Ford lanserte sin første Bronco helt tilbake i 1966. Den var høybygget og robust. En bil som tålte en støyt også i terrenget, samtidig som den gjorde jobben som dagligbil for mange amerikanske familier frem til modellen ble kuttet i 1996. Paradoksalt nok like før de nye SUV-ene for alvor begynte å ta av i markedet.
I årene som har gått har Bronco fått legendestatus og blitt en samlerbil, spesielt hjemme i USA.
Så i 2020, 24 år etter at den forlot markedet, kom Bronco tilbake med et design tro mot originalen. Neste år er det også klart for Europa-introduksjon for Fords tøffeste og mest allsidige terrengkjøretøy.
Tro mot originalen
Den nye generasjonen er utviklet med utgangspunkt i originalen fra 1966. Den karakteristiske grillen og de sirkelformede frontlyktene er bare noen av designgrepene som er hentet fra den gang. Som originalen har den et firkantet karosseri med kort overheng foran og bak og relativt bred sporvidde.
Som for originalen kommer nye Ford Bronco med en avtagbar hardtopp. Den kan deles i fire paneler, og dørene kan fjernes helt.
Ford Bronco kommer også med avtagbar frontgrill og støtfanger som gjør det lettere å lage bilen personlig.
De firkantede karosseripanelene gjør det enkelt å ha oversikt, spesielt under krevende kjøring i terrenget.
Tøffest
– Den nye generasjonen Bronco kombinerer originalens DNA med de nyeste teknologiene for terrengkjøring og et stort utvalg av tilbehør for å skape et nytt off-road ikon. Etter den enorme suksessen til nye Bronco i USA, gleder vi oss til å tilby den også til våre europeiske kunder, sier sjefsingeniør for importkjøretøyer i Ford Europa, Matthias Tonn.
Avanserte off-roadegenskaper
Takket være et sofistikert firehjulstrekksystem og kjøreteknologi som gir syv ulike kjøremodus, lever nye Bronco opp til kallenavnet som den første generasjonen fikk: «GOAT» – «Goes Over Any type of Terrain».
Selve hjernen er Terrain Management System. Dette gjør det enkelt for føreren å velge kjøremodus: Normal, Øko, Sport, Glatt og egne G.O.A.T terrengmodus som Gjørme/hjulspor, Sand og et racinginspirert Baja-modus.
Hvert modus optimaliserer gass, gir og styrerespons for å passe kjøremiljøet.
Med Trail Control velger føreren en hastighet på opptil 31 km/t hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing slik at sjåføren kan fokusere på å styre gjennom vanskelig terreng. Trail Turn Assist reduserer svingradiusen med opptil 40 % ved terrengkjøring på steder hvor det er trangt å komme frem.
Trail One-Pedal gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen. Det gjør det enklere å kontrollere bilens hastighet når det kjøres under krevende forhold.
V6
Siden det ikke er snakk om elektrisitet, bærekraft og miljø dropper like godt Ford å nevne noe om motoriseringen i sin kommende Europa-modellen. Vi antar imidlertid at den også kommer hit med den vanlige 2,7-liters EcoBoost V6-eren med 10-trinns automat.
Pris og andre data kommer nok i god tid før lansering neste år.