Mens Mercedes har gitt sine elbiler helt eget utseende, holder BMW fortsatt for en stor del samme overordnede formspråk på sine toppmodeller.
Bevisst valg
Senest på i7 introdusert under Concorso d’Eleganza Villa d’Este, hvor vi fikk en liten prat med BMWs designoverhode Adrian van Hooydonk.
– Det er et bevisst valg fra vår side. Vi føler at elektrisk mobilitet kommer til å skje, men ingen vet hvor raskt, sa han og la til at ikke hele verden er som Norge.
– Så vi følte at hvis vi skulle kombinere luksus og elektrisk i ett kjøretøy, ville det være fordelaktig, fordi ellers i den nærmeste fremtiden kan vi tvinge kundene våre til å ta et ubehagelig valg: «Er jeg moderne, vil jeg gå elektrisk, eller vil jeg ha en viss komfort og plass?»
Hjelper kundene
BMW føler det er nesten en urettferdig avgjørelse som de ikke vil at kundene deres skal måtte ta nå.
Så foreløpig er det langt større familielikhet mellom 7-Serie og i7 enn mellom Mercedes-Benz S-Klasse og EQS i både design og arkitektur.
Hvorvidt dette vil være linjen fremover på ulike modeller ville van Hooydonk ikke si noe om, men han ville definitivt ikke ha «Russisk dokke»-design.