360 hestekrefter og 500 Nm fra en bensindrikkende rekkesekser. Ingen ledning. Ingen store batterier i bagasjerom eller gulv. Med nærmere 80 prosent elbilsalg i Norge er ikke dette egenskapene nordmenn flest velger seg, men så er ikke nye BMW X3 M40i en bil for folk flest.
Den er for entusiastene.
Lov å bruke
Selv om elektriske biler har svært mye fornuft i seg, og enkelte også en del kjøreglede, finnes det stadig dem som liker å fyre opp en bensinmotor. Salget av nye Range Rover bekrefter dette, siden en god del av de bestilte bilene er med BMWs 4,4-liters V8. Rene bensinbiler biler trues fra alle kanter, men de er fremdeles helt lovlige å kjøpe. I alle fall en stund til.
Spørsmålet denne gangen er om BMWs kraftige SUV i faceliftutgave egentlig er noe å drømme om.
Ikke en bybil
Motoren durer med en velkjent og etterlengtet klang. Den låter sportslig, men ikke direkte bøllete. BMW X3 M40i er en bil fra BMWs M Performance-avdeling, som blander det en vanlig BMW står for med noe av det M-bilene frister med.
Understellet er merkbart stivere enn på en vanlig X3 når du tusler rundt i byen, styrefølelsen er strammere og drivlinjen av det mer villige slaget.
Å bare bruke en bil som dette i byen, gir imidlertid ikke mening. Da oppleves M40i-modellen som litt i det hardeste laget. Noen liker det slik, men direkte komfortabel kan denne bilen ikke sies å være.
Barn, bagasje og tilhenger?
Det er først når du finner dine svingete favorittveier at bilen viser seg å bli langt mer forlokkende. Om du ikke har noen favorittveier, eller ikke liker å kaste bilen inn i svinger i det hele tatt, er ikke X3 M40i for deg.
Du har kanskje kjørt litt på bane, eller i alle fall drømt om det, men ikke kommet deg helt dit ennå? Du vil samtidig kunne trekke en forholdsvis tung tilhenger og ha et solid bagasjerom? Og det finnes muligens noen barn som skal ta plass og søle is i baksetet?
Da kan BMW X3 M40i være en nær perfekt kombinasjon av egenskaper.
Mye fart, men ikke ekte M
På de svingete veiene der det kan kjøres aktivt, lever X3 opp til det den digre M-en på bakluken representerer. Åttetrinnsautomaten henger godt med på dine lyster – og velges kjøreprogrammet «Sport Plus» blir bilen stiv nok til å ha det moro der svingene kommer raskt.
De oppgraderte bremsene biter tillitsvekkende og gjør at du kan kjøre ganske fort uten å bli direkte redd. Litt bekymret er det likevel lov til å bli, for motoren drar den tunge bilen villig opp i fart, men at tyngdepunktet er høyt – det merker du.
Tyskerne selger for øvrig også en annen utgave av X3 med M bakpå, men uten «40i» i tillegg, og denne må ikke testbilen forveksles med. BMW X3 M har 510 hestekrefter og samme motor som M3 og M4, men forskjellene stopper ikke der. X3 M oppleves som betydelig mer sportslig når du velger det heftigste oppsettet på motor, styring og understell og koster også betydelig mer.
En BMW X3 M40i starter på halvfornuftige 1.084.300 kroner, men en X3 M må du selv importere fra utlandet siden den norske importøren heller prioriterer å selge M3 og M4 i Norge. Det sier litt om hvor sær X3 M faktisk er. Fordelen er at du med M40i kan skryte på deg å ha den barskeste X3-en som selges ny i Norge, artig nok.
Porsche-trussel
Det er på flere måter åpenbart at BMW X3 M40i også er en sær bil, men siden den ikke er like avskrekkende dyr og fungerer til såpass mye forskjellig, kan den likevel være ganske aktuell. Du må ha lyst på bakkeklaringen og plassen X3 kommer med, for ellers vil en BMW M340i med samme motor og drivverk være vel så interessant. 3-serien i M Performance-utgave gir deg hele 374 hestekrefter og fås i stasjonsvognutgave, men å sitte lavt er det ikke alle som vil.
Andre alternativer inkluderer Porsche Macan S med 380 hestekrefter eller GTS-utgaven med heftige 440 hestekrefter, hvor begge benytter den velkjente twin-turbo V6-eren på 2,9 liter som også fås i Porsche Panamera, Audi RS 4 og snedig nok Bentley Flying Spur Hybrid.
Ulempen med Macan er at den begynner å bli skikkelig gammel – husk på at nåværende versjon (før facelift) fikk salgsstart i Europa tilbake i 2014. En annen betenkelighet med Porsches X3-konkurrent er at S-versjonen starter på friske 1.346.900 kroner mens GTS-versjonen begynner på noe mer absurde 1.555.900 kroner før du laster på med utstyr.
Fortrinnet er imidlertid at Porsche Macan GTS når 100 km/t på bare 4,5 sekunder, som er et lite stykke for X3 M40i. BMW-en skal klare fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, men testbilen som ikke ikke mangler noe annet enn ekstra påkostet skinninteriør, koster 1.326.067 ferdig utstyrt.
Mot strømmen
Å brenne av over 1,3 millioner kroner på en BMW X3 kan virke vanvittig når stort sett alle i Norge kjøper elektriske biler. Samtidig er det noe litt freidig over å ignorere tydelige trender og faktisk gjøre det. Være kontrær med en bil som dette.
Og det er ikke utenkelig at en X3 M40i kan holde seg greit på bruktmarkedet siden det nok blir få norsksolgte biler av dette kaliberet å velge blant om noen år.
På en annen side kan det alltids argumenteres for at dyre bensin- og dieselbilers etterspørsel vil falle også på bruktmarkedet etter hvert som Porsche Taycan, Audi e-tron GT, BMW i4 M50 og andre sportslige elbiler skal skiftes ut av dem som snart er på jakt etter noe helt ferskt.
Snart kommer Porsche med en helt ny, elektrisk Macan som antagelig blir både praktisk og sportslig. Det kan føre til at en del velger å bytte inn sin Taycan som igjen kan føre til enda større utvalg elbiler på bruktmarkedet.
Moderne eller ikke?
Siden dette er faceliftutgaven av X3 er interiørets linjer strammet opp til et forholdsvis elegant utseende. At X3 generelt ikke har mange år igjen å leve, forstår du når infotainmentskjermen betraktes.
Det er ikke noe direkte galt med skjermen du både kan berøre eller betjene med iDrive-hjulet ved siden av girspaken. Problemet er snarere at de nye, buede skjermene du får i BMWs nyeste elbiler fremstår som betydelig mer moderne.
«Moderne» er uansett ikke det du vektlegger tyngst om du vurderer en BMW X3 M40i. Du vil ha kraftig motor, deilig lyd og følelsen av å kjøre noe ikke alle andre har. Dette er en realistisk drømmebil for dem som ennå ikke er helt ferdig med lyden av en BMW-sekser og friheten en slik bil står for.