Nordmenn vil ha elektriske biler, men de vil også ha dieseldrikkende pickuper, skal det vise seg. I fjor ble det registrert hele 4.528 stykker i Norge – en økning på 12,72 prosent ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Mange av disse bilene går til firmaer og benyttes av personer som behøver bilene i jobb. Nærmest alle registreres som varebiler og brukes. Men så finnes det noen privatpersoner som også har fått øynene opp for disse praktiske og staute kjøretøyene.
Tre i tet
Pickupmarkedet i Norge fremstår som ganske forskjellig fra det vanlige personbilmarkedet. Etter at VW sluttet med sin populære Amarok, er det kun tre dominerende merker som har hver sin pickup-modell. Toyota står øverst med 1.428 solgte Hilux-er i fjor, men like bak følger Ford med sine 1.388 Rangere og til slutt utfordreren Isuzu D-Max med 1.245 biler.
2021 ble det beste året vi har hatt noensinne i Norge.
Siden Isuzu D-Max ble lansert i ny utgave i 2021, økte også populariteten. Ifølge OFV var økningen i registreringen av D-Max på heftige 207 prosent i fjor.
– 2021 ble det beste året vi har hatt noensinne i Norge. Nå bruker vi mye tid på å få nok produksjon og transport fra fabrikken, og fortsatt kan vi levere med relativt kort leveringstid, forteller Isuzu-salgssjef Steinar Dokken.
3.500 kilo på kroken
Pickuper selges i størst grad til profesjonelle brukere, som er naturlig å tenke seg. Men ifølge Dokken har D-Max en økende popularitet blant privatpersoner også.
– Isuzu den perfekte bilen for aktive mennesker. Enten man er jeger, liker friluftsliv, behøver hyttebil eller har en hobby som krever at man trekker tyngre tilhenger, er Isuzu perfekt, mener naturlig nok Dokken.
Han peker på at Isuzu D-Max kan trekke hele 3,5 tonn og egner seg både for dem som driver med hest eller motorsport.
Kraftig oppgradering
Isuzu D-Max starter på 464.900 kroner. Til sammenligning starter konkurrentene Ford Ranger og Toyota Hilux på henholdsvis 478.025 og 480.800 kroner, men kikker man videre i prislistene dukker det opp noen spennende alternativer.
Isuzu tilbys som ombygget versjon av Arctic Trucks i Drammen, med de to versjonene Isuzu D-Max Arctic Trucks 33 og Arctic Trucks 35. Den «mildeste» av dem, 33-utgaven som vises på bildene, koster 82.416 kroner ekstra, mens den ekstreme 35-utgaven koster 205.605 korner mer enn originalen.
– AT35 har mer karosseriarbeid, det er en større og mer omfattende modifisering med enda høyere bakkeklaring, større hjul og skjermbreddere, forteller Dokken.
Han opplyser at en AT33 tar 18 timer å bygge, mens en AT35 tar 72 timer. I 2021 ble det bygget om 165 Isuzu-er hos Arctic Trucks og AT35 er den mest populære, siden den står for 70 prosent av Arctic Trucks-ombyggingene.
– Veldig mange går «all in» med utstyr tilpasset deres behov, men kundegruppen her er delt. Noen har behov for ekstrem fremkommelighet i arbeidshverdagen mens andre har firmaer som ønsker en reklameplakat på hjul. Det kan også være at sjefen som ønsker en «sjefsbil», sier Dokken.
Han trekker også frem kundene som monterer taktelt og bruker bilen som en «hytte» på hjul. De er få, men er villige til å bruke mye penger på riktig «look».
På spørsmål om hvordan fremtiden til dieselbiler som Isuzu D-Max ser ut, er Dokken rask med å poengtere at behovet for slike biler ikke kommer til å forsvinne.
– Mange av våre kunder har behov for å trekke tungt og laste tungt, og kanskje komme frem der andre ikke kommer frem. Behovet for det vil alltid være der, så fremtiden for pickup ser vi positivt på, sier salgssjefen.