Det var i mars nyheten kom om at BMW kjøper rettighetene til bilmerket Alpina. Nå kommer modellen Alpina XB7, som i tillegg til å ha oppgraderingene til utgangspunktet BMW X7 facelift, nå får den spesielle Alpina-«behandlingen».
Heftig V8
Alpina XB7 er basert på modellen BMW X7 M60i, som allerede har en turboladet 4,4-liters V8-motor. Denne motoren har Alpina videreutviklet, så motoreffekten i Alpina XB7 er på heftige 630 hestekrefter mens dreiemomentet er på ganske så voldsomme 800 Nm.
Dreiemomentet skal forøvrig være tilgjengelig fra 1.800 omdreininger og hele veiene opp til 5.600 omdreininger, mens 0 til 100 skal gå unna på rett over 3,9 sekunder.
Høy pris
Utvendig ligner nye Alpina BX7 mye på den allerede ansiktsløftede X7, men med designelementer som kjennetegner Alpina. Mest iøynefallende er kanskje de klassiske 23-tommer store Alpina-felgene med 20 spiler i hver felg. Ikke overraskende er interiøret kledd i påkostet skinn, som løfter Alpina-modellen et hakk eller to over alternativet fra BMW-fabrikken.
I USA, der Alpina BX7 lanseres nå, skal prisen ligge på 145.000 dollar, som tilsvarer omtrent halvannen million kroner i Norge. Imidlertid selges ikke Alpina i Norge, så noen norsk pris med avgifter er vanskelig å regne ut.
Til Sverige?
Den norske BMW-importøren har tidligere opplyst at BMW-forhandleren Förenada Bil i Sverige har betjent det nordiske Alpina-markedet i en årrekke. Da er det kanskje dit man må for å sikre seg en ny Alpina i tiden som kommer.
I Norge starter forøvrig en BMW X7 med 381 hestekrefter på 1.487.194 kroner, mens en X7 M60i ligger på 2.051.457 kroner før utstyr.
Alpina lager for tiden ingen biler basert på elektriske BMW-er, men siden BMW nå eier rettighetene til merket, er det kanskje lov å håpe at det kan endre seg på sikt. Det er ikke utenkelig at en Alpina-basert iX eller i4 kunne vekket interesse blant norske kunder.