Åpner ny butikk i Norge

Les hele artikkelen

– Vi er ikke en vanlig bilbutikk, fastslår Rune Barth.

Han er daglig leder i det danskeide selskapet Formula Automobile, som står bak importen og salget av Maserati og Ferrari i Norge. Begivenheten er nå at de har fått etablert en fullverdig Ferrari-forhandler, slik at splitter nye biler offisielt kan selges her til lands.

Startprisen er på rett under tre millioner, men strekker seg mot 22 millioner kroner gitt at du er en av de utvalgte kundene som får kjøpe spesialmodellene. I andre etasje står nyhetene, samt en Formel 1-bil fra 2017-sesongen og en egen «lounge» for valg av materialer, farger og utstyr. Kjelleren rommer en nyoppusset avdeling for bruktbiler, mens glinsende gulv og sortmalte vegger i nabolokalet skal friste til å kjøpe de øvrige luksusbruktbilene som fås inn.

SATSER PÅ LUKSUS: Rune Barth, daglig leder i det danskeide selskapet Formula Automobile som åpner Ferrari-butikk i Norge. 

Foto: Håkon Sæbø

Begrenset tilbud

Til åpningen har Barth og merkesjef Bård Abrahamsen skaffet til veie en rekke spesialmodeller. De skal understreke at en autorisert Ferrari-forhandler kan dreie seg om mer enn salg av vanlige produksjonsbiler.

Blant annet vises bilen Ferrari Daytona SP3, som kun produseres i 599 eksemplarer. Dette er en av bilene i den såkalte Icona-serien, som belager seg på begrenset produksjon og svært eksklusive kundelister. Prisen starter på rett over 20 millioner kroner og én skal være solgt til en nordmann.

– Jeg skulle gjerne solgt flere, sier Abrahamsen og sikter til at etterspørselen overgår det begrensede tilbudet.

LAGERBILER: Formula Automobile regner ikke med å ha mange nye biler på lager, men denne Ferrari Roma-en er helt ny og klar for levering. 

Foto: Håkon Sæbø

Han forteller om et hierarki der toppkundene må eie Ferrari-er for om lag 80 millioner kroner og ha et særdeles godt kundeforhold, for å i det hele tatt bli vurdert av italienerne som verdig. Ferrari foretrekker at slike kunder kjører løpsbiler også, men et absolutt krav er det ikke.

I Norge finnes det etter sigende to slike toppkunder, men en tredje skal visstnok få innpass i løpet av året.

SPESIALMODELL: Formula Automobile Norge utstiller en av selskapets spesialmodeller, en Ferrari Monza SP2. Spesielt utvalgte kunder kan kjøre de fremtidige modellene. 

Foto: Håkon Sæbø

Utenfor trappen opp til nybilavdelingen står en annen spesialmodell, en Ferrari LaFerrari, som kostet rundt 12,5 millioner kroner i Norge da den var ny i 2014. Nå koster en tilsvarende bil ca. 26 millioner kroner før avgifter, som langt på vei bekrefter Abrahamsens påstand om verdien på de spesielle bilene:
– Bruker du 70 millioner kroner på biler over en femårsperiode får du tilbake 80 millioner, spekulerer han.

BRUKTBILKJELLER: Kundene som er på jakt etter en brukt Ferrari vil finne veien til spesialrommet i kjelleren. 

Foto: Håkon Sæbø

Abrahamsen mener at de få kundene som får tilgang på spesialmodellene fra Ferrari, kan tjene gode penger på dem, men at det må kjøpes mange vanlige Ferrari-modeller før man kommer seg på toppen og kan handle de mest sjeldne utgavene.

– Kundene må signere på at de ikke selger bilene før det er gått to år. Gjør de det, blir de svartelistet hos Ferrari, forteller han.

Formula Automobile Norge

 
  • Formula Automobile Norge eies av danske Johnny Laursen via Formula Holding. Michael Stang Treschow eier 33 prosent av Formula Automobile Norge og Rune Barth er daglig leder.
  • I 2020 tok Laursen over som hovedeier både i Autoxo og Autoxo Sport, som tidligere var eiet 100 prosent av Treschow. Det skjedde etter store underskudd som førte til at Treschow måtte låne inn betydelige summer for å sikre likviditeten.
  • Driften i Autoxo ble videreført i Autoxo Sport, som da omsatte 395 millioner med underskudd på 18 millioner slik at det sammenslåtte regnskapet for Autoxo bokførte et nytt underskudd på 26,6 millioner i 2020.

SUV-interesse

Om man ikke har 70 millioner å handle Ferrari for, men likevel ønsker å komme på godfot med den italienske superbilprodusenten, kan det kjøpes litt færre biler og få innpass på den såkalte VIP-listen. 

Da kan det også hende man får anledning til å sikre seg den kommende SUV-en, som ventes å få V12-motor og pris på rundt seks millioner kroner på norske skilt. Etter alt å dømme skal Ferraris SUV være på plass til høsten og etter planen leveres til norske kunder mot begynnelsen av 2023.

VIL SELGE FLERE SPESIALMODELLER: Ferrari-merkesjef Bård Abrahamsen.

Foto: Håkon Sæbø

– Vi har allerede et tosifret antall nordmenn som har meldt sin interesse, forteller Abrahamsen og sammenligner bilen med eksklusiviteten til en Rolls-Royce Cullinan.

Hvor mange norske VIP-kunder Ferrari har på listen sin, vil ikke Abrahamsen avsløre, men han  nevner at den er «tosifret».

IKKE FOR ALLE: Denne spesialmodellen, en Ferrari 812 Competizione, tilbys kun de beste kundene. 

Foto: Håkon Sæbø

Gammel kjenning

De nyoppussede lokalene på Billingstadsletta i Asker skal ifølge Brath holde Ferraris høye krav til beskaffenhet. Her er det møbler fra italienske Poltrona Frau og lamper fra Flos, men adressen er den samme som da bilgründer Gisle Valen og superbilselger Olav Medhus slo seg opp med selskapet Autostrada Sport i 2008. De fikk agentur på Maserati og drev Ferrari-verksted før selskapet ble kjøpt av Medhus og Treschow-Fritzøe-arving Michael Stang Treschow, som omdøpte butikken til Autoxo Sport.

Bak Formula Automobile står dansken Johnny Laursen, som i tillegg forhandler Ferrari i Sverige, Danmark og Finland, men Treschow eier stadig en tredjedel av den norske forhandleren.

Formula Automobile med nye Ferrari-lokaler i Norge.
Formula Automobile med nye Ferrari-lokaler i Norge.

Langsiktig investering

På spørsmål om hvor mange biler Formula Automobile har som mål å selge i Norge, er Barth taus. Heller ikke hvor mye eierne har investert i anlegget på Billingstad vil den daglige lederen kommentere, men han understreker at det er en langsiktig investering.

– Etterspørselen etter luksusbiler er økende og derfor satser vi på Norge, sier Brath.

Finansavisen omtalte i november i fjor at Autoxo på to år har tapt 52 millioner kroner. Brath bedyrer at resultatene er bedre nå.

– Når regner dere med å tjene penger på dette?

Resultatet for 2021 er vesentlig forbedret, men om vi tjener penger i år eller ikke, vil jeg ikke spekulere i. Vi satser langsiktig på Ferrari, sier han.

Formula Automobile Norge som selger Ferrari superbiler. Bilbutikk superbil superbiler bilforretning luksus luksusbiler
Foto: Håkon Sæbø

I godt selskap

Med Formula Automobiles nye satsning, er Billingstad blitt et vannhull for luksusbilinteresserte. Like «rundt hjørnet» sitter konkurrenten Olav Medhus og hans kolleger i ByMedhus med salg av brukte superbiler, mens Nils Tronrud har den autoriserte Jaguar Land Rover-forretningen på andre siden av gaten. 

Og rett bortenfor har Tronrud i tillegg Norges eneste Bentley-forhandler som ligger ved Porsche Center Asker og Bærum.