Eksosrørene formet som doble trapeser er ikke bare til pynt for å minne om gamle dager. BMW opplyser at Concept XM blir den kraftigste M-modellen de noen gang har produsert, med en kombinasjon av elektrisk fremdrift og en diger V8. Den samlede effekten oppgis til 750 hk og 1.000 Nm. Andre tall for ytelse må en vente litt lengre på, da det står «Concept» i navnet.
Kun plugg-inn
Det er tydelig at denne modellen viser hvordan fremtidige M-modeller fortsatt vil kunne brumme og brøle i en stadig mer batteridrevet bilverden. Elektrisk rekkevidde oppgis til 80 km WLTP, og BMW opplyser at når produksjonsmodellen kommer i slutten av 2022 vil den kun bli tilgjengelig i M-utgave og kun som plugg-inn-hybrid.
Maursluker
Mye har blitt skrevet og sagt om hvordan den i utgangspunktet klassiske og elegante grillen til BMW har vokst seg større enn bÃ¥de sunn fornuft og grunnleggende formlære skulle tilsi. Og de setter tydeligvis pris pÃ¥ publisiteten, for BMW skriver i pressemeldingen at Concept XM gir en forsmak pÃ¥ hvordan neste generasjon modeller i det de kaller «luksusklassen» kommer til Ã¥ se ut foran.Â
Dersom NASA noen gang finner intelligent liv der ute i rommet og det viser seg å være en form for avanserte maurslukere, skal en ikke se bort i fra at de blir vennligsinnet ved synet av en XM.
Spennende
BMW Concept XM ruller på 23-tommers hjul, er fem meter lang og to meter bred, og det største markedet kommer til å bli USA, ifølge tyskerne. Kanskje ikke så rart at de derfor har valgt fabrikken i Spartanburg i Sør-Carolina som produksjonssted. Totalt sett ser den ytre designen aggressiv og ganske tøff ut, med spennende fasonger på lys og lister.
Ikke sirkulær
Innvendig minner det brune skinnet om en velbrukt Chesterfield sofa, noe som kan bety at det er ganske komfortabelt om bord. Digre skjermer dominerer, noe som ikke lenger er noen stor nyhet. Rattet ser ikke ut til å være sirkulært denne gangen heller, men det er lov å håpe på at ingeniørene finner frem passeren i prosessen fra konsept til produksjon.