Det er lett å skjønne hvorfor Petter Northug i sin landet på en Jaguar F-Type SVR da han skulle velge seg en bil. Både som skiløper og person har han vært rask, høylytt, frekk, voldsom og ost av selvtillit, akkurat som bilen.
Etter noen tidligere utskeielser bak rattet var det i sommer på rulleski han kolliderte med en bil og mye tyder på at han nå tar det roligere bak rattet, mens han vurderer et slags comeback i skisporet. Det betyr ikke at du må ta det rolig bak rattet i en F-Type R som modellen nå har skiftet navn til, så lenge du gjør det trygt og lovlig. Det er imidlertid ikke lett, men det er lov å dra på bane for å ta den helt ut, og du kan ha det gøy med bilen på landeveien også.
«Valebrokk-metoden»
Det er uansett de første girene som er morsomst. Benytter du deg av «Kåre Valebrokk-metoden» ved å kjøre av på samtlige avkjøringsramper fra motorveien for så å kjøre ut på den igjen, får du mer moro jo lengre du skal. Selv om du ikke akkurat sparer tid og drivstoff. Å gjøre det samme i lyskryss og ved vikepliktskilt i tettbebygd strøk kan bli litt overdrevet, men det er ikke ulovlig å akselerere fort opp til fartsgrensen.
Ute på landeveien finnes det nok av svinger, bakketopper, gårdstun og andre hindringer som fordrer at du må redusere hastigheten dramatisk, før du igjen kan øke den, og da gjerne fort. Pass da bare på, for selv om du holder fartsgrensen ut av svingene hender det at du møter andre som ikke er like forberedt på det. Der de ligger midt i den smale veibanen og putrer av gårde i sneglefart og regner med at alle andre gjør det samme. Heldigvis fungerer både hornet og bremsene eksemplarisk, så det går greit å få både deg selv og medtrafikantene trygt hjem, selv om du kan se litt forskjellige fingre på din vei.
Å slippe opp gassen på rettstrekkene og ikke minst på motorveien bør du gjøre uansett, da både ofrene for høstjakten og lovens lange arm kan gjøre livet surt når du kjører for fort. En påminnelse om at hastigheten er høy får du når den automatiske hekkspoileren spretter opp og viser seg i bakspeilet. Hvis du ikke selv først har trykket den opp manuelt.
Heftig lydbilde
Veien opp til passe fort er imidlertid Jaguar F-Types forse. 575 hestekrefter og 700 Nm i dreiemoment fra en kompressormatet V8 på hele fem liter betyr 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder på vei mot toppfarten på 300. Den har vi ikke testet, men det aner oss at akselerasjonen fortsetter i et surrealistisk tempo langt over norsk motorveihastighet, når du så vidt har begynt på tredjegiret og har fem igjen.
Med kjøreprogrammet i Dynamic eller i det minste med eksosknappen inne er lydbildet ubetalelig. Selv om stadig strengere EU-direktiv legger en demper på det, bokstavelig talt. Med gasspedalen i bunn skjer sjaltingen oppover i den åttetrinns ZF automatkassen lynraskt med et lite smell, samtidig som kompressoren mellom sylinderrekkene bidrar til at det neste giret sparker deg brutalt i ryggen hver gang.
Når du slipper opp gassen eller girer ned knatrer det frekt i de to doble eksosrørene bak. Uansett om du gjør det selv med girhendelen på venstre side av rattet eller om du overlater til elektronikken å gjøre det i Drive eller Sport. Girkassen tilpasser seg samtidig kjørestilen, så etter aktiv pedalbruk skjer sjaltingen på høyt turtall og den holder seg gjerne der en god stund. Det gir deg en grunn til å benytte den høyre girhendelen og spare bensin samtidig som kjøringen blir mindre masete. Du finner likevel sikkert snart en grunn til å gire ned igjen og fortsette moroa.
Litt myk
Til toseters sportsbil å være er F-Type R relativt tung, noe som merkes i svinger generelt og i flere etterfølgende svinger spesielt. Fordi de store og brede dekkene biter seg godt fast i asfalten, duver bilen fra side til side og den kunne kanskje vært litt mindre nervøs med stivere understell. Her skille den seg litt fra de heftigste sportsbilene, som Ferrari og Porsche, men Jaguar sin gode sider også.
Hvis du slipper opp gassen eller bremser inn i svingen og får riktig trykk på forhjulene når du begynner å svinge, kan du likevel holde relativt høy hastighet gjennom den. Når du så lar kompressoren jobbe ut av svingen og mate på med krefter til differensialen og bakhjulene, er bilen i sitt ess. Litt av kreftene går riktignok til forhjulene også, men det merkes best ved akselerasjon og trolig på snø- og annet glatt føre.
Du har et tretrinns ESP-system som lar deg leke med risikoen på ønsket nivå, og i Trac er det vanskelig å gjøre noe galt, samtidig som du kan la bakhjulene gå fortere enn bilen og la hekken logre kledelig for en deilig følelse. Dette kan skje på tørr asfalt til tross for at Pirelli P-Zero dekkene på 20 tommers felger med ti eker har 305/30-dimensjon bak.
Lekkert interiør
Dette gjør du mens du holder i et flott sportsratt og sitter i gode seter som gjerne kunne hatt smalere eller justerbare sidevanger. I det digitale instrumentpanelet kan du velge om du vil ha en eller to klokker, kart i fullskjerm, samt media og assistansesymboler.
Store hjul og elegante vippebrytere betjener klimaanlegget, mens ESP, sportseksos og hekkspoileren betjenes med egne knapper mellom setene. Der sitter også girspaken samt en stor vippebryter for kjøreprogrammene. I tillegg til Dynamic har du Normal og Snow, samt at du kan sette opp motor, styring, girskift og understell etter eget ønske i Dynamic-i.
Skjermen med Infotainmentsystemet kan betjenes hovedsakelig med berøring, men noe også fra rattet. Dette er ikke bilens styrke, men med litt tilvenning eller ved bruk av Apple CarPlay og Android Auto fungerer det greit. Du er jo tross alt her for å kjøre, noe du gjør omkranset av lekkert skinn og vellykket utforming.
Harmoniske proporsjoner
Utvendig er både proporsjonene, linjene og detaljene akkurat slik du ønsker de skal være med et langt panser, lavt overbygg, store hjul, store luftinntak, tøff hekk og ikke for prangende detaljer. Dagens modell har fått nye LED-lys og smalere eksosrør, samt nye felger og fargevalg. Noen endringer i hjuloppheng, fjærer, dempere og stabilisatorstagene har også bilen fått siden den forrige SVR-versjonen regjerte. Noen skjulte programvareoppdateringer merker du lite til, men du merker at den store V8-eren har mye å by på.
F-Type leveres også med en rekkefirer på 300 hestekrefter og bakhjulsdrift, samt en V8-versjon med 450 hester og valgfritt antall drivhjul, alle med automatgir. V6-versjonen tilbys ikke lenger i Norge da forholdet pris/ytelse blir mindre gunstig.
Testbilen har i tillegg til godt med standardutstyr også blant annet Meridian-stereo med flott lyd, full skinnpakke, sort designpakke utvendig, kjøling i setene, spesiallakk og panorama glasstak. Skal du kjøre mye på bane vil keramiske bremser til 112.100 kroner være et godt tilvalg. F-Type R kommer for øvrig også som kabriolet, og selv om det har noen fortrinn ser bilen bedre ut som coupe.
Når du ikke skal sette rundetider eller flørte med landeveien er Jaguar F-Type R også en GT-cruiser du ikke ønsker å parkere før du må. Pass bare på at ikke det er UP som bestemmer når.
Jaguar F-Type R
Drivlinje 5,0-liter V8 K AWD
HK/kW/Nm 575/423/700
0-100 km/t 3,7 sek.
Toppfart 300 km/t
Egenvekt 1.818 kg
L/B/H/ 447/192/131 cm
Forbruk 1,07 l/mil
CO2-utslipp 243 g/km
Bagasjerom 336 liter
- Pris
Fra 1.040.950 kr
Denne modellen 1.870.950 kr
Med utstyr 2.135.600 kr
- Pluss
Design
Motor
Kjøreegenskaper
- Minus
Infotainment
Brede seter
Fartsgrenser
- Design
Ikke lett å tråkke i E-Types fotspor, men Ian Callum gjorde det helt riktig.
- Førermiljø
Kjørefokusert og lekkert med mye skinn og utstyr, men savner større turtallsindikator.
- Kjøreegenskaper
Fremstår leken og bakhjulsdreven, men forhjulene hjelper deg litt.
- Ytelser
Ikke raskest de første meterne, men girskiftene er nådeløse, trolig helt opp til toppfart.
- Plass
Passe trang kupe med litt stableplass, samt et langt og romslig bagajerom.
- Mye for pengene
To seter og heftig V8 koster, men det finnes både rimeligere og dyrere alternativer.
- Konklusjon 9
Både design og drivlinje stemmer, men det er fristende å kjøre for fort.