Tredje generasjon Formula E-racer ble vist for første gang under løpet i Monaco i slutten av april. Men det er enda et stykke frem til vi ser de såkalte Gen3-bilene i aksjon. Det blir først i januar 2023 i Saudi Arabia. I juni får E-lagene tilgang til å teste og bli kjent med fremtiden.
476 HK til bakhjulene
Designen med spiss snute og halefinner for økt stabilitet bak, er inspirert av jagerfly. Elmotorene er kraftigere enn på dagens Gen2-biler. Energieffektiviteten regnes for å bli 95 prosent, sammenlignet med en forbrenningsmotor som er 40 prosent energieffektiv. Gen3-bilene har to elmotorer; den bakerste sender 350 kW – vel 476 hestekrefter – til bakhjulene.
Foran sitter det an annen elmotor pÃ¥ 200 kW/340 HK, som utelukkende tar for seg oppgaven Ã¥ regenerere strøm. Mer enn 40 prosent av energien vil altsÃ¥ stamme fra oppbremsingen. Det er 25 prosent bedre enn pÃ¥ Gen2-bilene.Â
Vekten reduseres også. Inklusive føreren veide Gen2-bilene 900 kilo, mens Gen3-bilene ligger an til å veie 840 kilo. Ifølge Jaguar Racing er Gen3-bilene de første formelbilene som klarer seg uten hydrauliske bremser på bakhjulene.
Elbil fra TVR
TVR har gjort sitt inntog i Formula E, riktignok som sponsor i Monaco og under dobbeltløpet som går av stabelen i London 30. og 31. juli. Som Jaguar, Mercedes, NIO, Nissan og Porsche har innsett, skal du bli tatt noenlunde på alvor som elbilprodusent, er det fint å kunne vise til elbilracing. TVR har som mål å bringe en helelektrisk Griffith på markedet innen 2024.