BMW har gitt sine sekssylindrede modeller en forholdsvis stor og hardt tiltrengt oppgradering. De er nÃ¥ Euro 5 godkjent etter at motoren har fÃ¥tt en rekke endringer. Effekten er 160 hester, som før men de kommer 1000 omdreininger lavere ned – ved 6750 omdreininger – og gjør motoren mindre travel. Mer imponerende er dreiemomentet som er økt til bomsterke 180 Nm ved 5250. Fjæringen er BMWs «Next Generation» Dynamic ESA som nÃ¥ har bÃ¥de automatisk demperjustering og lastkompensasjon. Alle lykter er LED og hovedlyset har en oppdatert versjon av Adaptive-systemet: Lyktene vris automatisk sideveis + / – 2 grader, avhengig av nedlegg og i tillegg har de automatisk høydejustering som justerer ved akselerasjon og bremsing.
Audiosystemet er ogsÃ¥ oppgradert og kan integreres med Smartphone via Bluetooth og en BMW App. Displayet er nytt – det er overført fra R1250RT og har en 10,25″ skjerm med en mengde funksjoner.