Bak rattet i denne fnyser du av elbilfolk som råkjører i kollektivfeltet

Les hele artikkelen

De fleste som disponerer eller kjøper en pickup gjør det fordi de må. Enten skal det lastes tungt eller trekkes tyngre. Det skal være fremkommelighet på jorder og byggeplasser. Karslige folk skal få jobben gjort og fakturert, og da behøves det et redskap som egner seg.

Hva har du egentlig behov for?

Det er liten tvil om at nye Isuzu D-Max egner seg som arbeidsbil. Det fundamentale er på plass, omtrent som hos konkurrentene. Her er det bladfjærer bak, over ett tonn lastekapasitet og 3,5 på kroken. Rammekonstruksjonen er en selvfølge på en bil som dette, men Isuzu hevder at deres nye bil har flere tverrgående bjelker, som skal være en fordel.

SKARPE LINJER: Isuzu D-Max er ikke bare pragmatisk. Den har noen designknep tegnet inn også.

Foto: Håkon Sæbø

Nye Isuzu D-Max leveres som såkalt Extended Cab eller Double Cab. Det er sistnevnte du ser på bildene og det er denne de fleste velger på grunn av de ekstra dørene.

Men spørsmålet er ikke om Isuzu D-Max står seg mot konkurrentene fra Ford og Toyota – for det gjør den. Spørsmålet er om denne kan friste nordmenn som ikke ha en, men som likevel kan være nysgjerrig på konseptet.

Oppleves ikke som en personbil

Leser du dette med en eller annen stor BMW, Mercedes eller Audi trygt parkert i garasjen, og samtidig lar deg besnære av tanken på å briske rundt i en bredbent pickup, bør du være klar over følgende: En pickup, uansett om det er en Ford Ranger, Toyota Hilux eller nevnte D-Max, vil for alltid oppleves som nettopp det. Med en grovkalibret rammekonstruksjon og bladfjærer bak kan ikke dette kalles komfortabelt, men så er det ikke spesielt komfortabelt å krysse Finnmarksvidda på ski eller klatre nordveggen på Eiger heller. Det er barskt.

TAR DEG FREM: Bilen har lavgir og differensialsperre.

Foto: Håkon Sæbø

Du fnyser av elbilfolk

Isuzu D-Max har fått en ny dieselmotor på 1,9 liter som yter 163 hestekrefter og vrir ut rimelige 380 Nm. Det er nok kraft til å få jobben gjort, men rask går det ikke. Du lunter rundt og lar automatgirkassen slusje inn gir etter gir. Du stresser ikke bilen, og bilen stresser ikke deg. Kaster du en D-Max inn i en skarp kurve forstår du umiddelbart hvorfor, men det er uproblematisk å seile bedagelig rundt i svingete 70-soner uten at bilen oppleves for anstrengende.

Det du imidlertid føler på – en ganske berusende følelse, faktisk – er overlegenheten du inntar bak rattet. Du kan laste og frakte, trekke og fikse. Du slenger vedsekker på planet og båthengere på kroken. Redskapene er på plass og du er forberedt på det meste.

Bak rattet i denne bilen føler du deg hel og nyttig, selv om du store deler av tiden er en vanlig kontorrotte som alle andre

Bak rattet i en Isuzu D-Max fnyser du av elbilfolk som råkjører i kollektivfeltet, for du vet at når apokalypsen en dag kommer og familien må bringes i sikkerhet, eller i det minste når hytteveien en sjelden gang er litt nedsnødd, så ordner du og din D-Max opp.

Bak rattet i denne bilen føler du deg hel og nyttig, selv om du store deler av tiden er en vanlig kontorrotte som alle andre. Viriliteten i en bil som Isuzu D-Max, med murrende dieselmotor, lavgirserie og låsbar diff, kan ingen ta fra deg.

Denne julen hugger du ditt eget juletre, for du kjører pickup!

LASTER TUNGT: Nyttelasten er 995 kilo, kuletrykket 245 og på taket kan du ha 100 kg. Tilhengervekten er selvfølgelig på 3,5 tonn.

Foto: Håkon Sæbø

Sikker og smart

Det er følelser i spill om en bil som dette kjøpes av privatpersoner for privat bruk. Vel er det kjekt å kunne kjøre en snøfreser opp på hytta uten å måtte få hjelp av lokale krefter, men du vet godt at dette ikke er et spesielt smart kjøp om du bor i byen og har en helt vanlig jobb. Spesielt fordi Isuzu D-Max er over 5,2 meter lang og ikke har bakhjulsstyring til å manøvrere deg trygt inn i trange parkeringshus.

Denne julen hugger du ditt eget juletre, for du kjører pickup!

Det bilen imidlertid har, som Isuzu forståelig nok er meget stolte av, er fem stjerner i den strenge Euro NCAP-testen. Det betyr at bilen er sikker, noe du også får inntrykk av når sikkerhetsutstyret listes opp. Her er det som å lese en pressemelding om en noen år gammel Mercedes, med flere sikkerhetssystemer å skryte av for dem som bryr seg.

SYNLIG: Bak rattet i en Isuzu D-Max sitter du høyt og behagelig. Utsikten er god.

Foto: Håkon Sæbø

Minst like viktig er det at du kan koble til med både Apple CarPlay og Android Auto, som gjør at bilen oppleves mer moderne. Isuzu har produsert dieselmotorer i over 100 år, men infotainmentsystem har japanerne i mindre grad kontroll på, for det er ikke like oversiktlig som hos konkurrentene eller i vanlige personbiler for den saks skyld. Både foran og bak er det fiffig nok LED-lys og det overraskende komfortable førersetet er elektrisk.

NESTEN PERSONBILFØLELSE: Innvendig er det ryddig og greit, men ikke luksuriøst. 

Foto: Håkon Sæbø

I sin egen skrytefilm trekker den norske Isuzu-importøren frem at knappene innvendig er store, så du nesten kunne sittet med boksehansker og betjent klimaanlegget – en praktisk egenskap om arbeidshanskene fremdeles er på når du skal flytte litt på bilen. Det er en detalj som kan minne litt om tanken bak knappene i en Range Rover, men i motsetning til den britiske luksusbilen kan ikke D-Max vade i 90 cm vann. Går du for denne japanske pickupen må du holde deg under 80 cm, som antagelig er tilstrekkelig.

Oppgradere til Arctic Trucks?

Har du normale krav til komfort og kjøreegenskaper i en bil, må du ikke finne på å kjøpe en pickup av noe slag. Om du på en annen side er en av dem som liker, eller i det minste kan tilvennes den klassiske «rammebil»-følelsen, kan en Isuzu D-Max absolutt vurderes. Toyota Land Cruiser-eiere vet hva dette beror på, og vil nok fint trives i en ny D-Max.

GJØR JOBBEN: Analog turteller er greit i en bil som dette.

Foto: Håkon Sæbø

Observante lesere har forøvrig lagt merke til at testbilen har hvite skilter som gjør prisen absurd. Bare avgiftene utgjør 490.305 kroner og totalprisen nærmer seg 900.000 kroner. Bilen gir langt mer mening på grønne skilter og gjerne med en ekstra LED-bar, som testbilen er utstyrt med. 

Startprisen er på ganske så edruelige 449.900 kroner, men manuell girkasse i todørsvariant, mens automatgir og fire dører løfter prisen til 489.900 kroner. Toppmodellen, den såkalte Premium Black Edition, koster 524.900 kroner og da er det få tilvalg du behøver å vurdere. Et artig tilvalg kan være ombyggingen til Arctic Truck 33-utgaven som koster 76.312 kroner, og gjør at bilen ser betydelig villere ut.

Konklusjon

Dette er ikke en kontinentkrysser for dem med dårlig tid, men du verden så nevenyttig du brått føler seg bak rattet i nye Isuzu D-Max. Dette er en helt annen kjøreglede enn i tyske luksusbiler og kjappe elbiler, men kjøreglede – på en eller annen måte – det får du her.

Isuzu D-Max Double Cab 5-seter

 

Motor: 1,9 l. R4, diesel

HK/kW/Nm: 163/120/360

Toppfart: 180 km/t

Egenvekt: 2.105 kg

L/B/H: 526/187/179 cm

Forbruk: 0,92 l/mil

CO2-utslipp: 241 g/km

Nyttelast 995 kg

Kuletrykk 245 kg

Tilhenger 3.500 kg

Taklast 100 kg

Priser:

Startpris (varebil): 449.900 kroner

Testbil med utstyr: 897.800 kroner

 

  • Pluss

Ser tøff ut

Du ser tøff ut i den

Sikkerhetsutstyr

  • Minus

Den er veldig lang

Kjører som en pickup

Koster som en BMW iX

 

  • Design 

Isuzu D-Max har et tydelig designspråk med stedvis skarpe linjer. Slik sett er den lett å like.

  • Førermiljø 

Setene er ganske komfortable og du finner det kjapt til rette. Infotainment er ikke perfekt.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er en pickup og den kjører deretter. Det er en viss sjarm i det, men er ikke for alle.

  • Ytelser 

2,1 tonn før du har satt deg inn kombinert med 163 hestekrefter er tilstrekkelig, men ikke mer.

  • Plass 

Dette er en stor bil, uten tvil. Plassen i baksetet er brukbar, men ikke veldig komfortabelt.

  • Mye for pengene 

Testbilen har fem seter, men denne gir mer mening når du ikke betaler nærmere en halv mill. i avgifter.

  • Score: 6/10 

Styr unna om du liker hvordan vanlige biler kjører. Kjør på om du er fan av looken og de øvrige egenskapene.