NĂ„ om dagen prĂžver alle bilprodusenter Ă„ finne opp hjulet pĂ„ nytt. Ikke bokstavelig talt, men i dĂžrhĂ„ntakets Ăžyemed. Ă komme seg inn i bilen skal bli enklere for eieren og vanskeligere for tjuvradder. Den konvensjonelle bilnĂžkkelen har samtlige kvittet seg med for lenge siden. DĂžrhĂ„ndtaket har vi imidlertid enda. Men mange fiffige forsĂžk pĂ„ re-design popper opp. Se bare pĂ„ kroken og knappen Ford bruker i nye Mustang Mach-e.Â
Eller hva med Polestar 1 og Jaguar F-Pace, hvor hĂ„ndtak popper ut i vinkel og presenterer seg selv â kanskje klare med et grep som innerst inne vil klype fingrene dine om du ikke fomler riktig. Trolig var Aston Martin fĂžrst ut med den lĂžsningen. SĂ„ kom Nissan GT-R med noe lignende. Fordi det er aerodynamisk Ă„ gjemme ting som stikker ut av karosseriet. NĂ„ har svĂŠrt mange andre produsenter forbarmet seg over den sleeke lĂžsningen.
Det er om dĂžrhĂ„ndtaket det neste designslaget stĂ„r. Her er et par av de kuleste, rareste og smarteste dĂžrhĂ„ndtakene gjennom tidene.Â
Lincoln ContinentalÂ
Vi starter med den nyeste fĂžrst. I en tid hvor alt skal ha fiffige navn med teknologisk schwung.Â
«E-latch» definerer amerikanske Lincolns mest annerledes dĂžrhĂ„ndtak de siste ti Ă„rene. Den sĂ„ fĂžrst dagens lys i luksussedanen Continental i 2017 og er et eksempel pĂ„ dagens sĂžken etter Ă„ revolusjonere mĂ„ten du kommer deg inn i bilen pĂ„, om enn noe konservativt (fordi bilen fortsatt har faktiske hĂ„ndtak). LĂžsningen er forsĂ„vidt noksĂ„ elegant. I stedet for Ă„ gjĂžre som alle andre (gjemme de bort) har Lincoln integrert hendelet som en permanent del av dĂžrrammen. Den har ingen bevegende knapper eller hengsler, men dĂžren lĂ„ses opp ved hjelp av en berĂžringssensor. Det hele ser skikkelig elegant ut.Â
Chevrolet Corvette og Dodge Viper
De to legendariske, amerikanske muskelbilene. PĂ„ 60-tallet hadde Chevrolet Corvette (i C3-generasjonen) et dĂžrhĂ„ndtak som mĂ„tte trykkes inn i karosseriet. GM gikk senere vekk fra denne lĂžsningen, men plutselig dukket noe svĂŠrt lignende opp igjen hos Chrysler, da i tĂžffingen Dodge Viper. I modellĂ„rene 2013 og 2014 ble muskelbilen forĂžvrig tilbakekalt fordi dĂžrhĂ„ndtakene ikke fungerte.Â
TVR
Ikke bare amerikanere kan mekke hĂ„ndtak som favner utenfor boksen. Eller droppe hĂ„ndtak helt. Den britiske sportsbilprodusenten TVR gjemte (pĂ„ flere av sine modeller) Ă„pningsmekanismen. Du mĂ„tte virkelig vite hva du skulle se etter for Ă„ finne «dĂžrutlĂžseren». Den ble gjemt, som en liten sort knapp, under sidespeilet. SĂŠrt, fra et litt sĂŠrt bilmerke fra Blackpool.Â
Mercedes-Benz
Flere andre produsenter hadde lignende, aerodynamiske og bortgjemte hĂ„ndtak pĂ„ 50-tallet. Blant andre Ferrari 250 LWB. Ekstra kult ser det ut i Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé». For Ă„ Ă„pne dĂžren mĂ„ du trykke ytterst til hĂžyre, slik at hendelet popper ut. Det minner om det vi ser i flere nye dyre biler i dag.Â
Citroen
PĂ„ alt fra 2CV til Traction Avant benyttet Citroen hĂ„ndtak som ogsĂ„ kunne vĂŠrt brukt til inngangsdĂžren pĂ„ et rekkehus. Eller en eller annen fransk lĂ„ve. Enkelt og greit. Og det ser faktisk ganske lekkert ut. Designet du ser avbildet pĂ„ denne tidlige 2CV-en er av den enkleste typen, mens den litt mer luksusaktige Traction Avant hadde en stĂžrre, med bredere hĂ„ndtak â og fĂžlgelig var den mer likt noe fra inngangsdĂžren pĂ„ en fin villa.Â
Ford «Securicode»Â
Ford Mustang Mach-e bringer noe til Norge som vi sjelden ser. Nemlig noe merket er ganske alene om. KodelÄs pÄ dÞren. Ok, sÄ er kanskje ikke dette et dÞrhÄndtak, men i det minste knyttet til hvordan en kommer seg inn i bilen.
I 1980 ble kodefunksjonen fĂžrste gang introdusert. Ford kaller den «Securicode» og gjĂžr at du kan lĂ„se/lĂ„se opp bilen uten nĂžkler. Alt du trenger er Ă„ huske en fem sifret kode. Perfekt om du glemmer nĂžkkelen â eller av en eller annen grunn vil lĂ„se nĂžkkelen inne i bilen.Â
FĂžr i tiden implementerte Ford Securicode som gummierte knapper rett over ellers anonyme dĂžrhĂ„ndtak â eksempelvis pĂ„ deres sedaner som Crown Victoria. NĂ„ finner du den (i det minste pĂ„ Norges-aktuelle Mach-e) innfelt i B-pilaren med touchfunksjon â mest fordi at du skal kunne ha en mulighet til Ă„ Ă„pne bilen om den er tom for batteri, i fĂžlge Fords norske nettsider.Â