BMW har tatt grep for Ã¥ ikke bli frakjørt i kampen om elbil-kundene. BMW i4 M50 vant kÃ¥ringen Ã¥rets elbil her i Finansavisen Motor, og nÃ¥ lanserer de iX M60 med enda høyere effekt og hurtigere akselerasjon. To motorer foran og bak skal ifølge pressemeldingen yte henholdsvis 190 kW og 360 kW, for en samlet effekt pÃ¥ 455 kW tilsvarende 619 hk.Â
Dreiemomentet passerer ogsÃ¥ en historisk stabbestein, da dette skal være den første modellen i merkets historie med over 1.000 Nm. Dersom du velger Sport Mode, bys det pÃ¥ 1.015 Nm, men i tillegg beskriver BMW at de har utstyrt bilen med Launch Control, og da øker det til 1.100 Nm i en kort periode.Â
Det skal være nok til å klare sprinten fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, som altså er 0,1 sekund raskere enn nevnte i4 M50.
Oscar-lyd
BMW iX M60
Motor: 2 elmotorer, firehjulstrekk
Effekt: 455 kW / 1.100 Nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Toppfart: 250 km/t (sperret)
Batteri: 111,5 / 105,2 kWh(brutto/netto)
Rekkevidde: 566 km WLTP
Maks ladweefekt: 200 kW
På sosiale medier har BMW lagt ut en filmsnutt der de demonstrerer Launch Control på en tom flystripe. I et forsøk på å gjøre en digital opplevelse mer mekanisk, står bilen og dirrer når sjåføren holder den på bremsen og planter høyrefoten. Det klassiske M-brølet fra digre potter glimrer med sitt fravær, men de forteller at Hans Zimmer som har vunnet Oscar for å lage filmmusikk, har laget spennende digitale lyder som passer til hastigheten. Den blir etter hvert ganske høy, og like før kamera kutter vises 244 km/t på displayet inni bilen. Toppfarten skal være sperret på 250 km/t, akkurat som før i tiden da V8-ere var den dominerende arten.
Styrer med
Administrerende direktør i BMW M Franciscus van Meel forklarer at de to BMW M e-drive motorene i utgangspunktet lar bilen ha bakhjulsdrift, men kobler inn fremre hjulpar etter behov. Dersom det er behov for mer hjelp til å komme seg rundt skarpe svinger, forteller van Meel at bakakslingen også bidrar til å styre med, eventuelt mot i lave hastigheter.
Siste økta
Batteriet er det samme som på iX xDrive 50, det vil si 111,5 kWh brutto og 105,2 kWh netto. Maksimal ladeeffekt oppgis til 200 kW, noe som skal kunne øke kapasiteten fra 10 til 80 % på 35 minutter gitt idelle forhold. Fra ti prosent skal det ifølge BMW kun ta ti minutter å øke rekkevidden med 150 km, for den siste økta opp til hytta. Rekkevidden totalt oppgis til 566 km WLTP, med et blandet forbruk på 21,6 kWh / 100 km.
Laser og vafler
På innsiden ser det lekkert ut, med lang buet skjerm foran sjåføren, og ventilerte stoler som minner litt om romvesen iført moteriktig jakker med vaffelmønster. Bowers & Wilkins Diamond Surround sound leverer lyd i alle kriker og kroker, det skal være laserlys og Comfort Access, pluss mye lekkert listverk som minner om at dette er en modell fra M-divisjonen. Norske forhandlere regner med å åpne for bestilling i januar i år, mens selve lanseringen er lagt til juni. Estimert pris er 1.149.000 kroner.