Mercedes-Benz er kongen av skjermer for tiden. Det er gigantelbilen Mercedes EQS som stikker seg ut med sin heftige tilnærming til digitale tjenester og underholdning. Som med mye annet stort og kraftig har selvfølgelig den nye skjermen et pompøst navn. Mercedes har døpt kreasjonen MBUX Hyperscreen, men av og til er det lov Ã¥ være litt pompøs. NÃ¥r et selskap bringer noe sÃ¥ vanvittig til markedet, mÃ¥ det feires.Â
Den har en bredde på 141 centimeter og består egentlig av tre forskjellige skjermer. To av dem – den største i midten på herlige 17,7 tommer og skjermen på passasjersiden – benytter seg av såkalt OLED-teknologi. Det betyr at bildepunktene i skjermene som ikke brukes kan skrus helt av, som resulterer i et uovertruffent sortnivå i en bil. Spesielt elegant blir det når skumringen kommer og skjermens eleganse kommer til sin rett.
Men skjermer er ikke alt
Bilprodusentene nærmest kappes om Ã¥ produsere biler med de største og mest voldsomme skjermene, men sÃ¥ er det ikke sikkert alle ønsker seg rullende TV-er heller. Og kan det egentlig settes likhetstegn mellom antallet skjermer og den genuine følelsen av luksus?Â
Over hos Bentley er det ikke mangel pÃ¥ skjermer, for de nye modellene har to store Ã¥ by pÃ¥, men da Bentley Continental GT ble presentert snakket britene ogsÃ¥ om et fascinerende konsept. De kalte det «Digital detox», som betyr at det ligger et luksuriøst element i Ã¥ kunne velge vekk den informasjonen du ikke ønsker Ã¥ motta.Â
Kanskje du ikke er sÃ¥ opptatt av skjermer som lyser mot deg, men heller vil nyte synet tradisjonelt hÃ¥ndverk og heller anser det for Ã¥ være det ypperste av luksus?Â
Da kan Bentleys tanker tiltale, for resonnementet føles opp av et interiør der skjermen mellom sjåføren og passasjeren rett og slett kan fjernes. Ved hjelp av et sinnrikt system med tannhjul og elektriske motorer kan hele skjermen roteres rundt, nesten som nummerskiltplaten på James Bonds bil. Det digitale renses vekk og de i bilen kan velge mellom en helt ren flate med treverk, karbonfiber eller et annet materiale eieren har sett seg ut. Alternativet, som unektelig gir en imponerende og ikke minst sjarmerende atmosfære, er de tre analoge instrumentene som ruller frem og beroliger.
Italiensk fokus på sjåføren
Selv om skjermene er kommet for å bli, og de nyeste kan ha en spennende, buet fasong som på BMWs nye elbiler, er det flere som deler Bentleys tanker om mengden skjermer.
Nylig uttalte Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato til avisen BFM Business at det er sjÃ¥føren som skal stÃ¥ i fokus, ikke en hel del skjermer som stikker seg frem. «Vi selger ikke en iPad med en bil rundt, vi selger Alfa Romeo», skal Alfa Romeo-sjefen ha uttalt. Han lover at nye Alfa Romeo-modeller ikke vil fÃ¥ unødvendig mange og store skjermer, men snarere at det skal være sÃ¥ fÃ¥ som mulig.Â
Uansett hva italienerne mÃ¥tte mene er det temmelig sikkert at multimediaskjermer er kommet for Ã¥ bli, og det virkelig spennende blir Ã¥ se hvem som svarer pÃ¥ Mercedes krafttak med EQS og dens Hyperscreen.Â