Volkswagen trekker det digitale teppet av deres første SUV-coupe ID.5, og lover flere spennende funksjoner, som evnen til Ã¥ parkere pÃ¥ egen hÃ¥nd.Â
Selvsikker
Volkswagen snublet i startblokka med introduksjonen av ID.3, der endeløse softwareproblemer skapte dÃ¥rlig stemning. Da ID.4 kom pÃ¥ markedet var det aller meste fikset, men designen bar fremdeles litt preg av at dette var ukjent mark. NÃ¥ ruller de frem ID.5 i bÃ¥de standard og GTX utgave, og har tydeligvis blitt mer selvsikre. I pressemeldingen opplyses det at ID.5 vil komme med en motor pÃ¥ bakakselen, og GTX vil fÃ¥ firehjulstrekk og to motorer. Uten Ã¥ tøye strikken merket antagelser alt for langt, kan en vel regne med at tallene som gjelder for ID.4 blir temmelig like pÃ¥ den nye modellen.Â

BOBLE? Det kan nesten se ut som volkswagen har vendt tilbake til røttene og lansert en moderne tolkning av bobla.
Antakelse i baklomma
I sÃ¥ tilfelle blir batteriet pÃ¥ 77 kWh netto, og da Volkswagen viste frem konseptbilen ID.5 i stripete pysjamas tidligere i Ã¥r anslo de rekkevidden til 497 kilometer i henhold til WLTP. Det tallet har siden blitt moderert noe, og nÃ¥ sier de 480 km med forbehold om typegodkjenning. Effekten oppgis til 220 kW, og med samme antakelse i baklomma skulle da dreiemomentet ligge pÃ¥ 460 Nm.Â
Den innebygde laderen er sannsynligvis ogsÃ¥ av samme type som den øvrige familien, med en ladeeffekt pÃ¥ 11 kW. Hurtiglading øker med 10 kW, og vil være begrenset til 135 kW ladeffekt. Audi Q4 Sportback med omtrent like krum rygg som ID.5 greier 1.200 kg pÃ¥ tilhenger, og en mÃ¥ vel kunne forvente at folkets vogn ikke skal være noe dÃ¥rligere.Â

FRISKT OG MODERNE: Interiøret ser friskt og moderne ut. Volvo lanserte nylig C40 Recharge i samme segment som Volkswagen ID.5, og der var interiøret betydelig mer traust.Â
Tøff uten pysjamas
Den stripete pysjamasen til konseptbilen har blitt skrellet av, og en selvsikker og tøff design kommer til syne. ID.5 GTX har mer visuell tyngde og tilstedeværelse pÃ¥ veien enn ID.3 og ID.4. Linjene beveger seg tett opp mot Audi, og det kan hende enkelte revurderer kjøpet av Q4 Sportback til fordel for ID.5. Bilen skal være utstyrt med versjon 3.0 av softwaren, noe som ifølge Volkswagen gjør at alt virker pÃ¥ en gang. SÃ¥kalt utvidet virkelighet, eller «Augmented Reality», har allerede blitt testet pÃ¥ ID.4 og Skoda Enyaq, og det skal være tilgjengelig pÃ¥ ID.5.Â

UTEN STRIPER: I August viste Volkswagen frem et konsept med striper, som gav en tydelig indikasjon pÃ¥ proporsjonene. NÃ¥ som den har fÃ¥tt skrellet av stripene er det en selvsikker og tøff design som kommer til syne.Â
Hvorvidt det krever noe form for avkrysning nevnes ikke, men det gÃ¥r an Ã¥ gjette. En annen spennende funksjon de viser frem, er muligheten for Ã¥ parkere bilen via telefonen. Etter Ã¥ ha vist bilen hvor den skal stÃ¥ i oppkjørselen, skal den altsÃ¥ være i stand til Ã¥ gjennomføre øvelsen selv. Denne funksjonen ble vist under testen av Mercedes-Benz EQS tidligere i Ã¥r, og dersom det fungerer like godt er det nok et steg opp i premiumsegmentet for folkevognen.Â

FLATERE LITER: Bagasjerommet skal ifølge Volkswagen være like stort pÃ¥ ID.5 som pÃ¥ ID.4. Noen av literne har kanskje blitt litt flatere og bredere i prosessen.Â
Snakker til veggen
En annen funksjon som skal hjelpe deg pÃ¥ din veg er sÃ¥kalt V2X kommunikasjon. Det gÃ¥r i korthet ut pÃ¥ at bilens systemer kommuniserer bÃ¥de med skytjenester sentralt, og kilder til trafikkdata lokalt. Lokale kilder kan for eksempel være kamera ved trafikklys, sensorer som mÃ¥ler trafikkmengde i veibanen, og ladepunkter som kommuniserer hvorvidt det er ledige kontakter Ã¥ oppdrive. Hensikten skal være Ã¥ gjøre det sikrere Ã¥ kjøre bil, samt optimalisere trafikkflyten. ForhÃ¥ndssalget starter ifølge produsenten i november, med levering i 2022. Norske priser er foreløpig ikke klare.Â

PRATSOM: Med V2X protokollen aktiv blir det en god del prating mellom bilen og omkringliggende systemer.Â