Blir BMWs kraftigste noensinne

Les hele artikkelen

Eksosrørene formet som doble trapeser er ikke bare til pynt for å minne om gamle dager. BMW opplyser at Concept XM blir den kraftigste M-modellen de noen gang har produsert, med en kombinasjon av elektrisk fremdrift og en diger V8. Den samlede effekten oppgis til 750 hk og 1.000 Nm. Andre tall for ytelse må en vente litt lengre på, da det står «Concept» i navnet.

CHESTERFIELD: Interiøret har en patina som minner om en god gammel Chesterfield sofa, og det kan være en indikasjon på at det er ganske behagelig om bord. 

Foto: BMW

Kun plugg-inn

Det er tydelig at denne modellen viser hvordan fremtidige M-modeller fortsatt vil kunne brumme og brøle i en stadig mer batteridrevet bilverden. Elektrisk rekkevidde oppgis til 80 km WLTP, og BMW opplyser at når produksjonsmodellen kommer i slutten av 2022 vil den kun bli tilgjengelig i M-utgave og kun som plugg-inn-hybrid.

IKKE PYNT: BMW Concept XM skal være utstyrt med V8 og hybriddrift, noe som burde bety at det kommer ekte lyd ut av disse trapesformede rørene. 

Foto: BMW

Maursluker

Mye har blitt skrevet og sagt om hvordan den i utgangspunktet klassiske og elegante grillen til BMW har vokst seg større enn både sunn fornuft og grunnleggende formlære skulle tilsi. Og de setter tydeligvis pris på publisiteten, for BMW skriver i pressemeldingen at Concept XM gir en forsmak på hvordan neste generasjon modeller i det de kaller «luksusklassen» kommer til å se ut foran. 

Dersom NASA noen gang finner intelligent liv der ute i rommet og det viser seg å være en form for avanserte maurslukere, skal en ikke se bort i fra at de blir vennligsinnet ved synet av en XM.

SPENNENNDE: Designen på BMW Concept XM er spennende og tøff, med kompliserte lister og lys i mange nye vinkler. 

Foto: BMW

Spennende

BMW Concept XM ruller på 23-tommers hjul, er fem meter lang og to meter bred, og det største markedet kommer til å bli USA, ifølge tyskerne. Kanskje ikke så rart at de derfor har valgt fabrikken i Spartanburg i Sør-Carolina som produksjonssted. Totalt sett ser den ytre designen aggressiv og ganske tøff ut, med spennende fasonger på lys og lister.

SOLID RUGG: Med litt over fem meter lengde, to meter bredde og 1,7 meter høyde er BMW Concept XM en solid rugg, som for anledningen har tatt på seg 23-tommers felger. 

Foto: BMW

Ikke sirkulær

Innvendig minner det brune skinnet om en velbrukt Chesterfield sofa, noe som kan bety at det er ganske komfortabelt om bord. Digre skjermer dominerer, noe som ikke lenger er noen stor nyhet. Rattet ser ikke ut til å være sirkulært denne gangen heller, men det er lov å håpe på at ingeniørene finner frem passeren i prosessen fra konsept til produksjon.

GRØNN FREMTID: Fremtiden er tydeligvis grønn, men det kan se ut som vil bli mulig å høre brølet fra en V8-er der også. 

Foto: BMW