Blir raskere og mer effektive

Les hele artikkelen

Tredje generasjon Formula E-racer ble vist for første gang under løpet i Monaco i slutten av april. Men det er enda et stykke frem til vi ser de såkalte Gen3-bilene i aksjon. Det blir først i januar 2023 i Saudi Arabia. I juni får E-lagene tilgang til å teste og bli kjent med fremtiden.

RESIRKULERT: Gen3 får lin og resirkulert karbonfiber fra Gen2-bilene i karosseriet. Det skal redusere karbonfotavtrykket med 10 prosent. Gen3-dekkene vil bestå av 26 prosent naturlig gummi og resirkulerte fibre.
Foto: Formula E

476 HK til bakhjulene

Designen med spiss snute og halefinner for økt stabilitet bak, er inspirert av jagerfly. Elmotorene er kraftigere enn på dagens Gen2-biler. Energieffektiviteten regnes for å bli 95 prosent, sammenlignet med en forbrenningsmotor som er 40 prosent energieffektiv. Gen3-bilene har to elmotorer; den bakerste sender 350 kW – vel 476 hestekrefter – til bakhjulene.

KONSEPT: Jaguar TCS Racing tenker seg hvordan Gen3-bilen blir seende ut. Laget er spent på hvordan elektriske, ikke hydrauliske bremser bak, vil påvirke racingen.

Foto: Jaguar TCS Racing

Foran sitter det an annen elmotor på 200 kW/340 HK, som utelukkende tar for seg oppgaven å regenerere strøm. Mer enn 40 prosent av energien vil altså stamme fra oppbremsingen. Det er 25 prosent bedre enn på Gen2-bilene. 

Vekten reduseres også. Inklusive føreren veide Gen2-bilene 900 kilo, mens Gen3-bilene ligger an til å veie 840 kilo. Ifølge Jaguar Racing er Gen3-bilene de første formelbilene som klarer seg uten hydrauliske bremser på bakhjulene.

SPONSER SEG INN: TVR planlegger en elbil-utgave av Griffith i 2024. I mellomtiden sponser de enkelte løp av årets Formula E-sesong.
Foto: TVR

Elbil fra TVR

TVR har gjort sitt inntog i Formula E, riktignok som sponsor i Monaco og under dobbeltløpet som går av stabelen i London 30. og 31. juli. Som Jaguar, Mercedes, NIO, Nissan og Porsche har innsett, skal du bli tatt noenlunde på alvor som elbilprodusent, er det fint å kunne vise til elbilracing. TVR har som mål å bringe en helelektrisk Griffith på markedet innen 2024.