NÃ¥ om dagen prøver alle bilprodusenter Ã¥ finne opp hjulet pÃ¥ nytt. Ikke bokstavelig talt, men i dørhÃ¥ntakets øyemed. Ã… komme seg inn i bilen skal bli enklere for eieren og vanskeligere for tjuvradder. Den konvensjonelle bilnøkkelen har samtlige kvittet seg med for lenge siden. DørhÃ¥ndtaket har vi imidlertid enda. Men mange fiffige forsøk pÃ¥ re-design popper opp. Se bare pÃ¥ kroken og knappen Ford bruker i nye Mustang Mach-e.Â
Eller hva med Polestar 1 og Jaguar F-Pace, hvor håndtak popper ut i vinkel og presenterer seg selv – kanskje klare med et grep som innerst inne vil klype fingrene dine om du ikke fomler riktig. Trolig var Aston Martin først ut med den løsningen. Så kom Nissan GT-R med noe lignende. Fordi det er aerodynamisk å gjemme ting som stikker ut av karosseriet. Nå har svært mange andre produsenter forbarmet seg over den sleeke løsningen.
Det er om dørhÃ¥ndtaket det neste designslaget stÃ¥r. Her er et par av de kuleste, rareste og smarteste dørhÃ¥ndtakene gjennom tidene.Â
Lincoln ContinentalÂ
Vi starter med den nyeste først. I en tid hvor alt skal ha fiffige navn med teknologisk schwung.Â
«E-latch» definerer amerikanske Lincolns mest annerledes dørhÃ¥ndtak de siste ti Ã¥rene. Den sÃ¥ først dagens lys i luksussedanen Continental i 2017 og er et eksempel pÃ¥ dagens søken etter Ã¥ revolusjonere mÃ¥ten du kommer deg inn i bilen pÃ¥, om enn noe konservativt (fordi bilen fortsatt har faktiske hÃ¥ndtak). Løsningen er forsÃ¥vidt noksÃ¥ elegant. I stedet for Ã¥ gjøre som alle andre (gjemme de bort) har Lincoln integrert hendelet som en permanent del av dørrammen. Den har ingen bevegende knapper eller hengsler, men døren lÃ¥ses opp ved hjelp av en berøringssensor. Det hele ser skikkelig elegant ut.Â
Chevrolet Corvette og Dodge Viper
De to legendariske, amerikanske muskelbilene. PÃ¥ 60-tallet hadde Chevrolet Corvette (i C3-generasjonen) et dørhÃ¥ndtak som mÃ¥tte trykkes inn i karosseriet. GM gikk senere vekk fra denne løsningen, men plutselig dukket noe svært lignende opp igjen hos Chrysler, da i tøffingen Dodge Viper. I modellÃ¥rene 2013 og 2014 ble muskelbilen forøvrig tilbakekalt fordi dørhÃ¥ndtakene ikke fungerte.Â
TVR
Ikke bare amerikanere kan mekke hÃ¥ndtak som favner utenfor boksen. Eller droppe hÃ¥ndtak helt. Den britiske sportsbilprodusenten TVR gjemte (pÃ¥ flere av sine modeller) Ã¥pningsmekanismen. Du mÃ¥tte virkelig vite hva du skulle se etter for Ã¥ finne «dørutløseren». Den ble gjemt, som en liten sort knapp, under sidespeilet. Sært, fra et litt sært bilmerke fra Blackpool.Â
Mercedes-Benz
Flere andre produsenter hadde lignende, aerodynamiske og bortgjemte hÃ¥ndtak pÃ¥ 50-tallet. Blant andre Ferrari 250 LWB. Ekstra kult ser det ut i Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé». For Ã¥ Ã¥pne døren mÃ¥ du trykke ytterst til høyre, slik at hendelet popper ut. Det minner om det vi ser i flere nye dyre biler i dag.Â
Citroen
PÃ¥ alt fra 2CV til Traction Avant benyttet Citroen hÃ¥ndtak som ogsÃ¥ kunne vært brukt til inngangsdøren pÃ¥ et rekkehus. Eller en eller annen fransk lÃ¥ve. Enkelt og greit. Og det ser faktisk ganske lekkert ut. Designet du ser avbildet pÃ¥ denne tidlige 2CV-en er av den enkleste typen, mens den litt mer luksusaktige Traction Avant hadde en større, med bredere hÃ¥ndtak – og følgelig var den mer likt noe fra inngangsdøren pÃ¥ en fin villa.Â
Ford «Securicode»Â
Ford Mustang Mach-e bringer noe til Norge som vi sjelden ser. Nemlig noe merket er ganske alene om. Kodelås på døren. Ok, så er kanskje ikke dette et dørhåndtak, men i det minste knyttet til hvordan en kommer seg inn i bilen.
I 1980 ble kodefunksjonen første gang introdusert. Ford kaller den «Securicode» og gjør at du kan lÃ¥se/lÃ¥se opp bilen uten nøkler. Alt du trenger er Ã¥ huske en fem sifret kode. Perfekt om du glemmer nøkkelen – eller av en eller annen grunn vil lÃ¥se nøkkelen inne i bilen.Â
Før i tiden implementerte Ford Securicode som gummierte knapper rett over ellers anonyme dørhÃ¥ndtak – eksempelvis pÃ¥ deres sedaner som Crown Victoria. NÃ¥ finner du den (i det minste pÃ¥ Norges-aktuelle Mach-e) innfelt i B-pilaren med touchfunksjon – mest fordi at du skal kunne ha en mulighet til Ã¥ Ã¥pne bilen om den er tom for batteri, i følge Fords norske nettsider.Â