I fjor viste Audi frem to elektriske konseptbiler med svært så sportslig preg. Audi Skysphere var en toseters kabriolet som kunne krympe akselavstanden for å kjøre mer sportslig, og Grandsphere var en fireseters kupeversjon på samme tema.
Den siste kunne dog ikke trekke seg sammen, noe eventuelle baksetepassasjerer sikkert ville være takknemlig for. Felles for begge konseptene var at de viste hvordan autonomi på nivå fire i fremtiden vil kunne håndtere lange motorveistrekninger på egen hånd, og for så å finne frem ratt og pedaler til sjåføren for å ivareta kjøregleden på småveier.
Ligner Porsche
Audi Urbansphere Concept bygger pÃ¥ den samme plattformen som de to foregÃ¥ende, kalt Premium Platform Electric – PPE – med 800 volts intern arkitektur. Det skal muliggjøre lading av batteriet pÃ¥ 120 kWh med opp til 270 kW, og kunne øke kapasiteten fra fem til 80% pÃ¥ 25 minutter.
Noen av tallene er til forveksling like de Porsche Taycan stiller med, men Taycan bygger på J1 plattformen. Rekkevidde for Urbansphere skal være på hele 750 km målt etter WLTP, og siden det står Audi på innholdsfortegnelsen sørger to elmotorer på hver sin aksel for Quattro firehjulsdrift. Effekten oppgis til 295 kW og 690 Nm.
Norsk fjellheim
I pressemeldingen skriver Audi at Urbansphere i utgangspunktet ble utviklet for livet i kinesiske megabyer, og i et svært uvanlig grep lot design-teamet potensielle kunder være med på utviklingsprosessen. Siden det ofte er trangt om plassen og lite privatliv i kinesiske storbyer, ble fokuset noe av det samme som gjør at nordmenn elsker å være på hytta.
Komfortable liggestoler som vipper bakover, en diger TV-skjerm og litt trepanel her og der er velkjente elementer fra norsk fjellheim. Og i den medfølgende videosnutten forteller en i teamet at en av design-skissene inneholdt en bålpanne, og at baksetene var utformet som en diger sofa. Et annet team-medlem sier at han alltid drømmer om fritid og frie rom, noe mange hyttefolk vel kan kjenne seg igjen i.
Kjedelig
For å ivareta privatlivet i størst mulig grad, har Audi montert et buet panel bakpå nakkestøttene, som det går an å skyve ut til siden for å skjerme seg fra medpassasjerer. I tillegg til at den digre skjermen kan vise forskjellige programmer, bys det også på VR-briller i dør-lommene, slik at det skal gå an å se på utsikten i et annet land mens bilen kjører.
Hele filosofien blir konkretisert i et av utsagnene omtrent halvveis i videoen, der en av de potensielle kundene ganske enkelt slår fast at «tiden du tilbringer på veien er faktisk ganske kjedelig». Med det utgangspunktet gir det mer mening å designe en konseptbil uten særlig mye fokus på selve kjøreopplevelsen.
UFO
Utseendemessig tar sjefsdesigner Mark Lichte bladet fra munnen i siste sekvens, der han setter frem påstanden om at dette ikke er en moderne tolkning av en flerbruksbil, men derimot et romskip på hjul. Silhuetten bringer uungåelig tankene tilbake til tiden da Renault Grand Espace gjorde livet lettere for småbarnsfamilier og fotballtrenere.
Audi-en har selvsagt et par ekstra funksjoner for å tydeliggjøre romskip-profilen. Det som vel kanskje får Audi Urbansphere til å minne mest om en UFO, er den lysende røde løperen som projiseres ned på bakken når dørene åpnes. De er for øvrig hengslet i hver ende uten noen B-pillar, slik at det skal bli enkelt å ta bilder av interiøret.
Lys men ikke luft
Den digre Audi-grillen er beholdt, men slipper ikke inn noe luft lengre siden forbrenningsmotoren hører fortiden til. Den er derimot fylt av LED-lys, som skal kommunisere med omverdenen ved hjelp av diverse grafiske symboler og blinkende mønstre. Hekken har fått samme system, og indikerer blant annet hvorvidt batteriet lades. Som en del av autonomi på nivå fire nevner Audi også at bilen selv vil finne frem til både ladestasjon og parkeringsplass på egen hånd, etter å ha sluppet av passasjerene.
Dette er ifølge Audi den største konseptbilen de har laget til dags dato. Den er drøyt 5,5 meter lang, to meter bred og 1,78 meter høy. Med tanke på at den er elektrisk gir det temmelig mye rom på innsiden, men i stedet for å stappe inn flest mulig seter har de altså fokusert på den formen for luksus kinesiske kunder tydeligvis setter høyest, god plass og privatliv.
Pek og snurr
Setene skal være sydd i et materiale det går an å resirkulere flere ganger uten at kvaliteten taper seg, og hverken kuer eller andre dyr har måttet klare seg uten vitale deler som hud for å kle opp interiøret. Trepanelene i dørene skjuler forskjellige kontroller som lyser opp, og den lille joysticken som stikker ut skal kunne gjenkjenne hva du vil bare du peker på den og snurrer fingrene rundt i luften, takket være avansert kamera-teknologi.
Det er unektelig interessant å se hvordan et samarbeid mellom Audi og deres fremtidige kinesiske kunder har formet en konseptbil der fokuset ligger på alt annet enn gleden ved å kjøre bil.