Akkurat lansert: Helt ny elbil fra Volkswagen

Les hele artikkelen

Volkswagen trekker det digitale teppet av deres første SUV-coupe ID.5, og lover flere spennende funksjoner, som evnen til å parkere på egen hånd. 

Selvsikker

Volkswagen snublet i startblokka med introduksjonen av ID.3, der endeløse softwareproblemer skapte dårlig stemning. Da ID.4 kom på markedet var det aller meste fikset, men designen bar fremdeles litt preg av at dette var ukjent mark. Nå ruller de frem ID.5 i både standard og GTX utgave, og har tydeligvis blitt mer selvsikre. I pressemeldingen opplyses det at ID.5 vil komme med en motor på bakakselen, og GTX vil få firehjulstrekk og to motorer. Uten å tøye strikken merket antagelser alt for langt, kan en vel regne med at tallene som gjelder for ID.4 blir temmelig like på den nye modellen. 

BOBLE? Det kan nesten se ut som volkswagen har vendt tilbake til røttene og lansert en moderne tolkning av bobla.

Foto: Volkswagen

Antakelse i baklomma

I så tilfelle blir batteriet på 77 kWh netto, og da Volkswagen viste frem konseptbilen ID.5 i stripete pysjamas tidligere i år anslo de rekkevidden til 497 kilometer i henhold til WLTP. Det tallet har siden blitt moderert noe, og nå sier de 480 km med forbehold om typegodkjenning.  Effekten oppgis til 220 kW, og med samme antakelse i baklomma skulle da dreiemomentet ligge på 460 Nm. 

Den innebygde laderen er sannsynligvis også av samme type som den øvrige familien, med en ladeeffekt på 11 kW. Hurtiglading øker med 10 kW, og vil være begrenset til 135 kW ladeffekt. Audi Q4 Sportback med omtrent like krum rygg som ID.5 greier 1.200 kg på tilhenger, og en må vel kunne forvente at folkets vogn ikke skal være noe dårligere. 

FRISKT OG MODERNE: Interiøret ser friskt og moderne ut. Volvo lanserte nylig C40 Recharge i samme segment som Volkswagen ID.5, og der var interiøret betydelig mer traust. 

Foto: Volkswagen

Tøff uten pysjamas

Den stripete pysjamasen til konseptbilen har blitt skrellet av, og en selvsikker og tøff design kommer til syne. ID.5 GTX har mer visuell tyngde og tilstedeværelse på veien enn ID.3 og ID.4. Linjene beveger seg tett opp mot Audi, og det kan hende enkelte revurderer kjøpet av Q4 Sportback til fordel for ID.5. Bilen skal være utstyrt med versjon 3.0 av softwaren, noe som ifølge Volkswagen gjør at alt virker på en gang. Såkalt utvidet virkelighet, eller «Augmented Reality», har allerede blitt testet på ID.4 og Skoda Enyaq, og det skal være tilgjengelig på ID.5. 

UTEN STRIPER: I August viste Volkswagen frem et konsept med striper, som gav en tydelig indikasjon på proporsjonene. Nå som den har fått skrellet av stripene er det en selvsikker og tøff design som kommer til syne. 

Foto: Volkswagen

Hvorvidt det krever noe form for avkrysning nevnes ikke, men det går an å gjette. En annen spennende funksjon de viser frem, er muligheten for å parkere bilen via telefonen. Etter å ha vist bilen hvor den skal stå i oppkjørselen, skal den altså være i stand til å gjennomføre øvelsen selv. Denne funksjonen ble vist under testen av Mercedes-Benz EQS tidligere i år, og dersom det fungerer like godt er det nok et steg opp i premiumsegmentet for folkevognen. 

FLATERE LITER: Bagasjerommet skal ifølge Volkswagen være like stort på ID.5 som på ID.4. Noen av literne har kanskje blitt litt flatere og bredere i prosessen. 

Foto: Volkswagen

Snakker til veggen

En annen funksjon som skal hjelpe deg på din veg er såkalt V2X kommunikasjon. Det går i korthet ut på at bilens systemer kommuniserer både med skytjenester sentralt, og kilder til trafikkdata lokalt. Lokale kilder kan for eksempel være kamera ved trafikklys, sensorer som måler trafikkmengde i veibanen, og ladepunkter som kommuniserer hvorvidt det er ledige kontakter å oppdrive. Hensikten skal være å gjøre det sikrere å kjøre bil, samt optimalisere trafikkflyten. Forhåndssalget starter ifølge produsenten i november, med levering i 2022. Norske priser er foreløpig ikke klare. 

PRATSOM: Med V2X protokollen aktiv blir det en god del prating mellom bilen og omkringliggende systemer. 

Foto: Volkswagen