Absurd Bugatti

Les hele artikkelen

Som alle luksus- og superbilleverandører tilbyr Bugatti kundene sine å gå bananas. Ikke bare i en tradisjonell konfigurator, men helst i direkte kontakt med både designere, fargespesialister og håndverkere.

Dype lommebøker

Alle med én hovedoppgave: Å få kunden til å føle seg så viktig og godt mottatt som mulig. Slik går oppgaven fra å bygge en relativt standard bil, med særpreget farge- og utstyrskombinasjon til å bli et stort prosjekt, nærmest uten grenser.

Et prosjekt som involverer kunden omtrent som et yachtbygg, både i pris og varighet. Et prosjekt som kunden, eller klienten som det heter i de kretser, igjen kan involvere sine venner i.

Slik kan følelsen av noe helt spesielt, noe unikt, dyrkes i de innerste sirkler, mens lommeboken åpnes maksimalt, og overføringene til produsenten kommer med jevne mellomrom.

«STARTNUMMER»: Bugatti liker å kle sine biler med startnummer i grillen, men noe racingprogram er det neppe planer om.

Bugatti

Brutal

Slik blir det sannsynligvis med de 29 eksemplarene som skal bygges av Bugatti Chiron Super Sport. Nå er en Chiron SS rimelig unik i seg selv, med 25 centimeter lengre karosseri for en optimal aerodynamikk, en 8-liters W16 quad-turbomotor på nær 1.600 hestekrefter og ditto newtonmeter dreiemoemnt.

Resultatet er ytelser du selvsagt ikke kan bruke noen steder, med mindre du er fører med Formel 1-kvalifikasjoner og tilgang til en racerbane: 0 – 200 km/t går på 5,8 sekunder, en tid som for ikke lenge siden var imponerende for halve hastigheten. 300 km/t passerer de beste førerne etter drøye 12 sekunder, og hele akselerasjonsøvelsen kappes elektronisk ved 440 km/t.

Hva med racing?

Hva som er hensikten med slike ytelser aner vi ikke. De er så langt forbi noe som kan forklares med noe i nærheten av rasjonelle argumenter at svaret vel blir noe i nærheten av: «Fordi vi kan».

Det blir en slags maktdemonstrasjon fra Bugattis side at man kan spørre: Hvorfor man ikke heller tar opp Bugattis stolte racingtradisjoner og bevise sin overlegenhet i konkurranse med de store i Formel 1 eller langløp?

LYSBØLGER: «Vagues de Lumière»-mønsteret ble brukt på Bugatti for første gang på Veyron i 2011, så det skulle ikke forundre oss om det er samme kunde.

Bugatti

Fargerik start

Det er spørsmål de to første (selvsagt anonyme) kundene av denne modellen neppe har brydd seg mye om, for her snakker vi fabrikkscustomisering på høyt nivå. Ikke minst på lakksiden, hvor både designere og håndverkere har fått virkelig boltre seg med et design de kaller «Vagues de Lumière» – lysbølger.

Mens den ene kunden valgte å gå for mørk blå eksponert karbonfiber og sorte «lysbølger», tok den andre helt av og la knall oransje bølger over et lys blått karosseri. Selvsagt med like knalle felger og interiør.

DELTE MENINGER: Kunde nummer to har valgt samme lakkmønster, dog med langt mer diskret utførelse i mørk blå karbon og sorte bølger.

Bugatti

Hvor mange timers arbeid dette er, og hva regninga kom på, skal vi ikke engang prøve å spekulere i. At noen flere av kundene skal ha falt ned på samme spesifikasjon anser vi for usannsynlig.