Bilhistoriens feteste og rareste

Les hele artikkelen

NĂ„ om dagen prĂžver alle bilprodusenter Ă„ finne opp hjulet pĂ„ nytt. Ikke bokstavelig talt, men i dĂžrhĂ„ntakets Ăžyemed. Å komme seg inn i bilen skal bli enklere for eieren og vanskeligere for tjuvradder. Den konvensjonelle bilnĂžkkelen har samtlige kvittet seg med for lenge siden. DĂžrhĂ„ndtaket har vi imidlertid enda. Men mange fiffige forsĂžk pĂ„ re-design popper opp. Se bare pĂ„ kroken og knappen Ford bruker i nye Mustang Mach-e. 

Embed: Thomas Giertsen har gjort det slutt med Jaguar | Mil etter mil – en podcast om bil on Acast
https://play.acast.com/s/896caa1b-3f66-4934-a5f8-221d751eac13/61e86ad1f7f6ef0013019ab7

Eller hva med Polestar 1 og Jaguar F-Pace, hvor hĂ„ndtak popper ut i vinkel og presenterer seg selv – kanskje klare med et grep som innerst inne vil klype fingrene dine om du ikke fomler riktig. Trolig var Aston Martin fĂžrst ut med den lĂžsningen. SĂ„ kom Nissan GT-R med noe lignende. Fordi det er aerodynamisk Ă„ gjemme ting som stikker ut av karosseriet. NĂ„ har svĂŠrt mange andre produsenter forbarmet seg over den sleeke lĂžsningen.

Det er om dÞrhÄndtaket det neste designslaget stÄr. Her er et par av de kuleste, rareste og smarteste dÞrhÄndtakene gjennom tidene. 

«E-LATCH»: DÞrhÄndtakene pÄ en Lincoln Continental 2019-modell. Egentlig ser de mest ut som hÄndtak du ellers ville funnet pÄ innsiden, i interiÞret, over passasjerdÞrene. Eller dÞrhÄndtaket pÄ et dyrt kjÞleskap. 

Foto: Lincoln

Lincoln Continental 

Vi starter med den nyeste fÞrst. I en tid hvor alt skal ha fiffige navn med teknologisk schwung. 

«E-latch» definerer amerikanske Lincolns mest annerledes dÞrhÄndtak de siste ti Ärene. Den sÄ fÞrst dagens lys i luksussedanen Continental i 2017 og er et eksempel pÄ dagens sÞken etter Ä revolusjonere mÄten du kommer deg inn i bilen pÄ, om enn noe konservativt (fordi bilen fortsatt har faktiske hÄndtak). LÞsningen er forsÄvidt noksÄ elegant. I stedet for Ä gjÞre som alle andre (gjemme de bort) har Lincoln integrert hendelet som en permanent del av dÞrrammen. Den har ingen bevegende knapper eller hengsler, men dÞren lÄses opp ved hjelp av en berÞringssensor. Det hele ser skikkelig elegant ut. 

Chevrolet Corvette og Dodge Viper

De to legendariske, amerikanske muskelbilene. PÄ 60-tallet hadde Chevrolet Corvette (i C3-generasjonen) et dÞrhÄndtak som mÄtte trykkes inn i karosseriet. GM gikk senere vekk fra denne lÞsningen, men plutselig dukket noe svÊrt lignende opp igjen hos Chrysler, da i tÞffingen Dodge Viper. I modellÄrene 2013 og 2014 ble muskelbilen forÞvrig tilbakekalt fordi dÞrhÄndtakene ikke fungerte. 

BRITISK TVIST: TVR droppet hÄndtak helt og puttet en liten sort knapp pÄ undersiden av sidespeilene i stedet. 

Foto: Dreamstime

TVR

Ikke bare amerikanere kan mekke hÄndtak som favner utenfor boksen. Eller droppe hÄndtak helt. Den britiske sportsbilprodusenten TVR gjemte (pÄ flere av sine modeller) Äpningsmekanismen. Du mÄtte virkelig vite hva du skulle se etter for Ä finne «dÞrutlÞseren». Den ble gjemt, som en liten sort knapp, under sidespeilet. SÊrt, fra et litt sÊrt bilmerke fra Blackpool. 

AERODYNAMISK: 1955-modell Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé».

Foto: Mercedes-Benz / Daimler

Mercedes-Benz

Flere andre produsenter hadde lignende, aerodynamiske og bortgjemte hÄndtak pÄ 50-tallet. Blant andre Ferrari 250 LWB. Ekstra kult ser det ut i Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé». For Ä Äpne dÞren mÄ du trykke ytterst til hÞyre, slik at hendelet popper ut. Det minner om det vi ser i flere nye dyre biler i dag. 

DØRHÅNDTAK, BOKSTAVELIG TALT: HĂ„ndtaket inn til utedoen pĂ„ hytta, eller pĂ„ en Citroen 2CV?

Foto: Citroen

Citroen

PĂ„ alt fra 2CV til Traction Avant benyttet Citroen hĂ„ndtak som ogsĂ„ kunne vĂŠrt brukt til inngangsdĂžren pĂ„ et rekkehus. Eller en eller annen fransk lĂ„ve. Enkelt og greit. Og det ser faktisk ganske lekkert ut. Designet du ser avbildet pĂ„ denne tidlige 2CV-en er av den enkleste typen, mens den litt mer luksusaktige Traction Avant hadde en stĂžrre, med bredere hĂ„ndtak – og fĂžlgelig var den mer likt noe fra inngangsdĂžren pĂ„ en fin villa. 

SIDEN 1980: Ford har utstyrt flere sine modeller med merkets Securicode-funksjon, som gjĂžr at du kan lĂ„se/lĂ„se opp bilen uten nĂžkler – ved bruk av en femsifret kode. Du kan ikke unnlatt Ă„ ha lagt merke til knappene pĂ„ Crown Victoria-politibiler i amerikanske krimserier, vel?

Foto: Ford

Ford «Securicode» 

Ford Mustang Mach-e bringer noe til Norge som vi sjelden ser. Nemlig noe merket er ganske alene om. KodelÄs pÄ dÞren. Ok, sÄ er kanskje ikke dette et dÞrhÄndtak, men i det minste knyttet til hvordan en kommer seg inn i bilen.

I 1980 ble kodefunksjonen fĂžrste gang introdusert. Ford kaller den «Securicode» og gjĂžr at du kan lĂ„se/lĂ„se opp bilen uten nĂžkler. Alt du trenger er Ă„ huske en fem sifret kode. Perfekt om du glemmer nĂžkkelen – eller av en eller annen grunn vil lĂ„se nĂžkkelen inne i bilen. 

FĂžr i tiden implementerte Ford Securicode som gummierte knapper rett over ellers anonyme dĂžrhĂ„ndtak – eksempelvis pĂ„ deres sedaner som Crown Victoria. NĂ„ finner du den (i det minste pĂ„ Norges-aktuelle Mach-e) innfelt i B-pilaren med touchfunksjon – mest fordi at du skal kunne ha en mulighet til Ă„ Ă„pne bilen om den er tom for batteri, i fĂžlge Fords norske nettsider.Â