70-fots karbonyacht med skandinavisk preg: – Jeg har alltid likt designmiljøet i København

Les hele artikkelen

Michael Schmidt har lang fartstid som båt-konstruktør, og har blant annet bygget opp Hansa Yachts. Han ankommer havnen i en sort Aston Martin Rapide, og i tillegg til å bygge seilbåter samler han på klassiske biler.

TIL SEG SELV: Grunnleggeren av YYachts Michael Schmidt bygget den første båten til seg selv og tilværelsen som pensjonist. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Jeg liker gamle klassiskere som Lancia, og Porsche 911 fra 80-tallet mye bedre enn dagens sportsbiler. De ser alle helt like ut, sier Schmidt.

Ut av pensjon

– Stemmer det at YYachts ble grunnlagt fordi du hadde tenkt å pensjonere deg?

– Ja, det kan du godt si. Jeg solgte meg ut av Hansa Yachts, og ønsket å bruke mer tid på å seile enn å bygge seilbåter for andre, sier Schmidt. 

Han fortsetter med å fortelle at det ikke fantes noen seilbåter på markedet som var akkurat slik han ønsket.

VET HVA SOM VIRKER: Samtlige detaljer ombord på «Serenity» er utformet med basis et langt liv som båt-konstruktør. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Med så mange år som konstruktør bak seg, får man etter hvert temmelig god oversikt over hva som fungerer godt på sjøen, sier Schmidt.

– Hva ble løsningen?

– Jeg bygget den første båten for meg selv, utelukkende med tanke på at jeg skulle bruke den. Men det kom stadig henvendelser fra folk som ønsket seg en lignende båt, først en som var litt mindre enn min, og så en som var litt større, sier Schmidt. 

Han sier at det tydeligvis var et marked for båter basert på hans egen filosofi, og oppfatning av hva en god seilbåt er, og derfra var veien kort til å starte YYachts.

FREDELIG: Så snart dieselmotorene stilner senker roen seg på seilyachten «Serenity».

Foto: Ragnvald Johansen

Mild bris

– Hva er filosofien dere jobber etter?

– Den må se bra ut og seile godt. Selve kunststykket består i å redusere en yacht til kun de nødvendige komponentene, sier Schmidt.

– Hvorfor valgte du å bygge de av karbonfiber?

– Det er et mye lettere og sterkere materiale enn glassfiber, og gjør det mulig å seile rundt i Middelhavet, også de dagene det kun blåser en mild bris, sier Schmidt. Han mener at de som stort sett går for motor i digre seilbåter heller burde kjøpe seg noe uten mast og rigg.

FOR MOTOR: «Serenity» kan gjøre 10 knop for motor, men er bygget for å kunne seile selv i mild bris. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Hele båten har et slags skandinavisk preg på designen, hva kommer det av?

– Vi så at noen konkurrenter hyret inn designere fra Milano og lignende steder, og resultatet ble ofte veldig kult men lite praktisk. Jeg har alltid likt designmiljøet i København, og vi klarte å skape et samarbeid med et studio der som gav den stilen vi ønsket, sier Schmidt

DESTILLERT: Konstruktørens mantra består i å redusere en seil-yacht til det absolutte minimum, men samtidig få den til å både se bra og ut seile godt.

Foto: YYachts

Kajakk

Det er på tide å sette kursen mot åpent hav, og under dekk er en person i full gang med å sikre stolene og legge myke kluter mellom armlenet og bordkanten. Han introduserer seg som eieren av båten, og anmoder om å ikke skrape borti noe med kamera eller annet utstyr.

– Er dette første seilas med denne båten?

– Ja, det er en testseilas og samtidig et opplæringskurs for meg, så jeg ikke ødelegger noe når jeg skal av gårde på egen hånd, sier eieren som ønsker å være anonym.

HYDRAULIKK: Storseilet oppbevares på en valse, som ligger oppi bom-en. Det styres hydraulisk som alt annet ombord. 

Foto: Ragnvald Johansen

Seilet består som alt annet ombord av karbonfiber, og er rullet sammen på en diger valse. Den befinner seg oppi bommen, som kan minne om en gigantisk kajakk. Hele riggen er utstyrt med hydraulikk og elektromotorer, som skal gjøre det mulig for en person å seile 70-foteren alene. Men først må seilet opp, og det vil nok kreve litt øvelse å få på plass uten hjelp.

Opplæring med pressekorps

OPPLÆRING: Eieren får undervisning i hvordan han skal kunne håndtere båten på egen hånd, av mannskap fra YYachts. 

Foto: Ragnvald Johansen

Eieren klatrer opp masten på noen små trinn som vippes ut, ikke ulikt de en passasjer på en motorsykkel kan hvile føttene på. En av mannskapet fra YYachts trykker på knappen som ruller ut seilet, og så er det eierens jobb å tre den øverste kanten inn i en slisse av metall.

Etter noen forsøk med litt roping over dekket og rulling frem og tilbake med seilet smetter den på plass, men det er tydelig at eieren godt kunne klart seg uten et pressekorps som står og tar bilder. Med vind i seilene skrus de to dieselmotorene av, og etterlater kun lyden av vannet langs skutesiden blandet med noen måkeskrik.

Motorbåt

– Hvorfor valgte du seilbåt fremfor motorbåt?

EGEN RO: Med seilet heist, oppnår eieren en helt egen ro ombord.

Foto: YYachts

– Nettopp på grunn av dette. Denne roen som senker seg, når båten kun drives fremover av vinden, sier eieren og peker opp på det sorte seilet. Han forteller videre at den mentale tilstanden han opplever ombord gav inspirasjon til navnet «Serenity», som på norsk blir «sinnsro».

– Kona og jeg var med noen venner ombord deres motorbåt i åtte dager, en lekker sak på 62 fot. Etterpå dro vi hjem og bestilte denne, ler eieren.

Skjulte skjermer

Han har gjort en mengde tilpasninger for å få «Serenity» akkurat slik han ønsker. Etter å ha studert andre kunders båter, og vært med på test-seilas utenfor San Remo begynte bestillingslisten å bli klar.

PRØVDE MOTOR: Eieren forteller at han ble med på tur i en 62 fots motorbåt, før han dro hjem og bestilte denne. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Hvor mange båter har du eid før denne?

– Dette bli min åttende seilbåt. Det siste året har jeg notert ned alt som irriterte meg på den forrige seilbåten, og skrevet opp hvilke forbedringer jeg ønsket å ha på denne, sier eieren.

SKJULT: Eieren liker ikke å se masse elektronikk når han er under dekk, og alt sammen er skjult under et trepanel ved kapteinens pult. 

Foto: Ragnvald Johansen

Blant annet liker han ikke å se en haug med skjermer og elektronisk utstyr når han går ned under dekk. Derfor har kapteins-pulten blitt erstattet med en vinbar, og fått ny plassering på motsatt side av byssa. Der er samtlige instrumenter skjult bak et panel, kledd i mørkt treverk.

Y7 Serenity interiør

KONAS VALG: Ifølge eieren er det hovedsakelig kona som har stått for valg av materialer under dekk.

– Det er i all hovedsak kona som har stått for valg av materialer og farger her nede, det er så langt unna klassisk «kjellerstue» som det går an å få det. Mange velger forskjellige typer eik, men det passer ikke oss.

Regatta

– Hva var det ved nettopp YYachts som gjorde at du valgte dem?

– De har en hel del godt gjennomtenkte løsninger, og kunne skreddersy båten etter mine ønsker. Dessuten er den svært rask, og som et gammelt ordtak sier: To seilbåter på den samme fjorden er en regatta.

REGATTA: Et gammelt ordtak sier at to seilbåter i samme fjord er en regatta. Disse seilerne kom bort for å ta en kikk og hilse. 

Foto: Ragnvald Johansen

Han forklarer at det å hele tiden ha oppgaver, og samtidig se egne tanker omsatt i båtens fremdrift er det som gir ham den sinnsroen han ønsker. Hvis en annen båt haler innpå, vil han trimme seilene og justere kursen for å være raskest, noe han kan gjøre fra alle posisjoner i båten.

DET ALLER VIKTIGSTE: Eieren kan styre alle de viktigste funksjonene fra denne fjernkontrollen, uavhengig av hvor han befinner seg ombord. 

Foto: Ragnvald Johansen

I tillegg til at samtlige seil kan kontrolleres fra begge styreposisjonene, har han fått en fjernkontroll med alle de viktigste funksjonene på.

Svært gjennomtenkt

Hver del av båten forsterker inntrykket av at den er svært gjennomtenkt. For eksempel oppbevares lettbåten nede i det digre lasterommet bakerst. Den sjøsettes ved å benytte bom-en som heisekran.

– Hvorfor ikke ha en luke i akterspeilet og sjøsette den direkte derfra?

– Fordi hver gang du har bruk for den, så ligger det alltid en annen båt like bak så du ikke får åpnet luken. Dette er er en erfaring Schmidt har gjort mange ganger i havner rundt i Middelhavet, og tatt med i designet av denne, sier eieren.

DIGERT: Det bakre lasterommet er digert, og skal etter hvert også huse en seil-katamaran som lettbåt. 

Foto: Ragnvald Johansen

Som lettbåt sier han at han godt kunne tenke seg en Mini-Cat, en katamaran med seil og oppblåsbare pongtonger. En annen smart løsning er teleskop-kjølen, som kan trekkes inn i båten og dermed redusere dyptgående fra 3,75 til 2,60 meter.

Timene flyr

Det spraker i walkie-talkier, båten skifter kurs, vinsjene begynner å samle inn tau og legge det i åttetall helt uten hjelp fra mannskapet, og under dekk våkner de to dieselmotorene til live.

AUTOMATISK: Vinsjer og tau arbeider uten at noen haler og drar. Tauet kveiler seg selv opp i et åttetall. 

Foto: Ragnvald Johansen

Dagen har forsvunnet i sol, sjø, og lyden av vinden, og det kommer som en genuin overraskelse hvor mange timer det er siden vi kastet loss. Eieren nikker gjenkjennende til beskrivelsen av å ikke ane hvor mye klokken er.

– Det er derfor jeg seiler. Det er derfor jeg kaller den «Serenity» sier han.