Blir den siste med den legendariske motoren

Les hele artikkelen

Med tett på 1.600 hestekrefter i sin siste versjon, vil Bugattis W16 gå inn i historien som en av de mest fantastiske bensinmotorene verden har sett.

Snart 20 år

Bilverden ble ikke helt den samme etter at Volkswagen kjøpte rettighetene til Bugatti og lanserte Veyron i 2005. Hele veien har hjertet vært utviklinger av denne motoren, men nå er det snart slutt til fordel for elektriske drivlinjer også her.

Og den siste modellen, hvis det ikke skulle dukke opp enda flere spesialvarianter, er den takløse Mistral. Den er oppkalt etter kjølige vinden som blåser ned Rhônedalen og ut mot Middelhavskysten og er faktisk den første Chiron uten tak.

40 prosent uten tak

Tatt i betraktning av at mer enn 40 prosent av alle produserte Bugattier har vært åpne biler, var det kanskje litt uvente at det skulle gå helt til sluttfasen før den første takløse Chiron-varianten dukket opp.

Visuelt har den hentet inspirasjon fra den unike 1934 Bugatti Type 57 Grand Raid by Gangloff som er utstilt i Louwman Museum i Den Haag i Nederland.

Selvsagt er hele produksjonen på 99 eksemplarer solgt før premierevisningen.