2020 var året da Audi e-tron ble norges mest solgte bil. Nesten 10.000 eksemplarer ble registrert her i landet, og det var første gang Audi toppet listen, da det normalt er litt mindre kostbare modeller som utgjør de største volumene. Men Audi traff blink med en elektrisk SUV, firehjulstrekk, god nok plass og bra ytelser pakket inn i et tiltalende ytre. Interiøret var på sedvanlig Audi-vis også svært tiltalende, med stilig design og mengder av spennende menyer på den store skjermen.
Døpt på nytt
Siden den gang har elbilmarkedet utviklet seg i rasende tempo, og nå har Audi gitt den tidligere storselgeren både en ansiktsløftning og et nytt navn. Bilen på bildene skal hete Audi Q8 e-tron. Det er like greit å få modellen inn i Q-klassen først som sist, siden det etter hvert har blitt ganske mange variasjoner med påskriften e-tron.
Ifølge pressemeldingen valgte de Q8 fordi det sender en tydelig beskjed om at dette er toppmodellen blant de åtte elbilene Audi i skrivende stund produserer. Planen skal være å tilby 20 forskjellige innen 2026, og samtidig fase ut alle forbrenningsmotorer.
Foretrekker flate kurver
Audi Q8 e-tron kommer både som vanlig SUV, og i den Sportback varianten som har vist seg svært så populær.
Begge varianter vil kunne velges med tre forskjellige drivlinjer, og de to kraftigste får dessuten et batteri på 114 kWh brutto (106 kWh netto) mens innstegsmodellen får 95 kWh (89 kWh netto). Interessant nok skal maksimal ladeeffekt ikke være mer enn 170 kW, men de påpeker at en jevn og flat ladekurve er mye bedre enn å kunne skilte med en enkeltstående høy verdi.
Livlige diskusjoner
Nederst på rangstigen står Audi Q8 50 e-tron, med to elmotorer som yter 250 kW og 664 Nm i boost mode. SUV-en skal ha en rekkevidde på 491 km WLTP og Sportback-varianten 505 km WLTP. Et hakk opp byr Audi Q8 55 e-tron også på to elmotorer samt det store batteriet på 114 kWh brutto, og skal yte 300 kW og 664 Nm i boost mode.
Rekkevidden øker da til henholdsvis 582 km WLTP for SUV-en og 600 km WLTP for Sportback. Både Q8 50 e-tron og Q8 55 e-tron har sperret toppfart på 200 km/t. Tallet for dreiemoment er nøyaktig 664 Nm i begge modellene, noe som nok vil skape livlige diskusjoner i forskjellige forum.
Tilleggsbevilgning
Toppen av kransekaka pyntes med Audi SQ8 e-tron, som får både det store batteriet på 114 kWh og tre elmotorer. De skal til sammen yte 370 kW og 973 Nm i boost mode, men rekkevidden faller 494 km WLTP for SUV-en og 513 km WLTP for Sportback.
Toppfarten får her en tilleggsbevilgning, og sperres på 210 km/t. De to elmotorene driver ifølge Audi hvert sitt bakhjul, og den sentrale hjernen regner ut hvor mye moment som skal fordeles til enhver tid. Akselerasjon fra 0-100 km/t for toppmodellen skal være 4,5 sekunder, mens Q8 55 e-tron greier det på 5,6 sekunder.
Fjernstyring
Audi opplyser at det er omtrent 40 forskjellige førerassistentsystemer som skal bidra til en sikker kjøretur. Disse benytter et bredt utvalg signaler som kommer fra fem radarer, fem kamera og 12 ultrasoniske sensorer.
I likhet med blant annet Mercedes EQS skal også Audi Q8 kunne fjernstyres med telefonen for å parkere på steder der det er for trangt for å åpne dørene. Hvorvidt den du stiller bilen ved siden av blir særlig fornøyd eller hensynsfull gjenstår å se.
Tegner på asfalten
PÃ¥ hver side av den nye grillen med alle radarene befinner det seg to frontlys, som kan utstyres med digital Matrix LED.
I tillegg til å skjerme møtende trafikk fra å bli blendet, skal de kunne tegne opp hvite markerings-linjer på landeveier der det mangler, projisere hjulspor du bør følge for å holde deg midt i feltet, og vise symboler som varsler om ulykker eller veiarbeid lengre frem. Forskjellen fra å vise dette i head-up-display er at lysene tegner det opp på asfalten, og altså gjør det synlig på utsiden av bilen.
Massasje og tomflasker
På innsiden venter det som i utgangspunktet er det samme interiøret som før, men med noen oppfriskede detaljer. Setene kan nå blåse både varmt og kaldt oppetter ryggen, og dersom du krysser av for de sikkert mer kostbare kontur-setene blir det massasje i tillegg.
Forskjellige materialer av trevirke og karbonfiber kan bidra til å heve følelsen av luksus, og for de som har fokus på resirkulering vil Audi tilby det de kaller et teknisk materiale basert på pantede brusflasker.
Skybaserte tjenester
Noe av det som gjorde den opprinnelige Audi e-tron så attraktiv var den store skjermen, noe ikke så mange andre kunne tilby på den tiden. De er på plass i Audi Q8 også, med siste nytt innen både underholdning, navigasjon og det som visstnok skal være muligheten for å gi stemmekommandoer den forstår. I tillegg tilbys såkalt car-to-X tjenester.
Dette er et skybasert system som samler informasjon fra alle andre Audi-er utstyrt med car-to-X, og sammenstiller det med informasjon hentet fra kamera langs veien, veikryss med sensorer i bakken, trafikkmeldings-tjenester og alt annet som registrerer hendelser i trafikken. Dataene analyseres, og brukes til å oppdatere navigasjonssystemet i bilen, slik at det skal bli mulig å unngå lange køer og områder der det har skjedd en ulykke.
I slekt med andre Q-er
De velkjente ringene foran og bak har nå blitt helt flate, og fremstår som om de er lakkert på bilen. I tillegg har Audi skrevet inn modellnavnet på B-stolpen med laser. De fremmøtte ingeniørene forsikrer at de har brukt all sin kløkt og kunnskap for å sikre at det ikke er noe som blekes av verken solen eller ivrige vaskemaskiner.
Luftfjæring blir standard, og høyden kan varieres med 76 millimeter. Felger blir tilgjengelig i størrelse fra 19 til 22 tommer, og det må sies at bilen ser usedvanlige lekker ut på de største sålene. Fronten, hekken og en del av listverket har blitt fornyet, og det er tydelig at denne nye utgaven nå slekter på de andre modellene med Q i navnet. Det skal være mulig å bestille bilen fra midten av november, og forventet salgsstart er på vårparten i 2023. Foreløpig har Audi opplyst at prisen vil starte på 74.400 euro i Tyskland, som blir ca. 750.000 kroner. Fra nyttår vil det komme avgifter på elbiler, og norske priser vil bli klare når avgiftene er bestemt.