Begravet i en pressemelding om nye Prodrive Hunter T1+, som benytter det egenutviklede biodrivstoffet Prodrive EcoPower, kan vi lese at FIA har nedsatt en toppfart på 170 km/t. Muligens viden kjent for ihuga motorsportinteresserte, en ny oppdagelse for undertegnede.
Toyota protesterte
Idet vi leser oss opp om emnet er det klart at dette ikke er en ny regel. Også i fjor var det fartsgrenser. I et rally.
Hallo?! i luken, er første tanke. Ørken, frihet… og fartsgrenser. Det høres ut som om noen spiller oss et puss. Et par søk senere og det blir klart at, jo da, i fjor var bilene i T1- og T2-klassene begrenset til en toppfart på 180 km/t, mens de øvrige T3-, T4- og T5-kjøretøyene måtte nøye seg med 130 km/t. Årsaken til fartsbegrensningen i T1 og T2, skal være at Toyota spesielt, syntes det var urettferdig at Carlos Sainz var så overlegent mye raskere i 2020, bak rattet på den tohjulsdrevne X-Raid Mini John Cooper Works Buggy, enn Toyota var i deres egne biler. Såret stikker dypt, ettersom Mini har vunnet sin klasse seks ganger siden 2012.
Loeb i leiren
Hvor godt eller dårlig Prodrive gjør det, gjenstår å se. Men et godt mannskap hjelper.
Oppladningen til Dakar Rally 2022 fant sted i De forente arabiske emirater. Der stilte laget Bahrain Raid Extreme med tre førere av et visst kaliber; Sebastian Loeb og Fabian Lurquin, Nani Roma og Alex Hero, samt Orlando Terranova og Dani Olveras. Det er vesentlig å forberede seg. Dakar Rally som denne gang holdes i Saudi Arabia, er 8.375 kilometer langt.