Oppfølgeren til Lexus LFA, superbilen som ble bygd fra 2010 til 2012, blir helt elektrisk. Det første glimtet vi fikk av bilen kom 14. desember i fjor, da sjefen for Toyota og Lexus Akio Toyoda viste frem 16 vidt forskjellige elbiler. Her fikk vi se et glimt av GT-modellen, som inngår i den nye porteføljen til Lexus. Planen er at Lexus hovedsakelig bygger batteridrevne elbiler.
Lexus nye LFA blir elbil
Til hundre på vel to sekunder
Null til 100 km/t skal gå unna på vel to sekunder, loves det. Trolig noen hundredeler tregere enn Rimac Nevera og kommende Tesla Roadster. Rekkevidden blir i overkant av 700 kilometer, takket være bruken av faststoff-batterier, også kalt solid-state-batterier. Nøyaktig når LFA 2.0 (eller hva bilen blir hetende) kommer, røpes ikke. Men den kommer uansett før 2030.
For i 2030 skal Lexus nemlig kun selge elbiler i Europa, Kina og Nord-Amerika, og fra år 2035 vil premium-merket til Toyota slutte totalt å bygge modeller med brenselmotorer.
Emosjonelt alibi
Sportsbilen blir flaggskipet til Lexus, alibiet for å ha en emosjonell reaksjon, også når brenselsmotorene viker for elmotorene. Hvor du skal kjøre er nærmest likegyldig. Med et langt panser og en raffinert kupé, blir hver biltur til en høytidelig reise. Et eventyr. Der spenningen kommer vel så mye fra hvor du skal, som moroa du kan oppleve underveis.