Auksjonshusene har virkelig svingt seg for å gjøre det beste ut av en krevende situasjon hvor fysiske auksjoner ble stadig vanskelige å gjennomføre.
Internett viktigere
Forbedrede nettløsninger, for både selve auksjonene og besiktigelser av objekter over nett, fikk 2021 i gang inntil verden igjen åpnet opp. Markedet tok virkelig av på sommeren da kundene igjen kunne møte på fysiske auksjoner og føle atmosfæren på kroppen. Ikke minst i Monterey.
Rene internettauksjoner ble det tredje største «markedet», etter USA og England i 2021. De tredoblet sin andel av omsetningen fra fire til omkring 13 prosent fra i fjor til i år. Hvorvidt veksten vil fortsette blir spennende å se.
Oppgang
Knapt noen følger markedet tettere enn de italienske spesialistene Adolfo Orsi og Raffaele Gazzi. De ga nylig ut den 26. utgaven av «Classic Car Auction Yearbook», en markedsrapport fra 1. september 2020 til 31. august 2021.
Mens fjoråret var preget av korona og avlyste arrangementer, kom 2021 sterkt tilbake. Omsetningsøkningen på de klassiske auksjonshusene de følger har ifølge årboken vært på hele 52 prosent, regnet om til amerikanske dollar på salgstidspunktet. Med en omsetning på rett over en milliard dollar og en salgsprosent på 75, vitner det om en kraftig forbedring og et marked som er tilbake på 2017-nivå.
Viktigst
Oppgangen skyldes ikke minst at Monterey Car Week igjen kunne avvikles med alle sine auksjonshus på plass. Monterey er det definitivt viktigste stedet for omsetning av verdens mest eksklusive biler. Hele seks av de ti dyreste bilene i år ble solgt der i løpet av noen hektiske dager i august.
Riktignok var det langt færre besøkende, spesielt fra andre land, men interessen var stor også på nett. Med en fysisk auksjon var også langt dyrere objekter enn i 2020 under hammeren. Alle de fem dyreste bilene som er solgt på auksjon i 2021 ble omsatt her.
Uten minstepris
En trend som kom for fullt i 2020 var at en stadig større andel av frembudte biler ble solgt uten minstepris. Med et synkende prisnivå de seneste årene krevde auksjonshusene at rimeligere biler ikke skulle ha noen minstepris.
De dyreste auksjonsbilene i 2021
Bil | Pris i dollar | Auksjonshus |
1995 McLaren F1 | 20.465.000 | Gooding & Co. |
1959 Ferrari 250 GT LWB Cal. Spider Comp. | 10.840.000 | Gooding & Co. |
1962 Aston Martin DB4GT Zagato | 9.520.000 | RM Sotheby’s |
1962 Ferrari 268 SP by Fantuzzi | 7.705.000 | RM Sotheby’s |
1966 Ferrari 275 GTB Competizione | 7.705.000 | RM Sotheby’s |
1955 Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione | 6.961.633 | RM Sotheby’s |
1972 Matra MS 670 Artcurial | 6.921.446 | Arcturial |
2010 McLaren MP4-25A F1 Racer RM Sotheby’s | 6.741.384 | RM Sotheby’s |
1955 Jaguar D-Type RM Sotheby’s | 6.000.000 | RM Sotheby’s |
1958 Ferrari 250 GT LWB Berlinetta ‘TdF’ | 6.000.000 | RM Sotheby’s |
Det er dyrt for eieren hvis bilen du ønsker å selge på en auksjon ikke blir solgt. Og det er negativt for auksjonshuset hvis objekt etter objekt ikke blir solgt (på grunn av for høye forventinger hos eieren).
I løpet av slutten av 2021 spredte trenden seg til stadig dyrere biler, og dette har fortsatt inn i året som nå går over i historien. Det er godt mulig det er en slags sikring i salget, men det er i hvert fall positivt for psykologien i markedet at bilene blir solgt. Det virker også som selgerne er blitt litt mørere for å selge, selv om laveste estimat ikke blir oppnådd.
Litt mer normalt
Mens de fem dyreste auksjonsbilene i 2020 var Bugatti, finner du ingen eksemplarer av merket på listen over de ti dyreste i 2021. Nå er det mer tilbake til den vanlige fordelingen med Ferrari som halvparten av bilene på listen.
Dog ikke helt på topp. Der finner vi, som i 2019, McLaren F1. Modellen har etablert seg som den desidert dyreste nyere superbilen. Det har lurt frem de aller fineste eksemplarene på markedet, og 1995-modellen som ble solgt i Monterey har bare gått 390 kilometer. Estimatet var anslått til i overkant av 15 millioner dollar, men den kostet den nye eieren tett på 20,5 millioner dollar før han kunne plassere den i garasjen. Den var den første auksjonsbilen over 20 millioner dollar på tre år.
Racing er toppen
Det er også verd å merke seg at tiden da 1930-tallets luksusbiler var dyrest er over. Nå er det racingbiler, spesielt fra 1950- og 1960-tallet som bringer de aller heftigste budene.
I år, som i fjor, er det Gooding & Co som har de to dyreste bilene, men derfra og ut er det nærmest total RM Sotheby’s-dominans. Kun Artcurial blander seg inn med en Le Mans-vinneren fra 1972: Matra MS 670.
Ferrari-dominans
Hvis en ser på fordelingen av totalomsetningen mellom merkene er Ferrari i særklasse med vel 210 millioner dollar, 20,3 prosent av totalen. Det er nesten tre ganger mer enn Aston Martin med 76,5 millioner dollar. Mercedes-Benz følger på tredje plass med 69,5 millioner dollar. Porsche følger deretter, foran Ford, Bugatti, McLaren og Jaguar, selvsagt med høyst varierende antall og snittpriser.
Enkelte Ferrari-modeller har opplevd en kraftig økning den seneste tiden, etter noen svake år. F40 er en modell i databasen til Classic Car Auction Yearbook som har blitt solgt over 1.300 ganger i løpet av 26 år, så deres snittpriser er nok ganske representative. Fra en snittpris på vel 1,2 millioner dollar i 2020 har modellen økt til 2,0 millioner i 2021. Ingen dårlig avkastning hvis du timet det riktig.