Audi klar for Dakar i 2023

Les hele artikkelen

I mars i år vant Audi RS Q e-tron Abu Dhabi Desert Challenge. To måneder tidligere stilte hybriden i Dakar Rally. 

EGEN KLASSE: I Ã¥rets Dakar Rally stilte Audi i den nye klassen T1.U – Ultimate Prototype. Ingen andre bilprodusenter var representert i den kategorien.

Foto: Audi

Audi snakker varmt om etappeseire, men den elektriske rallybilen med en bensindreven TFSI rekkeviddeforlenger til å lade batteriene stilte i sin egen klasse, FIA T1.U – Ultimate Prototype. Audi hadde med tre biler, ingen gikk til topps sammenlagt. Seieren var mer at samtlige biler fullførte den 4.000 kilometer lange styrkeprøven. Forhåpentligvis stiller flere bilprodusenter i klassen neste år, slik at det kan kalles en konkurranse og ikke bare en forhåndsbestemt walkover.

Vraket «elefantføtter»

E2-betegnelsen er et vink til 1980-tallets Audi Quattro i gruppe B i rally-VM, og for å vise at dette er andre generasjon hybrid-fremtid. Den nye ørkenraceren har stålchassis og et komplett nytt karosseri lagd av karbonfiber og kompositter. Resultatet er 4,67 meter langt, 1,95 meter bredt og 2,3 meter høyt, og bilen er 17 centimeter lengre enn forgjengeren.

ULIKE: Ifølge sjefdesigner Axel Löffler deler ikke E2 ett eneste karosseripanel med den første bilen.

Illustrasjoner: Audi

Aero-partiene bak forhjulene, som skulle lede luftstrømmen langsmed og forbi dørene, er vraket. Internt ble løsningen kalt «elefantfoten». Med den nye fasongen, der karosseriet er avrundet som på en båt foran og bak,  har man spart vekt og optimalisert aerodynamikken.

BREDERE: Cockpiten er bredere, men samtidig er tyngdepunktet på bilen lavere enn på årets Dakar Rally-bil.

Illustrasjoner: Audi

Ifølge Audi er luftmotstanden redusert med 15 prosent, mens toppfarten er begrenset – i tråd med regelverket – til 170 km/t. Vektbesparelsen til tross har FIA andre ideer om idealvekten. Neste års T1.U-klasse skal bestå av biler som veier maks 2.100 kilo, og ikke 2.000 kilo som var kravet i år. Audi var flere titalls kilo over, derav regelendringen neste år.

For effektiv kjøler

RS Q e-tron E2 har en 2,0-liters TFSI-motor for å generere strøm, samt 800-volts batteripakke og tre elmotorer. Effekten er 392 HK. Fra 0 til 100 km/t på ujevnt underlag tar 4,5 sekunder.

LITT LEGO: Eksteriøret og felgene spesielt minner mye om danske byggeklosser, satt sammen av en femåring. Men det er ekte vare, må vite. Foto: Audi

Klimaanlegget er oppgradert. Før hendte det at kjølepumpen var så effektiv at den ikke bare kjølte ned kupeen, men når den gikk for fullt kunne den også fryse kjølevæsken. Derfor vil kjølepumpen heretter slås av og på automatisk. Det skal spare energi, samtidig som temperaturen i bilen bare varierer marginalt, selv på lengre stint. BF Goodrich-dekkene måler 37 x 12,5 R17.