Kawasaki, Yamaha og et antall andre transportrelaterte selskaper samarbeider for Ã¥ forske pÃ¥ hydrogen som drivstoff i forbrenningsmotorer. MÃ¥let er Ã¥ utvikle et rent, karbonnøytralt drivstoff som kan brukes i bÃ¥de 2- og 4-hjulede kjøretøy. Blant de andre deltakerne i gruppen finner vi store selskaper som Mazda, Subaru og giganten Toyota. Toyota samarbeider ogsÃ¥ med Yamaha og Denso, den japanske spesialisten pÃ¥ tenningskomponenter. Yamaha har fokus pÃ¥ innvendige komponenter i tillegg til motorprototyper, forbrenningsstudier, ytelse og forbedrings potensiale. Denso har ansvar for Ã¥ utvikle injektorer for direkte innsprøyting og tennplugger for hydrogendrift. Kawasaki har hatt fokus pÃ¥ hydrogen som drivstoff siden 2010 og de utvikler for tiden verdens første flytende hydrogendrivstoff. Planen er at produktet skal være ferdig i løpet av Ã¥ret. Det futuristiske drivstoffet lages etter sigende av australsk brunkull. Selskapet har allerede statiske motorer som gÃ¥r pÃ¥ hydrogen og hensikten er Ã¥ introdusere dem i biler, motorsykler, bÃ¥ter og fly i fremtiden. I tillegg til de nevnte selskapene kommer Honda og Suzuki ogsÃ¥ til Ã¥ bli med i prosjektet – det gjør at «de 4 store» i mc-sektoren jobber i felleskap og aktivt for Ã¥ skape et karbonnøytralt «konvensjonelt» drivstoff for motorsykler av alle størrelser.
Noen som er villig til å vedde på at de ikke lykkes…?