I elbillandet Norge har diskusjonen om vinterrekkevidde for elbiler gått i årevis. Nå er temaet på dagsorden i EU, som har startet arbeidet med en mulig «WLTP Low Temperature Test» som eventuelt skal gjøres på -7 grader.
-Vi er veldig glade for at arbeidet med vinterrekkevidde har kommet i gang, sier teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork.
Lillemork er BILs representant i internasjonale fora for bilprodusentene, og er godt kjent med tematikken rundt vinterrekkevidde. Det er ingen hemmelighet at temperatur påvirker elbilens ytelser i stor grad, i tillegg til gassfoten, last, snø og vind. Det er svært viktig for bransjen å kunne gi så god og omfattende informasjon som mulig om hvordan elbilen yter i kulda, og en egen vinter-WLTP vil gi svært velkommen tilleggsinformasjon for norske elbilister.
-Temaet har vært på dagsorden mange ganger. At det nå er innledet diskusjoner i EU om en «WLTP Low Temperature Test», nærmere bestemt ved -7 grader er en stor seier. BIL er svært tilfreds med dette, og håper det blir en realitet, sier Lillemork.
Han tror imidlertid at bilbransjen og forbrukerne i Norge må være forberedt på at det vil ta tid før arbeidet med testen er ferdig.
-Det er grunn til å regne med at en slik prosess i EU vil ta tid, så de aller nærmeste årene vil vi uansett ikke kunne ha en «vinter-WLTP» å forholde oss til. Men heldigvis har vi allerede BIL og NBFs veileder, som gir både gode tips og forhold å hensynta hva gjelder bruk av elbilen. Elbilforeningen har også svært god informasjon om hvordan elbilister får mest mulig glede av bilen sin også når det er kaldt, sier Lillemork.