Det NCCR har gjort med en Bull V-twin er ikke enestÃ¥ende – Ducati gjorde omtrent det samme da de laget sin Supermono med utgangspunkt i en 888 V-twin. En ung mann ved navn Claudio Domenicali var involvert i det prosjektet – hans videre karriere hos Ducati tør være velkjent. NÃ¥ har svenske NCCR gjort et tilsvarende triks: De tar en Buell V-twin, fjerner den bakre sylinderen, tetter hullet med et deksel som tjener som lagring for en balansearm som er forbundet med rÃ¥den og vips: En myktgÃ¥ende, stor single.
Avhengig av utførelse kan den ha slagvolum fra 562 til 595 ccm og det finnes muligheter til Ã¥ installere et 660 ccm big-bore race kit som ogsÃ¥ er under utvikling. Firmaet regner med Ã¥ ha den første motoren i dynobenk før jul. Med-gründer Jens Krüger sier sier at motoren mÃ¥ – for Ã¥ være konkurransedyktig i Sound of Singles racing – kunne yte minst 90 hester. Det regner svenskene med Ã¥ kunne oppnÃ¥ med nevnte race kit. Til Ã¥ begynne med vil NCCR bygge en adventuresykkel som teknologidemonstrator og etter hvert tilby kunder mc-byggesett eller, der hvor lovverket tillater det, komplette sykler.