Dette er IKKE den ny M 1000 R – det er en S1000 R med M-pack – men den gir en indikasjon på hva vi kan vente oss.
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/09/ZAVJ5XYCSBDOTKYWXBIACVHJLI-300×225.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/09/ZAVJ5XYCSBDOTKYWXBIACVHJLI-1024×768.jpg» />
BMW har hittil vært litt tilbakeholdne når det gjelder effekten i S 100 R – i hvert fall sammenlignet med Ducatis V4 Streetfighter. De 162 hestene i R er mer enn nok til å øke adrenalinnivået til uante høyder, men i brosjyrene ser det puslete ut i forhold til Streetfighter V4 og MV’s Brutale 1000. Det kommer til å forandre seg: For 2023 tyder alt på at BMW kommer med en M 1000 R som sparker ut 207 hester – identisk med S 1000 RR som kommer senere i år. Sykkelen får selvfølgelig nye karosserideler og etter all sannsynlighet, winglets. Effekten – som er det viktigste i dette segmentet – økes med mer enn 40 hk. Maks effekt kommer ved 13.750 omdr. og maks moment på 113 Nm ved 11.000. Toppfart anslås til 280 km/t. Vi kan også regne med fjæringskomponenter og elektronikk fra øverste hylle. Karbonhjul er også helt sannsynlig. M 1000 R får bredere dekk – 200 bredde bak, noe som forsterker antakelsen
om karbonhjul. Dimensjonene er også litt annerledes: M 1000 R vil være en tanke kortere enn S 1000 R, men hjulavstanden er snaue 25mm lenger. Bredden er økt med 38mm og høyden med 63mm. Vekten er 199 kg fulltanket og kjøreklar.
Pris: Vet ikke, men regn med at den matcher effekten … før ekstrautstyr