Maserati testet virkelig tålmodigheten til sine fans med modellen som skulle gi merket kred i superbilklassen igjen. Det gikk lenge fra Alfieri-prototypen for snart ti år siden til MC20 endelig dukket opp i fjor. Men for en skjønnhet det er.
Åpen retur
Heldigvis drøyde ikke Maserati lenge før de lanserte den åpne versjonen modellen skrek etter. MC20 Cielo er for øvrig deres første åpne bil siden GranCabrio MC i 2012.
De som er stødige i italiensk vet av Cielo betyr himmel, og hvem har ikke lyst til å nyte en flott sommertur med himmelen som tak på en oppholdsdag?
Samme teknikk
Cielo-versjonen tilbyr samme, nye 3,0-liters V6 på 630 hestekrefter som er den sentralt plasserte drivkilden i MC20.
Designmessig er proporsjonene fra coupeen beholdt, og vektøkningen er på relativt moderate 65 kilogram på spyderutgaven. Den kan forandres fra lukket til åpen bare ved å trykke på en knapp og vente 12 sekunder mens taket legger seg på plass bak setene.
Så du kan ikke lenger se motoren gjennom glassdekselet, men noe er man vel villig til å ofre for å kunne se på himmel og fjell. Prisen på herligheten starter rundt tre millioner kroner.