Audi e-tron blir Q8

Les hele artikkelen

2020 var Äret da Audi e-tron ble norges mest solgte bil. Nesten 10.000 eksemplarer ble registrert her i landet, og det var fÞrste gang Audi toppet listen, da det normalt er litt mindre kostbare modeller som utgjÞr de stÞrste volumene. Men Audi traff blink med en elektrisk SUV, firehjulstrekk, god nok plass og bra ytelser pakket inn i et tiltalende ytre. InteriÞret var pÄ sedvanlig Audi-vis ogsÄ svÊrt tiltalende, med stilig design og mengder av spennende menyer pÄ den store skjermen.

DÞpt pÄ nytt

Siden den gang har elbilmarkedet utviklet seg i rasende tempo, og nÄ har Audi gitt den tidligere storselgeren bÄde en ansiktslÞftning og et nytt navn. Bilen pÄ bildene skal hete Audi Q8 e-tron. Det er like greit Ä fÄ modellen inn i Q-klassen fÞrst som sist, siden det etter hvert har blitt ganske mange variasjoner med pÄskriften e-tron.

POPULÆR: Audi Q8 e-tron vil komme bĂ„de som vanlig SUV og i Sportback, en variant som har vist seg Ă„ vĂŠre svĂŠrt sĂ„ populĂŠr. 

AUDI AG

IfĂžlge pressemeldingen valgte de Q8 fordi det sender en tydelig beskjed om at dette er toppmodellen blant de Ă„tte elbilene Audi i skrivende stund produserer. Planen skal vĂŠre Ă„ tilby 20 forskjellige innen 2026, og samtidig fase ut alle forbrenningsmotorer.

Foretrekker flate kurver

Audi Q8 e-tron kommer bÄde som vanlig SUV, og i den Sportback varianten som har vist seg svÊrt sÄ populÊr.

FLATT: Som en del av ansiktslÞftning blir de kjente ringene helt flate pÄ Audi Q8 e-tron.

AUDI AG

Begge varianter vil kunne velges med tre forskjellige drivlinjer, og de to kraftigste fÄr dessuten et batteri pÄ 114 kWh brutto (106 kWh netto) mens innstegsmodellen fÄr 95 kWh (89 kWh netto). Interessant nok skal maksimal ladeeffekt ikke vÊre mer enn 170 kW, men de pÄpeker at en jevn og flat ladekurve er mye bedre enn Ä kunne skilte med en enkeltstÄende hÞy verdi.

Livlige diskusjoner

Nederst pÄ rangstigen stÄr Audi Q8 50 e-tron, med to elmotorer som yter 250 kW og 664 Nm i boost mode. SUV-en skal ha en rekkevidde pÄ 491 km WLTP og Sportback-varianten 505 km WLTP. Et hakk opp byr Audi Q8 55 e-tron ogsÄ pÄ to elmotorer samt det store batteriet pÄ 114 kWh brutto, og skal yte 300 kW og 664 Nm i boost mode.

ULIKE BATTERI: Audi e-tron Q8 fÄr to ulike batterier avhengig av hvilken modell som velges. De to stÞrste blir pÄ 114 kWh brutto, men det minste er pÄ 95 kWh brutto. 

AUDI AG

Rekkevidden Þker da til henholdsvis 582 km WLTP for SUV-en og 600 km WLTP for Sportback. BÄde Q8 50 e-tron og Q8 55 e-tron har sperret toppfart pÄ 200 km/t. Tallet for dreiemoment er nÞyaktig 664 Nm i begge modellene, noe som nok vil skape livlige diskusjoner i forskjellige forum.

Tilleggsbevilgning

Toppen av kransekaka pyntes med Audi SQ8 e-tron, som fÄr bÄde det store batteriet pÄ 114 kWh og tre elmotorer. De skal til sammen yte 370 kW og 973 Nm i boost mode, men rekkevidden faller 494 km WLTP for SUV-en og 513 km WLTP for Sportback.

RASKEST. Audi SQ8 e-tron blir toppmodellen med tre elmotorer og hÞyest effekt, samt hÞyest toppfart pÄ 210 km/t.

AUDI AG

Toppfarten fÄr her en tilleggsbevilgning, og sperres pÄ 210 km/t. De to elmotorene driver ifÞlge Audi hvert sitt bakhjul, og den sentrale hjernen regner ut hvor mye moment som skal fordeles til enhver tid. Akselerasjon fra 0-100 km/t for toppmodellen skal vÊre 4,5 sekunder, mens Q8 55 e-tron greier det pÄ 5,6 sekunder.

Fjernstyring

Audi opplyser at det er omtrent 40 forskjellige fĂžrerassistentsystemer som skal bidra til en sikker kjĂžretur. Disse benytter et bredt utvalg signaler som kommer fra fem radarer, fem kamera og 12 ultrasoniske sensorer.

GODT BELEGG: Grillen pÄ Audi Q8 e-tron blir stapp full av kamera, ultrasoniske sensorer og radarer som skal bidra med signaler til de 40 forskjellige fÞrerassistentsystemene. 

sagmeister_potography / Audi

I likhet med blant annet Mercedes EQS skal ogsÄ Audi Q8 kunne fjernstyres med telefonen for Ä parkere pÄ steder der det er for trangt for Ä Äpne dÞrene. Hvorvidt den du stiller bilen ved siden av blir sÊrlig fornÞyd eller hensynsfull gjenstÄr Ä se.

Tegner pÄ asfalten

PĂ„ hver side av den nye grillen med alle radarene befinner det seg to frontlys, som kan utstyres med digital Matrix LED.

MATRIX: Audi Q8 e-tron kan utstyres med digitale Matrix LED frontlys som i tillegg til Ä skrive navnet pÄ bilen i lys, skal kunne projisere veimerking der det mangler og lyse opp folk og rÞvere i veikanten. 

AUDI AG

I tillegg til Ä skjerme mÞtende trafikk fra Ä bli blendet, skal de kunne tegne opp hvite markerings-linjer pÄ landeveier der det mangler, projisere hjulspor du bÞr fÞlge for Ä holde deg midt i feltet, og vise symboler som varsler om ulykker eller veiarbeid lengre frem. Forskjellen fra Ä vise dette i head-up-display er at lysene tegner det opp pÄ asfalten, og altsÄ gjÞr det synlig pÄ utsiden av bilen.

Massasje og tomflasker

PÄ innsiden venter det som i utgangspunktet er det samme interiÞret som fÞr, men med noen oppfriskede detaljer. Setene kan nÄ blÄse bÄde varmt og kaldt oppetter ryggen, og dersom du krysser av for de sikkert mer kostbare kontur-setene blir det massasje i tillegg.

LEKKERT: InteriÞret er i utgangspunktet det samme, men Audi Q8 e-tron kan nÄ by pÄ blant annet massasje i setene. 

AUDI AG

Forskjellige materialer av trevirke og karbonfiber kan bidra til Ä heve fÞlelsen av luksus, og for de som har fokus pÄ resirkulering vil Audi tilby det de kaller et teknisk materiale basert pÄ pantede brusflasker.

Skybaserte tjenester

Noe av det som gjorde den opprinnelige Audi e-tron sÄ attraktiv var den store skjermen, noe ikke sÄ mange andre kunne tilby pÄ den tiden. De er pÄ plass i Audi Q8 ogsÄ, med siste nytt innen bÄde underholdning, navigasjon og det som visstnok skal vÊre muligheten for Ä gi stemmekommandoer den forstÄr. I tillegg tilbys sÄkalt car-to-X tjenester.

HVA VENTER RUNDT SVINGEN?: Audi Q8 e-tron skal kunne benytte sÄkalt car-to-X teknologi for Ä varsle deg om hendelser lengre fremme pÄ veien, for eksempel en veltet tÞmmerbil bak svingen. 

sagmeister_potography / Audi

Dette er et skybasert system som samler informasjon fra alle andre Audi-er utstyrt med car-to-X, og sammenstiller det med informasjon hentet fra kamera langs veien, veikryss med sensorer i bakken, trafikkmeldings-tjenester og alt annet som registrerer hendelser i trafikken. Dataene analyseres, og brukes til Ä oppdatere navigasjonssystemet i bilen, slik at det skal bli mulig Ä unngÄ lange kÞer og omrÄder der det har skjedd en ulykke.

I slekt med andre Q-er

De velkjente ringene foran og bak har nÄ blitt helt flate, og fremstÄr som om de er lakkert pÄ bilen. I tillegg har Audi skrevet inn modellnavnet pÄ B-stolpen med laser. De fremmÞtte ingeniÞrene forsikrer at de har brukt all sin klÞkt og kunnskap for Ä sikre at det ikke er noe som blekes av verken solen eller ivrige vaskemaskiner.

SENKES: Audi Q8 e-tron fÄr luftfjÊring som standard, noe som kan senke eller heve bilen med opptil 7,6 centimeter. 22-tommers felger i nytt design kler bilen godt. 

AUDI AG

LuftfjÊring blir standard, og hÞyden kan varieres med 76 millimeter. Felger blir tilgjengelig i stÞrrelse fra 19 til 22 tommer, og det mÄ sies at bilen ser usedvanlige lekker ut pÄ de stÞrste sÄlene. Fronten, hekken og en del av listverket har blitt fornyet, og det er tydelig at denne nye utgaven nÄ slekter pÄ de andre modellene med Q i navnet. Det skal vÊre mulig Ä bestille bilen fra midten av november, og forventet salgsstart er pÄ vÄrparten i 2023. ForelÞpig har Audi opplyst at prisen vil starte pÄ 74.400 euro i Tyskland, som blir ca. 750.000 kroner. Fra nyttÄr vil det komme avgifter pÄ elbiler, og norske priser vil bli klare nÄr avgiftene er bestemt.