Absurd Bugatti

Les hele artikkelen

Som alle luksus- og superbilleverandÞrer tilbyr Bugatti kundene sine Ä gÄ bananas. Ikke bare i en tradisjonell konfigurator, men helst i direkte kontakt med bÄde designere, fargespesialister og hÄndverkere.

Dype lommebĂžker

Alle med Ă©n hovedoppgave: Å fĂ„ kunden til Ă„ fĂžle seg sĂ„ viktig og godt mottatt som mulig. Slik gĂ„r oppgaven fra Ă„ bygge en relativt standard bil, med sĂŠrpreget farge- og utstyrskombinasjon til Ă„ bli et stort prosjekt, nĂŠrmest uten grenser.

Et prosjekt som involverer kunden omtrent som et yachtbygg, bÄde i pris og varighet. Et prosjekt som kunden, eller klienten som det heter i de kretser, igjen kan involvere sine venner i.

Slik kan fĂžlelsen av noe helt spesielt, noe unikt, dyrkes i de innerste sirkler, mens lommeboken Ă„pnes maksimalt, og overfĂžringene til produsenten kommer med jevne mellomrom.

«STARTNUMMER»: Bugatti liker Ä kle sine biler med startnummer i grillen, men noe racingprogram er det neppe planer om.

Bugatti

Brutal

Slik blir det sannsynligvis med de 29 eksemplarene som skal bygges av Bugatti Chiron Super Sport. NÄ er en Chiron SS rimelig unik i seg selv, med 25 centimeter lengre karosseri for en optimal aerodynamikk, en 8-liters W16 quad-turbomotor pÄ nÊr 1.600 hestekrefter og ditto newtonmeter dreiemoemnt.

Resultatet er ytelser du selvsagt ikke kan bruke noen steder, med mindre du er fĂžrer med Formel 1-kvalifikasjoner og tilgang til en racerbane: 0 – 200 km/t gĂ„r pĂ„ 5,8 sekunder, en tid som for ikke lenge siden var imponerende for halve hastigheten. 300 km/t passerer de beste fĂžrerne etter drĂžye 12 sekunder, og hele akselerasjonsĂžvelsen kappes elektronisk ved 440 km/t.

Hva med racing?

Hva som er hensikten med slike ytelser aner vi ikke. De er sÄ langt forbi noe som kan forklares med noe i nÊrheten av rasjonelle argumenter at svaret vel blir noe i nÊrheten av: «Fordi vi kan».

Det blir en slags maktdemonstrasjon fra Bugattis side at man kan spĂžrre: Hvorfor man ikke heller tar opp Bugattis stolte racingtradisjoner og bevise sin overlegenhet i konkurranse med de store i Formel 1 eller langlĂžp?

LYSBØLGER: «Vagues de LumiÚre»-mÞnsteret ble brukt pÄ Bugatti for fÞrste gang pÄ Veyron i 2011, sÄ det skulle ikke forundre oss om det er samme kunde.

Bugatti

Fargerik start

Det er spĂžrsmĂ„l de to fĂžrste (selvsagt anonyme) kundene av denne modellen neppe har brydd seg mye om, for her snakker vi fabrikkscustomisering pĂ„ hĂžyt nivĂ„. Ikke minst pĂ„ lakksiden, hvor bĂ„de designere og hĂ„ndverkere har fĂ„tt virkelig boltre seg med et design de kaller «Vagues de LumiĂšre» – lysbĂžlger.

Mens den ene kunden valgte Ä gÄ for mÞrk blÄ eksponert karbonfiber og sorte «lysbÞlger», tok den andre helt av og la knall oransje bÞlger over et lys blÄtt karosseri. Selvsagt med like knalle felger og interiÞr.

DELTE MENINGER: Kunde nummer to har valgt samme lakkmÞnster, dog med langt mer diskret utfÞrelse i mÞrk blÄ karbon og sorte bÞlger.

Bugatti

Hvor mange timers arbeid dette er, og hva regninga kom pÄ, skal vi ikke engang prÞve Ä spekulere i. At noen flere av kundene skal ha falt ned pÄ samme spesifikasjon anser vi for usannsynlig.