«Vi er ved et vendepunkt i vĂ„r historie. Vi ser tilbake pĂ„ Lincolns fortid og finner inspirasjon for fremtiden i det vi har utrettet â samtidig som vi balanserer merkets kjerneverdier og redefinerer vĂ„re kjĂžretĂžyer og erfaringer for den neste generasjon av luksusklienter», sa Lincoln-sjef Joy Falotico pĂ„ vĂ„rparten da man markerte 100 Ă„r med Lincoln i Ford-systemet.
Store forandringer
Og han hadde mer pÄ hjertet: «Timingen av vÄrt 100-Ärsjubileum kunne ikke vÊre mer ideelt idet vi skifter til en elektrisk fremtid»
Hvis du er i tvil: Jo da, Lincoln er i live, med fire store SUV-modeller (og en ny Zephyr sedan i Kina pÄ gang). Salget har ligget like pÄ nordsiden av 100.000 pÄ verdensbasis i en del Är, men i fjor falt det til under 90.000.
Hele 50.000 av disse ble produsert og solgt i Kina, sÄ noe mÄ skje med trenden for at merket skal vÊre relevant og ha en fremtid i sine tradisjonelle markeder.
Og med ny designsjef (Athony Lo med fortid fra Saab og Renault) og to nye, gigantiske konseptbiler pÄ bare fire mÄneder mÄ det bety at Ford mener alvor med sitt luksusmerke. OgsÄ for starten av de kommende 100 Är i hvert fall.
Nye linjer
Den fĂžrste av de to var deres fĂžrste elektriske bil, Lincoln Star Concept. Det er en gedigen SUV med svakt avrundede linjer og ganske softe sider uten mye grafikk. Helt ulikt dagens modeller.
Fire mÄneder var scenen satt for en ny konseptbillansering. Denne gang pÄ Pebble Beach, hvor Lincoln var et av de merkene som var viet spesiell oppmerksomhet med egne klasser for merkets historie. Og et publikum som mÄ vÊre midt i mÄlgruppen for Lincoln.
Og med 100-Ärsjubileet som passende kulisse var det ingen grunn til Ä vÊre beskjedne, sÄ Lincoln klinket til med en enorm, strÞmlinjeformet konseptbil kalt Model L100 Concept.
«Quiet flight»
Dimensjonene pÄ Coupé-konseptet er ikke offentliggjort, men ut fra bildene mÄ den strekke seg langt mot seksmetersstreken inn i fremtiden. En glatt fremtid, som selvsagt er elektrisk med hÞyintensitetsbatterier vi ikke har i dag, autonom og luksuriÞs.
«Quiet flight» kaller de formsprĂ„ket, og uten fortidens (les: i gĂ„r) hindringer kan bilens design endres sĂ„ kraftig som man gjĂžr her. Flatene flyter sĂ„ sĂžmlĂžst og glatt over i hverandre fra front til hekk at det er en fryd â eller er det kjedelig?
Linjene er fullstendig ubrutte og sÄ lange at det mÄ nÊrme seg verdensrekord av et eller annet slag. Konseptet har i hvert fall verdensrekord i dÞrer, for de to dÞrene Äpner seg fra frontvinduet og er hengslet helt i bakkant. At du trenger minst en ledig parkeringsplass pÄ hver side for Ä komme ut er ingen bekymring pÄ et konsept.
Sett den fĂžr?
Det hele er sÄ velproporsjonert, velgjennomfÞrt og rent til den skarpt avhugde Kamm-hekken at en ikke kan fri seg fra tanken om hvor en har sett dette fÞr. For i all sin banebrytning i Lincoln-sammenheng er hovedlinjene langt fra nye streker.
Konseptet gir litt vibber av enorme Vision Mercedes-Maybach 6 som kom allerede i 2016, Rolls-Royce Sweptail fra 2017 og McLaren Speedtail fra 2018. Alle biler som har blitt bare til konsepter, one-offs og i McLarens tilfelle rett over 100.
Helligdom?
Dette er i hvert fall ikke en biltype som kan redde salgstallene til Lincoln fremover, og det var sikkert ikke meningen med konseptet heller.
Vi lar Lincoln-sjef Joy Falotico fĂ„ siste ord â uten Ă„ forsĂžke Ă„ oversette svulstighetene â som sikkert er pĂ„ sin plass nĂ„r du runder 100:
«With the Model L100 Concept, we reimagine what the Lincoln sanctuary might look like for our clients of tomorrow moving us forward to define the next chapter of the Lincoln story».