Interessen for den nye Range Roveren er stor. Britene melder om at bilen er konfigurert pÃ¥ deres nettsider over to millioner ganger siden lanseringen i oktober.Â
Den ladbare utgaven av Range Rover kan nÃ¥ bestilles og du kan velge mellom to utgaver:Â
- Range Rover P440e som har en 3,0-liters sekssylindret bensinmotor, 440 hestekrefter og 620 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 6,0 sekunder og bilen starter på 1.692.900 kroner.
- Range Rover P510e med samme rekkesekser, men 510 hestekrefter og 700 Nm. Her skal 0 til 100 gå unna på 5,5 sekunder og startprisen er 1.889.900 kroner.
Begge modeller fÃ¥r et hybridbatteri med kapasitet pÃ¥ 38,2 kWh, hele 113 kilometers elektrisk rekkevidde og de kan hurtiglades med en effekt pÃ¥ 50 kW. Den norske Land Rover-importøren forventer at leveringen starter i september og at tilgangen pÃ¥ biler til Norge skal være god.Â
Syv seter og 3,5 tonn?
En gledelig nyhet for dem med høye krav til plass og antall seter, er at nye Range Rover for første gang kommer som syvseter. Imidlertid gjelder dette kun modellen med lang akselavstand, som dessverre ikke lar seg kombinere med hybriddrivlinjen.Â
Range Rover P440e og P510e fås følgelig kun med kort akselavstand og i femseters konfigurasjon. En annen betenkelighet er det at de ladbare utgavene kun kan trekke 2.500 kilo, mens Range Rover-eiere ellers er vant med 3.500 kilo. Alle de øvrige Range Rover-modellene, fra minste diesel på 250 hestekrefter til V8-modellen med 530 hestekrefter, klarer 3.500 kilo.
Vadedybde og firehjulsdrift
Selv om tilhengervekten og antall seter ikke passer alle, er det en trøst at den ladbare utgavens fremkommelighet ikke later til Ã¥ være særlig pÃ¥virket av hybridsystemet. Bakkeklaringen reduseres fra 295 til 284 millimeter, men over 28 cm bakkeklaring er likevel raust. Vadedybden pÃ¥ hele 900 millimeter er forøvrig den samme pÃ¥ hybriden som pÃ¥ de øvrige Range Rover-modellene.Â
I motsetning til pÃ¥ rimeligere Land Rover-modeller som Discovery Sport og Range Rover Evoque, er det et «ekte» firehjulsdriftsystem i nye Range Rover der P440e og P510e. En elmotor pÃ¥ 105 kW befinner seg bak bensinmotoren, men foran fordelingskassen. Det betyr at du kan kjør elektrisk ogsÃ¥ nÃ¥r lavgirserien velges og det betyr at bilen alltid har mekanisk firehjulsdrift.Â
Til sammenligning har Volvo XC90, Discovery Sport og Range Rover Evoque en elektrisk motor bak, som betyr at forhjulene drives av en bensinmotor, men det er ingen aksling som senter kraften bakover.Â