Hvis du lurer på hvordan en kanonkule har det i avfyringsøyeblikket har Mercedes-AMG svaret med sin GT S E Performance. Effekten og lyden fra en blodtrimmet V8-motor med bistand fra en F1-inspirert elmotor er kanskje ikke like heftig som flere kilo antent krutt under trykk, men 843 hestekrefter, 1.470 (sic.) Nm i dreiemoment og et AMG sportseksosanlegg føles nesten slik.
Utslippet og støynivået er dessuten radikalt mye lavere i bilen og konsekvensene ved avfyring mye mindre dramatisk, selv om det er mulig å gjøre skade med AMGs nye prosjektil ved uvøren bruk også.
Tung
Det er andre store forskjeller også, som at bilen veier 50 ganger mer enn en 155 millimeters granat med sine 2.380 kilo. Akserasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,9 sekunder når asfalten er tørr og varm er betydelig saktere enn granatens 0 til 3.000 på et par hundredeler. Så slipper bilføreren å ta hensyn til corioliskraften, som på grunn av jordrotasjonen fører til betydelig avdrift også, heldigvis.
Litt lyd fra dekkene, noe mer fra eksosanlegget, lett logring med hekken og små bevegelser i rattet vil sjåføren likevel oppleve, men det er det umiddelbare tunnelsynet, kilingen i hele kroppen og brede gliset som merkes best. Selv om noen trolig vil føle ubehag når innvollene klasker inn i ryggraden og farten tiltar i et uvirkelig tempo.
Lyd
I en verden med stadig raskere elbiler, med eventuell elektronisk lyd fra høyttalerne, er det samtidig en befrielse å høre smellene fra eksosanlegget når du girer opp, akkompagnert av overtrykket fra turboen, og knatringen fra de fire store eksosrørene når du slipper gassen eller girer ned.
At du kan overstyre girkassens ni trinn med hendler på rattet gir også en følelse av aktiv bruk av V8-eren under panseret, selv om automatkassen er tregere enn en dobbeltclutchkasse. De to girene på elmotoren bak sørger automatisk for maksimal effekt både i lave og høye hastigheter.
Du har samtidig et helt arsenal av kjøreprogrammer og oppsett du kan velge for å få bilen slik du ønsker under kjøring.
Valg
Du kan velge all fra «Glatt», «Individual» og «Elektrisk» via «Comfort» og «Sport» til «Sport+» og «Race». Dette påvirker alt fra motor og girkasse via AMG Dynamics til støtdempere og eksoslyd i flere trinn. I Individual kan du dessuten legge inn utkobling av filskiftassistenten, som ikke er annet enn et irritasjonsmoment når veimerkingen ikke matcher idealsporet.
AMG Dynamics er et sensorbasert system som forutser bilens oppførsel på bakgrunn av oppsett og kjørestil. Valgene Basic, Advanced, Pro og Master påvirker styringen, firehjulsdriften og differensialen for å holde antispinn og stabilitetskontrollen ESP på avstand lengst mulig.
Med ESP i «Sport» flyttes denne grensen litt nærmere avgrunnen, bokstavelig talt og skrur du det helt av er du enten veldig god eller veldig gal. Ønsker du et godt forhold til din lokale dekkforhandler har bilen dessuten såkalt Drift Mode, hvor alle kreftene går til bakhjulene, uten annen assistanse enn at differensialen får litt mer å jobbe med.
Bedre
Hensikten med AMG Dynamics er å gjøre deg til en bedre, eller i alle fall raskere sjåfør, selv om Lewis Hamilton trolig klarer seg godt uten. Det er ikke lett å merke forskjellene før du antagelig kjører flere runder og analysere disse i bilens Track Pace-program, men vi stoler på at AMG-ingeniørene utgjør en forskjell, om enn liten.
Ved kjøring på offentlig vei er det de voldsomme kreftene som gjør størst inntrykk. Du merker at bilen er tung og må ta de nødvendige forholdsreglene, men gigantiske karbonkeramiske skivebremser biter så hardt at det er friksjonen mellom dekk og asfalt som avgjør bremselengden. Bilens høye vekt vil derfor påvirke dekkene mer, men Michelin Pilot Sport 4-dekk i 315/30 og 275/35-dimensjon holder godt på kald asfalt.
Hastigheten i svingene avgjøres av flere ting, men 4Matic+ med sømløs og helt variabel fordeling av kreftene mellom de to akslingene gjør en god jobb for å få flest mulig krefter ned i asfalten. Det er lett å fremprovosere understyring, men har du brukt bremsepedalen i tide er det lett å bytte til overstyring med den andre pedalen.
Merkes
Å få effekten ned i underlaget gjelder også kreftene i elmotoren bak, som også kan sendes forover. Den elektronisk styrte differensialen gjør også sitt for å dytte bilen rundt svingen. Bakakselstyringen sørger samtidig for optimal stabilitet, selv bakhjulene prøver å ta en litt drøyere sving enn forhjulene når du er aggressiv med gasspedalen.
Alle disse tekniske funksjonene er ikke lette å merke og skille fra hverandre, annet enn at du hele tiden føler et du har litt å gå på. Samtidig vil medtrafikanter, ville dyr og sunn fornuft legge en liten demper på kjøringen, men hvis du ikke humrer og lar deg imponere sammen med en solid dose skrekkblandet fryd er du enten følelsesløs eller gal.
Skrur du kommandohjulet på rattet tilbake til «Comfort» blir bilen betydelig slappere på mange måter, mens de de stive støtdemperne blir litt mykere og girkassen sjalter silkemykt både opp og ned. Styringen føles også lett når hjulene triller pent av gårde, men det er ikke derfor du kjøper denne bilen.
AMG Performance-setene foran og de to like dype First Class-setene bak er samtidig mer fokusert på å holde deg fast enn å gjøre de lange kjøreturene komfortable. Trolig blir alle som unngår bilsyke fornøyde likevel.
Luksus
Foruten det eksklusive nappaskinnet i seter og på en rekke andre flater, er det karbon og alcantara som dekker resten. Det er riktignok noe plast nederst på B-stolpen, men når dørlommene i skinn er foret glemmer du fort det. Med over 400.000 kroner i ekstrautstyr på en bil hvor keramiske bremser, bakakselstyring og en rekke AMG-pakker er standard, er det lett å skjønne at du ikke vil lide noen nød ombord.
Alt av komfort- og sikkerhetsutstyr, samt Multibeam LED-lys, panoramasoltak og garasjeportåpner integrert i speilet er bare noe av det du vil nyte godt av.
Den brede todelte instrumentpanelet og infotainmentskjermen samt det avanserte head-up displayet kan betjenes fra rattet, ved berøring, på en flate mellom setene eller via stemmestyringssystemet «Hey Mercedes». Litt merkelig at du må bla andre vei på flaten som på skjermen og det er lett å bla for langt. Du kan ikke gjøre alt med stemmen, men det meste fungerer veldig godt med god grafikk, rask respons og såkalt Augumentet Reality for god oversikt, hvor virkelig informasjon blandes med det digitale.
Stor
Foruten den høye vekten er den firedørs GT-versjoen en stor bil, basert på en annen plattform enn de transakselbaserte todørs GT-bilene. Det betyr god plass i de to baksetene, mens bagasjerommet har en klønete batterikasse som begrenser volumet til 335 liter.
Linjene, proporsjonene og detaljene på bilen er lette å like. Den klassiske AMG-fronten med en stor grill med vertikale linjer og en stor stjerne, samt store luftinntak og lav underleppe ser tøft ut. Elegante LED-frontlykter som går rundt hjørnene og et panser med to markerte pukler levner ingen tvil om at det befinner seg noe kraftig under det.
21-tommers AMG-felger og gullfargete bremsekalipere glir godt inn i sidene med høye skulderlinjer og smale vinduer. Hekken er ganske udramatisk bortsett fra den lave diffusoren med to doble trapesformede eksosrør. Den integrerte spoileren spretter automatisk opp i høye hastigheter, men kan heves manuelt hvis du synes det er tøft.
Kort
Batteriet på 6,1 kWh lader og bruker strømmen raskere enn tradisjonelle plugg-inn hybrider med sin F1-teknologi, hvor kjøling er avgjørende. Mercedes-AMG GT S E Performance har en elektrisk rekkevidde på kun 13 kilometer og de kunne nesten spart seg for ledningen, da batteriet uansett lades under kjøring. Hvor mye avhenger av valgt kjøremodus.
Det bidrar derfor mer til lavere forbruk, teoretisk utslipp og redusert avgift enn praktisk elektrisk kjøring. Det er da heller ikke hensikten i en toppmodell fra AMG, hvor bedre ytelser er det endelige målet og du kan glemme å kjøre bilen med WLTP-forbruket på 0,79 liter pr. mil.
Elmotoren yter for øvrig ikke 204 hestekrefter i mer enn ti sekunder, men de gangene du skal akselerere fullt forbi 200 kilometer i timen klarer du deg sikkert med de 150 elektriske hestene du da får. I tillegg til de 639 fra bensinmotoren.
Bombe
Det at sportsbiler får et ladbart batteri og en dose F1-teknologi er stort sett positivt. Ferrari SF90 Stradale og 296 GTB klarer å gjøre dette uten å øke vekten for mye, mens Porsche Panamera Turbo S E Hybrid og Mercedes-AMG GT S E Performance veier like mye som navnene er lange. Noen kompromisser må man likevel vanligvis leve med, og dette er et av de enkleste å svelge.
Høy pris, lite bagasjerom og mye vekt må du derfor leve med, men som en lynrask teknologibombe med heftig lyd og noen praktiske egenskaper klarer du trolig det.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Drivlinje: 4,0 liter V6 + elmotor 4×4
Elmotor 204/150 kw
V8 639/470/900
HK/kW/Nm (system) 843/620/1.470
0-100 km/t: 2,9 sekunder
Toppfart:316 km/t
Egenvekt uten fører: 2.380 kg
L/B/H: 505/195/145 cm
Batterikapasitet (netto): 6,1 kWh
Elektrisk rekkevidde 13 km
Forbruk: 0,79, l/mil
CO2-utslipp: 180 g/km
Bagasjerom: 335 liter
- Pris
Fra (GT 53) 1.778.000 kr
Denne modellen 2.583.000 kr
Denne med utstyr 3.004.378 kr
- Pluss
Ytelser
Kjøreegenskaper
Hele pakken
- Minus
Vekt
Pris
Bagasjerom
- Design
Hvis du ikke skal ha en liten toseter, er det slik den heftige GT-cruiseren skal se ut.
- Førermiljø
Lekkert, omfattende og brukervennlig, med deilige materialer og heftige AMG-sportsseter.
- Kjøreegenskaper
Den har all den teknologien som gjør deg til en raskere (og bedre?) sjåfør, men vekten hemmer litt.
- Ytelser
Det blir nesten fjollete hvis man mener at dette ikke er raskt nok.
- Plass
Fire dype seter i en romslig kupe og et bagasjerom med en klønete batterikasse.
- Mye for pengene
Det koster å kjøpe en bil med så mye av alt, men den kan dekke en rekke behov.
- Konklusjon 9
Bilen er for tung for å være en sportsbil, men vil du ha det nyeste og beste AMG har å by på vil du ikke angre.