1 og T2, skal være at Toyota spesielt, syntes det var urettferdig at Carlos Sainz var så overlegent mye raskere i 2020, bak rattet på den tohjulsdrevne X-Raid Mini John Cooper Works Buggy, enn Toyota var i deres egne biler. Såret stikker dypt, ettersom Mini har vunnet sin klasse seks ganger siden 2012.

IRRITERER TOYOTA: Mini John Cooper Works Buggy er for rask for konkurrentene, derfor settes det fartsgrense.

Foto: Antonin Vincent

Loeb i leiren

Hvor godt eller dårlig Prodrive gjør det, gjenstår å se. Men et godt mannskap hjelper.

Oppladningen til Dakar Rally 2022 fant sted i De forente arabiske emirater. Der stilte laget Bahrain Raid Extreme med tre førere av et visst kaliber; Sebastian Loeb og Fabian Lurquin, Nani Roma og Alex Hero, samt Orlando Terranova og Dani Olveras. Det er vesentlig å forberede seg. Dakar Rally som denne gang holdes i Saudi Arabia, er 8.375 kilometer langt.

EGEN BIL: Bahrain Raid Extreme stiller med egen bil i Dakar Rally, Prodrive Hunter T1+.

Foto: Prodrive