Blir det for mye skjermtid?

Les hele artikkelen

Mercedes-Benz er kongen av skjermer for tiden. Det er gigantelbilen Mercedes EQS som stikker seg ut med sin heftige tilnærming til digitale tjenester og underholdning. Som med mye annet stort og kraftig har selvfølgelig den nye skjermen et pompøst navn. Mercedes har døpt kreasjonen MBUX Hyperscreen, men av og til er det lov å være litt pompøs. Når et selskap bringer noe så vanvittig til markedet, må det feires. 

SPENNENDE TEKNOLOGI: Mercedes EQS fås med Hyperscreen som består av tre skjermer hvor to av dem benytter OLED-teknologi.

Foto: Mercedes-Benz

Den har en bredde på 141 centimeter og består egentlig av tre forskjellige skjermer. To av dem – den største i midten på herlige 17,7 tommer og skjermen på passasjersiden – benytter seg av såkalt OLED-teknologi. Det betyr at bildepunktene i skjermene som ikke brukes kan skrus helt av, som resulterer i et uovertruffent sortnivå i en bil. Spesielt elegant blir det når skumringen kommer og skjermens eleganse kommer til sin rett.

Men skjermer er ikke alt

Bilprodusentene nærmest kappes om å produsere biler med de største og mest voldsomme skjermene, men så er det ikke sikkert alle ønsker seg rullende TV-er heller. Og kan det egentlig settes likhetstegn mellom antallet skjermer og den genuine følelsen av luksus? 

KLASSISK: En Bentley uten skjerm kan være vel så sjarmerende som en luksusbil med store og fremtredende skjermer.

Foto: Håkon Sæbø

Over hos Bentley er det ikke mangel på skjermer, for de nye modellene har to store å by på, men da Bentley Continental GT ble presentert snakket britene også om et fascinerende konsept. De kalte det «Digital detox», som betyr at det ligger et luksuriøst element i å kunne velge vekk den informasjonen du ikke ønsker å motta. 

Kanskje du ikke er så opptatt av skjermer som lyser mot deg, men heller vil nyte synet tradisjonelt håndverk og heller anser det for å være det ypperste av luksus? 

HAR GJEMT SEG: Bentley Flying Spur har mye av det samme multimediasystemet som i en Porsche Cayenne eller Panamera. Skjermen er der, men vises kun når du ønsker det.

Foto: Håkon Sæbø

Da kan Bentleys tanker tiltale, for resonnementet føles opp av et interiør der skjermen mellom sjåføren og passasjeren rett og slett kan fjernes. Ved hjelp av et sinnrikt system med tannhjul og elektriske motorer kan hele skjermen roteres rundt, nesten som nummerskiltplaten på James Bonds bil. Det digitale renses vekk og de i bilen kan velge mellom en helt ren flate med treverk, karbonfiber eller et annet materiale eieren har sett seg ut. Alternativet, som unektelig gir en imponerende og ikke minst sjarmerende atmosfære, er de tre analoge instrumentene som ruller frem og beroliger.

ET ELEGANT ALTERNATIV: Bentley kaller det en «Digital detox» når du snurrer vekk skjermen og heller lar øynene hvile på tre analoge instrumenter. 

Foto: Håkon Sæbø

Italiensk fokus på sjåføren

Selv om skjermene er kommet for å bli, og de nyeste kan ha en spennende, buet fasong som på BMWs nye elbiler, er det flere som deler Bentleys tanker om mengden skjermer.

Nylig uttalte Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato til avisen BFM Business at det er sjåføren som skal stå i fokus, ikke en hel del skjermer som stikker seg frem. «Vi selger ikke en iPad med en bil rundt, vi selger Alfa Romeo», skal Alfa Romeo-sjefen ha uttalt. Han lover at nye Alfa Romeo-modeller ikke vil få unødvendig mange og store skjermer, men snarere at det skal være så få som mulig. 

SJÅFØREN VIKTIGST: Hos Alfa Romeo er det personene bak rattet som prioriteres, ikke masse skjermer du ikke behøver. Her fra en Giulia Quadrifoglio.

Foto: Foto: Håkon Sæbø

Uansett hva italienerne mÃ¥tte mene er det temmelig sikkert at multimediaskjermer er kommet for Ã¥ bli, og det virkelig spennende blir Ã¥ se hvem som svarer pÃ¥ Mercedes krafttak med EQS og dens Hyperscreen.Â