Selv om James Bond liker å kjøre fort, foretrekker han å gjøre det i stil. Derfor har Aston Martin vært hans foretrukne kjøretøy helt siden «Goldfinger» hvor han kjørte en DB3 i boken og en DB5 i filmen. Om han skal kjøre den nyeste Vantage F1 Edition Roadster i en film er uvisst, men om han gjør det vil det være med blandete følelser. Fartsstripen over hele bilen og den store hekkspoileren kler nemlig ikke en hemmelig agent i smoking, men når han skal kjøre fra skurkene i over 300 kilometer i timen vil han likevel være glad for det dramatisk økte marktrykket.
På norske landeveier komme ikke spoileren like mye til sin rett, men det er gjort mye annet med bilen du vil ha glede av på norske veier og baner. Inspirert av Aston Martins retur til Formel 1-sirkuset er F1 Edition ment å yppe seg mot de øvre delene av 911-segmentet, samtidig som den er noe av det heftigste Aston Martin har laget. Selv om Max Verstappen kalte den en skilpadde da den tjenestegjorde som Pace Car i Formel 1-løpet i Melbourne før påske.
Mer og mindre
Sammenlignet med den vanlige Vantage V8 har F1 Edition fått mer av alt du ønsker deg og mindre av det du ikke vil ha, som vekt, lyddemping og små felger. Prisen har riktignok økte med en halv million kroner, men da er det meste av utstyret du ellers ville brukt noen hundre tusen på inkludert, så differansen spises delvis opp.
Nå er ikke 20-tommers felger lite på en sportsbil, men med lavere profil på Pirelli P-Zero-dekkene og 21-tommere blir veigrepet bedre. Da nyter du også godt av at fjæringen er stivere, de adaptive demperne kjappere i returen, mens hjulopphenget foran har mer negativ camber. Når du slipper opp gassen og eventuelt bremser litt inn i svingen og får riktig mengde trykk på forhjulene, er styringen surrealistisk presis og gjør det gøy å utforske grensene.
Voldsom og forutsigbar
Bak er den elektronisk styrte differensialen gjort mer nøytral og du kan akselerere voldsomt og forutsigbart ut av svingene før bilen overstyrer. Med ESP i «Trac» kan du likevel gjøre det i trygg forvissning om at elektronikken tar kontroll hvis du skulle miste den. Uten ESP skal du vite hva du holder på med og gjerne ha litt plass, men den lave vekten og gode balansen gjør det mulig å tøffe seg i Bø også.
Å la bilen spinne og logre oppover i girene bekrefter at du har fått 25 ekstra hestekrefter til disposisjon. Dette nyter du godt av oppover i hele det lange turtallsregisteret fra den fireliters V8-eren med turbo. Når du til slutt nærmer deg turtallssperren lyser det diskret opp gult og rødt i instrumentpanelet, men det hadde vært ønskelig med et noe mer synlig varsel, for øynene ser gjerne langt frem når du turer frem med stivt høyreben.
Tre ganger tre
I tillegg til ESP har støtdemperne også tre trinn med «Sport», «Sport+» og «Trac», slik bilens kjøreprogram også har. Det bestemmer oppførselen til gassresponsen, girkassen, styringen og ikke minst sportseksosen, som ved aktiv kjøring i «Trac» faktisk kler den store hekkspoileren. Det knatrer og smeller akkurat så mye du ønsker for å få bekreftet at du kjører hardt.
I motsetning til sin fjerne fetter Mercedes-AMG GT med den samme fireliters V8-motoren under panseret, har Aston Martin en tradisjonell ZF automatgirkasse mot tyskerens dobbeltclutch. Det gir noen hundredelers ulempe for briten, men samtidig komfortabel sjalting under all slags kjøring.
F1 Edition har heller ingen tradisjonell kickdown med et klikk i bunnen av gasspedalen, men er turtallet håpløst lavt girer den kjapt ned avhengig av kjøreoppsettet og kjørestilen. Bilen har selvfølgelig også de karakteristiske store girhendlene på rattstammen, like selvfølgelig i aluminium og ikke i plast.
Dypt og godt
Disse er plassert bak det nesten firkantete rattet med alcantara i grepsonene som også betjener infotainmentsystemet og den enkle fartsholderen. Du sitter dypt og godt i sportsseter hvor noe av skinnet er byttet ut med alcantara for bedre friksjon. Lengden på setet kan ikke justeres, men det kan tiltes og ikke minst kan sidevangene presses inn mot kjærlighetshåndtakene. Det høye dashbordet og smale vinduslinjen forsterker følelsen av at du sitter lavt i en bil som er meget lav.
Er du over gjennomsnittlig høy kan vinden over den nesten horisontale frontruten lugge litt i håret, men med vinduene oppe og vindavviser mellom de to markerte veltebøylene blåser det lite i kupeen, i hvert fall i norske hastigheter. Fartsfølelsen øker som alltid i en roadster og du kan nyte solen og naturen på en helt annen måte, mens taket kan betjenes i fart. Da sitter du samtidig godt pakket inn i mer alcantara, skinn og karbon, mens plastfaktoren er lik null.
Førermiljøet er utformet med tanke på heftig kjøring, med Aston Martins karakteristiske girknapper i midtkonsollen. Der sitter det også en rekke elegante knapper og vippebrytere med metallkant for klima og kjørefunksjoner. Den lille multimediaskjermen er av gammel årgang, men betjenes med et praktisk kommandohjul og en berøringsflate mellom setene. Et enkelt instrumentpanel med sentral turteller og noe grafikk på hver side synes gjennom det tykke rattet.
Små og smale
De små og smale hovedlyktene med LED-kjørelys hviler på den brede grillen som har fått bredere underleppe med winglets på sidene. Det profilerte panseret som dekker hele bilens bredde, blant annet for å redusere antall karosseriskjøter, har fått smale lufteåpninger i karbon. At panseret er langt skjønner du når du åpner det, for hele motoren er plassert bak forhjulene for optimal vektfordeling.
Lufteåpningen i karbon i forskjermen har fått F1 Edition-logo og åpningen glir over i den profilerte døren, som på sedvanlig vis åpnes ikke bare ut, men også opp. Den kraftfulle hjulbuen bak får plass til de 295 millimeter brede bakhjulene mens den buete og smale lyslinjen bak er en del av den integrerte hekkspoileren. Den brede diffusoren med to doble eksosrør har fått elementer i bilens farge og øverst troner den nevnte hekkspoileren. Like lite kledelig på en Aston Martin som de limegule bremsekaliperne.
Noe du ikke ser er akslingen i karbon, programvareoppdateringene og de mange nevnte endringene i understell, motor og girkasse. Det er de som gjør bilen det lille hakket mer spesiell og gjør at Aston Martin Vantage-kundene kan oppgradere bilparken med en ny roadster og en ny coupé-versjon, slik Porsche-kundene også kan med sine foreløpig 23 versjoner av 911.
Aston Martin er fortsatt litt mer eksklusiv enn Porsche, noe du merker med oppmerksomheten du får underveis. Den bør du tåle for den er udelt positiv.
Aston Martin Vantage F1 Edition Roadster
Drivlinje 4,0-liter V8 T RWD
HK/kW/Nm 535/393/685
0-100 km/t 3,6 sek.
Toppfart 314 km/t
Egenvekt 1.570 kg
L/B/H/ 449/192/127 cm
Forbruk 1,03 l/mil
CO2-utslipp 235 g/km
Bagasjerom 281 liter
- Pris
Fra 2.100.000 kr
Denne modellen 2.600.000 kr
Med utstyr 2.700.000 kr
- Pluss
Kjøreglede
Drivlinje
Design
- Minus
Hekkspoiler
Turtallsindikator
Fartsgrenser
- Design
F1 Edition har flere tøffe og mange nye detaljer, men en stor som trekker ned.
- Førermiljø
Enkel skjerm, men alt er oppsatt på heftig kjøring og alt er dritlekkert.
- Kjøreegenskaper
Med midtmotor, oppgradert understell og lav vekt tåler denne å presses hardt.
- Ytelser
Du må langt opp i 911-hiarkivet for å holde følge med F1 Edition.
- Plass
Du sitter dypt og trangt, men ikke for trangt, og du får med golfsett og små kofferter.
- Mye for pengene
Målt i luksus, kjøreglede og ytelser er dette konkurransedyktig og vel så det.
- Konklusjon 9
Strengt å ikke gi toppscore, men James Bond kler ikke fartsstripe og hekkspoiler.